lørdag, september 21, 2013

Lillesøsters Julestrømpe

Mit til dato største broderiprojekt tidsmæssigt er færdigt arbejdstimerne skal tælles i hundrede siden projektstart for knap et år siden.


Broderi: Golden Creations "Sleigh ride at dusk" pakke med aida, garn, nåle og monteringsmateriale. Men stoffet til bagsiden var så grimt, at det skulle udskiftets
Bagsidestof: Midnatsblå velour købt hos Hvidberg i København, baggrunden for billedet overfor.
Inderstrømpen: lyseblåt liberty tana lawn fra lageret
Derudover tittebånd i sølv og en hjemmelavet hank i sølvgarn (Sommerfuglen)


Jeg gør det ALDRIG igen. Klassisk amerikansk broderi: 40 forskellige nuancer af blå-grå-lilla, mange detaljer, langt over 100 franske knuder, uendelig stikkesting og så sådan noget "couching" hvilket indebærer man syr tråde fast for f.eks. at lave bogstaver og andre detaljer. Majet amerikansk lige som cupcakes, fondantkager og amerikanske skuespillere. Det ser tæskegodt ud på lang afstand, men når man kommer helt tæt på er det lidt for overlæsset. Til en traditionel julestrømpe passer det dog meget fint. Meget passende er den næste på dato 4 år siden storesøsters julestrømpe blev færdigmonteret. Aldersforskellen på ungerne er iøvrigt 4 år og få dage.

Jeg er mere til Fru Zippes moderne broderi og Haandarbejdets Fremmes klassiske danske broderier.

Fanø når jeg ikke i år. Strikkelfeberen er faldet og der var ikke lige plads til en weekend uden uledsaget udgang, da jeg siden juli været på 4 udlandsrejser, et utal af endagsture til København og Århus.

Et andet langtidsprojekt, en artikel, der har været længe undervejs,  blev indsendt denne uge. Dermed vandt jeg et væddemål med min mand.

Hvad skal være min belønning?
 - manden betaler, så vi er i 500-1500 kr's prislejet.

14 kommentarer:

Merete sagde ...

Hold da op hvor er den flot! Det bliver da skønt at fylde kalendergaver i den!

Ingerlise sagde ...

Et imponerende arbejde - tålmodighed - er det ord, der lige falder mig ind:)
Gave: adventskalender til dig selv - og der skal gaver på HVERT år frem:)
Strikkefeberen raser her på Fanø for fuld styrke!
Kh

Angelikas quilts and knits sagde ...

hej Ulla,
den er blevet fantastisk flot - så flot at jeg ville hænge den op med det samme, hvis det var min :-)

Belønningen må vel være en julekalender til dig selv og/eller noget smart broderigrej, hvis ikke du allerede ejer det. Jeg har f.eks. en magnetplade med stativ og række-"markør" med lup, daylightlampe, lup som kan hænges om halsen (ok, den ser lidt mormoragtig ud, men den er uundværlig for mig), en fancy broderisaks osv.

mange hilsner
Angelika

Anne sagde ...

Imponerende stykke arbejde, det kan du kun være stolt og tilfreds med :-)

Mette G. sagde ...

Fantastisk flot. En julesok skal have alt, hvad den kan trække :-)

Strikkeheksen sagde ...

Jeg skal love for, at det er godt gået og du kan da være fuldstændig tilfreds :-) Forstår godt dine overvejelser om forskelligt broderi, den slags du lige har lavet er nok lige i øjet til netop julestrømper, men så heller ikke mere :-)

Kirsten sagde ...

Wohoooo - imponerende arbejde. Et ægte arvestykke.
Skal du have et nyt broderi, fx julefangsten m. gaver eller det nordiske juletræstæppe?

Jette sagde ...

Hold da op hvor er den bare flot, amerikansk cupcake eller ej, den er perfekt og meget smuk. Alle timerne værd.
Glæder mig til at se hvad du vælger som belønning.

Lena sagde ...

Helt fantastisk flot!!!

Fuglemamma sagde ...

Fantastisk stykke arbeid. Jeg synes egentlig denne posten hadde fortjent cirka 10 detaljbilder! Bøyer meg dypt i støvet. Også artikkelinnspurt samtidig da - grattis med den også!

christunte sagde ...

Den er helt VILDT flot! Kæmpe, kæmpe arbejde, men smuk som jeg ved ikke hvad. En rigtig Heirloom.
Savnede dig på Fanø, men kommer du så ikke næste år? Så strikkeriets kan komme igang igen.....

Birgitte sagde ...

Imponerende arbejde! Meget amerikansk, men meget flot! :)
Tillykke med artiklen også! Fik selv skrevet én færdig i sidste uge, som så skal sendes ind i den nuværende... Puh, det var en velfortjent weekend :)

Lise sagde ...

Fantastisk! Nu tør jeg slet ikke fremvise min høne, der pt. Består af 1/2 vinge....
Skal vi snart have en krea-dag? Ja, for man tør jo ikke længere foreslå et strikketræf...

Karen S, Lykkefanten sagde ...

Wauw, wauw og atter WAUW! På billederne er der da ingen smalle steder. Hold nu op, hvor er den flot!

Du fortjener helt sikkert noget ret så fantastisk som belønning.

For øvrigt er den "Julefangst" du linkede til tidligere da også ret så skøn!