mandag, november 29, 2010

Jule(kalender)broderi i fællesskab

Broderi er luksushåndarbejde, der appelere til den indre påfugl.
Strik og syning har et formål. Sweatre og strømper holder en varm. Tøj er på de nordiske breddegrade nødvendigt for at holde varmen. Patchwork er var den sparsommelige husmoders brug af selv de små stofrester for at fremstille dyner, nu er det vist røget over i luksuskategorien. En quilt med bomuldsfor er faktisk varm. William Erobrerenes erobring af England er dokumenteret i det 70 m lange Bayeuxtapet og siden har mangen ungmø udsmykket lagner, pudevår, håndklæder og broderet navneduge.

Følgende har fattet nåle og er igang med at gennemhulle stof for at fortsætte traditionerne:

Lena - julekalender til baby
Lone - snupper to stks
Linda - Oskar skal ikke snydes
Karen - julekalender til M
Anne - velkommen til - brodere en gavesæk
Kirsten - er igang med årets juletræ
Ulla - julekalender til DM

Deadline 30/11 2011

Det er tid til en statusopdaterings på DMs julekalender. Det ligner da lidt et lokomotiv og en enkelt nisse er da også blevet færdig. Der er lang vej endnu, men vinteren tegner til at give en masse tid til håndarbejde.

8 kommentarer:

Lone sagde ...

Hvor er du kommet langt :-) Røgskyen - og selvfølgelig også resten - ser ganske flot ud synes jeg.

Bliver lige nød til at sige, at jeg synes det er ret så hyggeligt, at du har fået stablet det her lille fællesskab på benene. Og nu hvor jeg er meget klogere på korssting, så tror jeg heller ikke at jeg kunne komme igennem alene.

Så skal der vist laves kalender i aften ;-)

Louise sagde ...

Ihh, hvor bliver den flot!
Og sikke en god og overskuelig deadline - broderi er skønt, også i fællesskab.

Mette G. sagde ...

Det ser herligt ud. Min ældste arvede den julesok, min mor havde syet til mig. De to mindste broderede jeg selv julesokker til - og nød virkeligt at brodere dem. Så hyggeligt at se motiverne vokse frem.

lykkefanten sagde ...

Tydeligt tog!!! Det ser rigtig godt ud især med alle detaljerne, der også er kommet med (røgskyen er fed!).

Jeg tilslutter mig koret om, at det er rigtig hyggeligt med fællesskabet over blog og nål og tråd.

Jette sagde ...

Det ser jo fremragende ud, bøjer mig for jeres super hyggelige broderialong, der skal gode øjne til alle de små sting. Nøjes med mit strikketøj...:o))
Ikke sikkert jeg kommer torsdag, afhænger af vejrguderne..:o(

Kirsten sagde ...

Det ser godt ud. Må hellere se at at komme videre med træet, og få postet en opdatering.
Vi ses ikke torsdag, jeg har en af de travle uger og DSB spiller ikke ligefrem med.

Lena sagde ...

Hep, Hep - det ser godt ud. Jeg er ikke nået længere end til at have fået sikskakket kanten på stoffet...

broderi sagde ...

Det må godt nok tage lang tid :) men flot er det !!!