søndag, oktober 27, 2013

Uld i brug

Der er en bølge af inspiration i blogland startet her. Langtidstest af strikkede trøjer. Jeg supplere med en anmeldelse af mine trøjer. Den gennemgående trend er, at mit yndlings garn er tvinni og design.club.dks merino og merino-silke. Det er de enkle, klassiske designs, der holder















Venstre bunke:
En pink Hanne Falkenberg Patent - Den er fin og anvendelige, desværre er min lidt for stor. Mine to andre Hanne Falkenberg, Da Capo og Mermaid er sendt  skammekrogen. Fine trøje, gennemtænkt design. Men det geometriske passer bare ikke til min tøjstil mere og så er de for store. Mermaid har jeg aldrig fået fikset gorillaærmerne på.
En lilla Else Schjellerup klassiker fra Design.Club.dk nemlig Claudia i lilla merino og silke/merino. Den bliver flittig brugt hjemme. Holder faconen, eneste tegn på slitge er fnuller fra silken. Den er en tidløs klassiker.
Den brune er Helga Isagers Starling, fed trøje, håbløs opskrift. Jeg er ikke helt tilfreds med Alpaca 1. Det bliver let fanget af f.eks. min fingerring og der er trukket tråde. Ellers en klassisk, moderne bluse, som også kan bruges på arbejde.
Midterbunken
Bagerst: En lille Eyja - Istex kjole. Den er feeeeeed med sorte strømpe, lange sorte støvler eller de mere rå sølvfarvede angulusstøvler. Perfekt til kolde vinterdage på kontoren. Lett-lopi er dog ikke for uldsarte.
Midten: Folded af Veera Makeli i blå wollmeise lace garn. Den er OK, men igen et problem med løse tråde.
Forrest: Helga Isagers Buttercup. Den er fed og bruges, jeg burde sy knapper i og så ville den blive endnu mere brugt. Garnet er tvinni og spinni, superslidstærk.

Højre bunke:
Bagerst: Abalone af Alice Starmore. Den er til have brug og meget varm. Hebridian 2 ply er nok det smukkest garn, jeg kender.
Dernæst: Menja af Elsebeth Lavold i Silk Wool. Min yndlingstrøje. Udskæringen giver dog lidt udfordringer, den er ok til en dag på kontoret uden repræsentation.
Efterfulgt af en Ny Rib jakke med petrol krave af Marinne Isager. Igen en klassiker, der faktisk bruges og trods mange år på bagen ingen tegn på slid.
Næst en Helga Isager, Orchid - opskriften er håbløs og designet knap så heldigt, boblerne i hulmønstret sidder i hvert fald på et meget iøjenfaldende sted. To gode forklaringer på, at opskriften er sendt på pension ;-)
Forrest: Igen en Helga Isager fra de tidlige dage nemlig Violet. Den bliver simpelthen ikke brugt. En løs trøje, der markerer talje dur kun til anorektiske supermodeller og så er halsudskæringen asymmetrisk.


  Dernæst et lille hyggebroderiprojekt. Min kylling fra Fru Zippe Workshoppen er færdig. Den skal så
monteres i et lille, endnu ukendt projekt.

4 kommentarer:

Jette sagde ...

Alle de flotte stykker strik, når de nu kommer ud af skabet på én gang. Ved ikke lige om jeg tør at samle dem alle, men måske en dag når tiden er til det.

Angelikas quilts and knits sagde ...

En imponerende bunke :-) Dacapo ligger også i skammekrogen fordi den er for stor og fordi jeg synes at den er upraktisk med de store blafrende forstykker.
Claudia og en yndling også her.

strikkeglade hilsner
Angelika

Monstermønster sagde ...

Så mye lekkert i tynt garn! Min starling nupper noe så innihampen (aldri mer skal jeg bruke Drops Lace !) så den er desverre ikke i bruk mer.

Jeg lenker til innlegget ditt, moro å samle de ulike innleggene.

Lena sagde ...

Tak for gennemgangen - det er både sjovt og informativt at høre andres vurderinger. Enig i at spinni/tvinni ikke kan slås i holdbarhed.
@Nej, jeg kan ikke helt nøjes med en striktrøje - jeg har en dunvest udenpå hvis det er for koldt og selvfølgelig en regnfrakke til de kolde dage. Men jeg skal så også op af bakke om morgenen på vej til arbejde så jeg får hurtigt varmen:-)