mandag, juni 14, 2010

Pettiskirt - TUTORIAL Sådan rynker du på en overlocker

Lene uden blog og links spurgte, hvordan man rynker på en overlocker. Her er en kort beskrivelse

Metoden kan bruges en overlocker til at rynke i tynde stoffer f.eks. chiffon, voile og den slags, hvis du altså kan leve med en firtrådet overlock på bagsiden :-)

Efter at have brugt adskillige aftener på at rynke de første to etager til DMs pettiskirt på stenalder metoden, var jeg klar på forandring. Dogmemetoden er kort beskrevet, at man syr en søm et par cm inde med største stinglængde og så ellers hiver i undertråden for at rynke. Der skal hives mange gange, når omkredsen er 7 m til en str 2 år. Flæserne er omkring 25 m i omkreds. Jeg var for nærig til at give 600 kr for et rynkeapparat til symaskinen. I baghovedet var der et eller andet om, at man da kunne rynke på en overlocker. Det gjorde vi på overlockerkursuet... Hen og hente noterne fra det gratis kursus, der følger med alle nye berninamaskiner. Tak til Annette fra Bernina for tippet.

De to undertråde (gul) er i en farve, der matcher stoffet. De to overtrådes farve (grå) er mindre kritisk. De ses stort set ikke i rynket stof.

Undertråden sættes på normal trådspænding (4 på en Berina 700).
Overtrådene strammes lidt. På 6 rynker min så 25 m bliver til ca 7½ m. Men det skal du eksperimentere lidt med. Hellere for lidt end for meget.
Differentialet sættes på 2 (max)
Stinglængden sættes på 4 (max)

De sidste 5-10 cm syr man lige med normal trådspænding (4) på overtråden.
25 m nylonchiffon strimmel og 10 min senere:

25 m flæser rynket til en passende længde. Hvis der skal rynkes mere, så gøres det ved at hive i de to overtråde samtidigt og fordele rynkerne jævnt lige som på dogmemetoden. Men det at der er to tråde gøre det noget nemmere.

Resultat: 2x25 m flæser rynket og påsyet på en aften.
Action Pics

12 kommentarer:

lene sagde ...

Tak for beskrivelsen, den må afprøves snarest:-))

Britt sagde ...

Smart! Sådan en fin en kan en lille prinsesse slet ikke undvære.

Strikkeheksen sagde ...

Pyha, sikken et arbejde, men jeg kan jo godt se, at sådan et skørt er et must - hun er i sandhed en ægte prinsesse ;-)

Karin Grøn sagde ...

Hvor er det smart. Har desværre ikke en overlocker, men det er et fint skørt, som garanteret gør lykke

Linda sagde ...

nånå, det fif viste Lene Pless ikke. Hun gør nok ikke i små strutskørter :o)
Det sgu da smart.... og hvor er hun fin. Tror du I undslipper den lyserøde pest?

Jette sagde ...

Det var da godt nok smart, og hurtigt at hun fik den bestilte flæsenederdel, så kan hun lege videre. Og finde på nye måske lyserøde projekter til mor.:o))

christunte sagde ...

Wauw! Totalt prinsesse-potentiale! (Og så kan skørtet endda i en snæver vending bruges som skørt under den lyserøde prinsessekjole?)

hanne sagde ...

måske skulle jeg alligevel ha beholdt min overlocker, men jeg vil nok se dum ud i et tylsskørt. Cute girl, og fed sofa :)

strikkeforsker sagde ...

Tak - det er nemlig rigtig smart og tidsnesparende.

@ Lyserød: hmmm damen valgte heldigvis en tyrkis strandkjole med en kæmpe papegøje og glitter fremfor den PINK med sommerfugler i H&M

@ Tak - sofaen er et arvestykke - læs der er et par ting højere på anskaffelseslisten end en sofa indtil DM er ude af tegne på ting alderen

Trine sagde ...

Hurra, var SÅ træt af den gamle metode:)

Beate sagde ...

Hun er da skøn i det skørt.

Pernille sagde ...

Fantastisk prinsesse-skørt! :)

Jeg er stadig i begynderstadiet mht. syning, så for mig er det en udfordring, bare at sy lige! *S*

Men en dag vil jeg også prøve kræfter med en overlocker.