mandag, juni 15, 2009

Strikketøj, Helga Isager

*disclaimer* jeg har ikke sammenlignet opskrifter maske for maske.

De fleste har opdaget, at Helga Isager har udgivet en ny bog, Strikketøj, der er vente med spænding. Britt har allerede givet en fin anmeldelse.

Jeg har været spændt lige siden, jeg læste om bogen på forlagets hjemmeside.
forlagets hjemmeside:" Hvert årti er repræsenteret med to modeller – voksen samt enten tilbehør eller en børnestørrelse" & " Dette er hendes første bog, hvor hun præsenterer tyve designs inspireret af moden i 1900-tallet."

Det er på den information og et hurtigt kig hos Tante Grøn, jeg købte bogen. Den er lækker, flotte billeder, glittet papir og fængende tekster om hver årti. Det mindre format i soft cover gør bogen perfekt til strikketasken. Strikketeknikkerne bagerst i bogen er Åse Lund Jensens fine tegninger. De er set før, men stadig ganske gode og forklarende. Der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken igen.

Modellerne er som følger:

1900: Cardigan med klokkekant. Fin feminin trøje med potentiale
1910: En fin lille sjælevarmer med hulmønster
1920: En kort charleston kjole/tunika strikket fra oven og ned. Det ligner en let modificeret snowdrop i kjoleversion tilføjet perler, strikket med 1 tråd alpaca istedet for mohair.
1930: en top hvor bærestykket i dominostrik og forkortede rækker. Den ligner ved første øjekast Coral tilføjet hulmønster. Nærmere studier viser den er nu sin egen og meget spændende.

* HOV hvis der skal være 20 modeller, må der i gennemsnit være 2 pr årti hmmm*

1940: Pine (Amimono Fall 2008) og en sød pigecardigan i str 3-4 og 7-8 (øøøhh hvor er str imellem?)
1950: Mor datter poncho/cape med snoningsmønster og feminint bælte. Børnemodellen strikkes i tyndere garn. One size i begge grrr
1960: Fed sweater i raglan & patent og hue. Umiddelbart den model, jeg er faldet for. Huen er Ash fra Amimono Fall 2008
1970: Oak fra Amimono Fall 2008 og en børnetrøje i hulkrus. Den sidste skal DM helt sikkert have. Her har Helga dog heldigvis valgt at vise detaljerede billeder af snoningsmønstret af Oak desværre uden diagrammer. Børnetrøjen i hulkrus er helt klart min favorit i bogen.
Zig-zag stribet tørklæde i et supersimpelt mønster, det ikke kræver en doktorgrad at rekonstruere.
1980: Bluse i hulmønster komplet med viiiiiiiidde ærmer med tilhørende rør og benvarmere. Firserne er tilbage, frem med gamacher, plastikaccessories og permanentkrøllerne :-)
1990: Raglan sweater med løbemasker perfekt til restegarn perfekt til jeans og cowboystøvler på en vaskeægte sumpesøndag.

Tælle-tælle: 15 modeller i en bog til ca. 250 kr, det er vist ganske normalt i strikkebøger. Japan har 12 stk, en Annette D har omtrent det samme antal. Et Amimono opskriftshæfte til 98 kr har et halvt dusin opskrifter.

3 modeller er direkte sakset fra Amimono Fall 2008 samt et simpelt tørklæde og en let modificeret snowdrop. Det er langt fra de 20 opskrifter, som forlagets hjemmeside lover, men godt nok ikke står på bagsiden på bogen. Ambitionerne har måske været højere og er blevet revideret undervejs. Projekter tager altid dobbelt så lang tid som man regner med, og man når som regel kun det halve. På et eller andet tidspunkt får man bare nok og skal havde det færdigt. Det tager lang tid at strikke prøver, regne modeller, læse korrektur og få teststrikket en model.
Men efter at have kigget bogen igennem igen, så føler jeg mig en smule snydt. Godt 1/4 er ren genbrug.

Der er detaljerede billeder, hvor man kan nærstudere f.eks. hulmønstre og indtagninger samt angivet nødvendige mål i opskriften, diagrammer er stadig en by i Rusland. Et par af modellerne er strikket op i sort garn og det er meget svært at se detaljer på billederne. Kigger man opskrifterne igennem, ja så findes de fleste børnemodeller bare i en enkelt eller to størrelser. Det er at springe over, hvor gærdet er lavest. Voksenmodellerne er som str S/M & M/L. En forbedring i forhold til tidligere tiders one size, men i kontrast til forordets:"Langt de fleste kan strikkes af begyndere..." Det er de færreste begyndere, der kan regne en model om.

På trods af disse afvigelser, så er faktum, at Helga Isager er en af dem, der laver hotte strikkemodeller. Lækkert design, skønt garn og den detalje, der gør modellen speciel. Der er noget særligt over dem. De tilhørende tekster sætter modellen i relation til årtiet. Et spændende ide. Forbindelsen til det udvalgte årti er meget tydelig og giver en ekstra dimension til modellen.

På den nye karakterskala: 7

Den har helt klart potentiale og der er flere perler. Men kun en del af målbeskrivelsen er opfyldt og den megen genbrug trækker ned. Den er nok et must for dedikerede Amimonofans. Alle andre vil jeg anbefale at bladre bogen igennem først. Er du udenfor modeverdenens str 36-40(42) format, ja så skal du igang med papir og lommeregner.

10 kommentarer:

Karen sagde ...

super anmeldelse, det var meget nyttigt! Tror jeg venter til den kan findes på bibliotekets hylder..

Britta sagde ...

Gider du tage den med på mandag så jeg kan kigge i den?
Er egentlig kun interesseret i den børnemodel fra 70'erne.

Beate sagde ...

Tak for subjektiv anmeldelse. Ja,, de skal jo tjene lidt kroner og at lave opskrifter er IKKE nemt!! Det ved vi jo de fleste af os der strikker os fast i en opskrift og ikke fatter brik af hvad designer mener- og er modellen strikket op i sort har vi andre ingen chance. Så irriterer det mig hvis jeg har betalt i dyre domme for som du siger 15 opskrifter. Pytt-- jeg laver altid mine om alligevel

britt sagde ...

høhø..en vaskeægte forsker-anmeldelse...
For helhedens skyld bør det med at Pine og Oak ikke er nøjagtige kopier fra Fall 2008 - der er modifikationer, omend de er i den lette ende.
Men du har ret: cost/benefit analysen holder ikke helt - men derfor er den stadig et must-have for fans.
:-) Britt

Lena sagde ...

Hihi, kan godt lide din anmeldelse - men jeg er vaskeægte Helga-fan og derfor lidt blind...

Merete sagde ...

Tak for din omhyggelige anmeldelse. Rart at vide hvad man går ind til hvis... Inden køb skal den nok studeres på biblioteket først for mit vedkommende.

Jette sagde ...

Tak for endnu en god anmeldelse, kan se at den bog skal lånes!!

Linda sagde ...

Åh ja, jeg er jo kuns novice udi Isager strikningen og har læst de mange problemer vedrørende deres opskrifter, så jeg har ikke villet købe deres opskrifter. Men nu føler jeg mig lidt fristet, vil egentlig gerne have en Pine :o)

strikkeforsker sagde ...

Tak for alle roserne.

Anonym sagde ...

Jeg er helt enig i betragtninger om genbrug. Og ikke mindst at modellerne er strikket op i sort. Det gør det uhyre vanskeligt at få et godt indtryk via billeder.