fredag, juli 23, 2010

Copy Cat

Karen Noe's chemise er færdig og venter på en tur i vaskemaskinen inden en fotosession. Jeg har i længere tid grublet over mit næste quilteprojekt. Jeg vil lave et stort sengetæppe, der måske skal være en gave til mine forældre. Jeg dur kun til at vælge stoffer ved hive rullerne ud af hylden og dynge dem op på et bord.

Problemet er bare, at i Danmark er avancen på patchworkstof lidt for høj efter min smag. En king size quilt koster meget, meget nemt op i 3000-4000 kr i materialer, inden man er færdig. Så løsninge bliver, at jeg raider en quiltbiks på næste USA tur, hvor patchwork stof koster 60-70 kr/m og udvalget er overvældende stort. Så jeg tager chancen og vælger stoffer, jeg tror, de (mor) kan lide

Men der skal jo også gerne findes et mønster, inden jeg smutter på stofjagt. Jeg har tegnet, bladret i bøger og søgt på nettet. Den skal være relativ enkel blok, der giver mulighed for at lege med farver (og BSR).
Svigermor har en quilt, som jeg beundre hver eneste gang, jeg er på besøg og har taget billeder af. Den er købt i Minnesota for en beskeden sum engang i firserne. Ud fra stoffet at dømme så er den fra omkring 1930, men kan også være lavet senere, hvis der er brugt lagerstoffer.

Mønstret er den klassiske "maple leaf" nogle gang kaldet "magnolia leaf" sat på diagonalen. Hvert blad er lavet i en slags stof. Der er højest to blokke, der er ens. Stilken er applikeret på og så er quiltningen relativ simpe med rette linjer i et ternet mønster i de ensfarvede blokke.

Den har jeg tænkt mig at fortolke og omsætte til mere moderne stoffer. Nu skal jeg så bare på stofjagt.

9 kommentarer:

Louise sagde ...

Det er et smukt mønster til et tæppe.
Kender du tesselating pinweel (tror det staves sådan). Det har jeg syet som barnevognstæppe til min veninde. Det var sjovt at lave og gjorde stor lykke.
Held og lykke med projektet!

Lena sagde ...

De klassiske mønstre giver de smukkeste tæpper der holder evigt. Det bliver spændende at se hvilke farver du vælger - :misundeligoveratsuskalbesøgeenamerikanskpatchworkbutik:
Holder du så slet ikke ferie i juli?

Jette sagde ...

God jagt så..:o))
Det er bare et skønt mønster, og vildt at det stof skal være så dyrt her til lands. Og sikken flot gave til dine forældre.

Tina/Chance-strikkeren sagde ...

Kan godt forstå, du vælger at raide i USA - det er da en pris, der er til at tage at føle på, hvis du skal handle her i DK.

Glæder mig til at følge projektet - tager hatten af for jer, der har tålmodighed til patchwork

lykkefanten sagde ...

Det mønster er bare vildt smukt! Jeg tror, det ville være virkelig godt i klare farver.
Jeg skal til at have fundet mig en maskine, der kan quilte, for nu har jeg i hvert fald efterhånden materialerne til en quilt eller to, så jeg må hellere komme i gang ;)
Kh Karen

Quiltefia sagde ...

Hei! Jeg fant bloggen din via en annen strikkeblogg. Jeg handler ofte stoffer på nett. Sjekk ut Fat Quarter shop. De leverer i løpet av 4-5 dager rett i postkassa. Fikk 7yard rett i postkassen!! 13 $ i porto, ca 9$ pr yard. Kansje du vet alt dette? Men hvis ikke, prøv!!! Hilsen Anne Kari

Strikkeheksen sagde ...

Hold da op et kæmpeprojekt du skal i gang med - det skal blive spændende at se, hvad du vælger af stoffer. Mønsteret er fantastisk smukt og enkelt. Dejligt at du har muligheden for at købe ind i USA, når der nu er sådan en kæmpe prisforskel :-)

Ulla sagde ...

@ Louise: kendte ikke mønstret, men det ser nu flot ud

@ Lykkefanten: Frem med maskinen

@Quiltefia: Tak for tippet. Desværre kommer der tit dansk moms og 160 dkr gebyr på varer købt udenfor EU. Gebyret gør, at man er nødt til at købe *meget* stof.

Eva sagde ...

Jeg har lige stået og måbet i quilt-shops i USA. Jeg købte ingenting, for patchwork har jeg endnu ikke kastet mig over, - men flot var det.