søndag, december 06, 2009

Green Mountain Gardens Cardigan

Med min sædvanlige sans for timing, så er Green Mountain Gardens Cardigan færdig kort efter sæsonens første kulde. Mønster: Green Mountain Gardens Cardigan (Melissa Johnson), fra Green Mountain Spinnery's Knitting Book. Klassisk model:
Strik et rør og klip det op, tilsæt to ærmer. Klip lidt mere og saml masker på til halskant. Jaquardstrik med 2 og på udvalgte pinde endda 3 farver, hvoraf en skal strikkes vrang (ggrrrrrr). Heldigvis er det en cardigan, så man slipper for at hæfte 500 ender.

Garn: Green Mountain Spinnery, Mountain Mohair ialt ca. 650 g fordelt på Edelweiss , Glacier Lake (bundfarve), Lupine, Winter Green, Ice Blue, Blue Gentian, Skye Blue. Farven er blandet ud fra grundfarver og "tweedede". Perfekt til flerfarvestrik. Købt hos Green Mountain Spinnery juli 2007.

Modifikationer: Jeg har fiflet med sidste mønsterrapport. Den er halveret og dernæst modificeret, så den blev symmetrisk.
Pinde: 3, 3½, 4½ mm strømpe og rundpinde

Hot or Not: Hot bogstavelig talt. Det her er trøjen, der kan holde dig varm selvom fjernvarmen er gået. Jeg overvejer, om der skal endnu en hægte i nederst. Det må de næste par uger afgøre. Den har taget 5 måneder at strikke med mange sidespring undervejs. Jeg løb tør for garn midt i november. Det er et sjovt strikketøj, der sker altid noget nyt med alle de farveskift. De fleste mønstre er nemme, mens enkelte kræver mere koncentration.

DM og jeg er igang med julebagningen. Arbejdsfordelingen er klar: jeg triller pebernødder, hun splitter dem i atomer. I eftermiddag skal vi igang med udstiksformene. Dejen til "gingebread men" er klar. God søndag!

p.s. Knitmeteret har passeret 10 km strikket garn i løbet af et år!

11 kommentarer:

Inges uldprogram sagde ...

Hvor ER den flot. Den kan du godt være vigtig af. Ha ha km regnskab - det var nu en fin måde at beskrive mængden på.

Efi sagde ...

Den er blevet rigtig flot - og en tyk varm trøje skal der nok blive brug for igen - smart at opgøre årets garnforbrug i meter.

Efi sagde ...

hov selvfølgelig km - det kunne måske bruges i km-penge regnskab?

christunte sagde ...

Den er sandelig blevet flot! Håber, vi får noget mere kulde, så den rigtig kan gavne!

Birgitte sagde ...

Imponerende arbejde!

Kirsten sagde ...

Lækkert - den er superflot!
Jeg kan næsten dufte kagerne :-)

hanne sagde ...

bedre sent end aldrig, og sådan kommer vinteren jo også tit i dk, så det passer da meget godt:)
fed trøje

Louise sagde ...

Hold op et smukt arbejde.

Strikkeheksen sagde ...

Den er rigtig, rigtig flot, smuk farvekombination og mønsterdisponering :-) Jeg er vild med flerfarvestrik, men det er godt nok ikke meget, der har været på pindene i år, faktisk kun en enkelt babycardigan, så vidt jeg husker - så det skulle jeg måske gøre noget ved - der bliver bare ved med at være flere og flere projekter på to-do listen ;-)

Jette sagde ...

Hold da op hvor er den blevet flot, og sikke farver, godt du fik resten af garnet så den kunne blive færdig. Og har lige hørt at vinteren kommer igen, så glæd dig til at du kan holde varmen. Har du fået post fra mig, håber jeg har gjort det rigtigt??

Lena sagde ...

Super flot! Og meget fine farver! Du reklamerer efterhånden godt for jaquardstrik - tror snart jeg skal have gang i noget igen.
Mon ikke der nok skal blive kulde nok til at få den i brug?