fredag, maj 15, 2009

Bomuld

Det er ingen hemmelighed, at Fru Strikkeforskers absolutte yndlingsfibre er uld, silke og cashmere. Der er meget, meget langt mellem ting i bomuld her på kanalen. Mest fordi jeg ikke har fundet ret meget lækkert bomuldgarn - det bare en undskyldning. Den helt rigtige forklaring er jo nok, at garnet nådesløst viser fejl og selv små variationer i strikkefasthed. MI er igang med at udskifte leverandører af flere af hendes garner. Alpaca wool bliver markedsført på bekostning af mit favoritgarn Tvinni ÆV. Bomuld fra Heinrichsen er blevet erstattet af noget udensognsk. Tilbud hos Hostrik, 50 % hos Isager og et godt tilbud til strikkecafé har ført til en mangedobling af bomuldslageret
Så er der garn til de næste par år. Ideer: en Annette D model, en lille bluse/kjole til DM (grøn/lyserød kontrast) og så Karpen fra Isagers Japan. Lige er det den mørkelilla/lyslilla, der er favoritkombinationen til karpen. Andre farveforslag?

En endnu sjældnere gæst her på kanalen er hækling. Gemt i en uudpakket flyttekasse i kælderen er en pose med bomuldgarn, hæklenål nr 2½ og ca. 10 hæklede oldemorsfirkanter af 48 nødvendige til et babytæppe... Over i værelsesfløjen sover DM knap 14 måneder. Hmmmm?
I vinduet hos Tanterne spottede jeg for et par uger siden et par charmerende grydelapper og håndklæde hæklet i glade farver. Det vil være frisk og sommeragtigt i køkkenfløjen.
Negativ X negativ = positiv. 1 uge senere:
Mønster: Tante Grøn opskrift nr 145 (?) Version 2. Første version af opskriften var direkte forkert fandt en tante og jeg ud af i lørdags. En ny revideret opskrift kom med posten onsdag (kundeservice andre forhandlere kunne lærer af). Men inden havde jeg selv med hjælp fra en venlig tante og nærstudier af den færdige model knækket koden.
Garn: Tante Grøn Havblik i mint, lavendel og petrol ialt 56 g.
Hæklenål: 3½
Hot or Not:
En hel del mere farverigt en sorte silikonegrydelapper :-)

Sidst men ikke mindst, har Bernette også givet brugbare resulater:


Mønster: Meedom og Meedom str 86
Stof: Liberty, Nancy Ann
Hot or Not: Hot. Er det bare DM eller er Meedom og Meedoms mønster gigabrede og lidt store i størrelsen?

Tid til et par omgange på ænder, der er cirka 25 omgange tilbage inden bullen er færdig.

7 kommentarer:

Mette G. sagde ...

Man kunne jo også overveje at gøre babytæppet færdigt og så "producere" en baby mere ;-)

Bomuldsgarnet ser lækkert ud. Jeg forsøger mig også ind i mellem, men det er ikke favoritgarnet. Det er alt for uelastisk.

Jette sagde ...

Har du set det babytæppe der lige nu hænger i vinduet hos tanterne?? Så må DM bare have en bror/søster...:o))
Det ligner lidt tørklædet her:
http://487307.shop12.eseller.dk/pi/NYHED_Blomsterhalstørklæde_i_Alpaca_2532_.aspx
Jeg var lige ved at købe det i torsdags, men kender bare ikke lige nogen der kunne bruge det.

Ellers ville Karpen gøre sig godt i den lyslilla og hvide.
Fine grydelapper i øvrig og kjolen er rigtig sød.
Har du fået mail fra mig om zephyr? Var spændt på om du kendte Jamiesons lace....

britt sagde ...

Fede farver - Karpen vil blive god i en hvilken som helst kombi af de farver du har der. Lav den du har mest lyst til (= lilla, gætter jeg på).
Og ja, vi må hamstre kvali-garnerne inden de udgår...
:-) Britt

Lena sagde ...

Sikke et lækkert lille lager :-) Skal det være bomuld er Isagers et godt valg synes jeg.
Hæklede grydelapper er de bedste! Vi har et par fra mandens farmor og hun vil(kan) desværre ikke hækle flere. Og dine er jo super øsde også.
Hvad med at bruge firkanterne til et dukketæppe til DM's dukker?

strikkeforsker sagde ...

@ Mette: Baby 2 kræver at jeg er fastansat og manden færdiguddannet, så der er mindst 2 år plus produktionstiden, så måske baby 2 får tæppet.

@ Jette: Nej desværre ikke. Lyslilla og hvid har jeg også overvejet, min bekymring er om den bliver for bleg.

@ Britt: Nemlig - desværre er min mørkelilla to forskellig indfarvninger fordi "nogen" kun efterlod et fed hos Hostrik....

@ Lena: Det er ikke svært at hækle grydelapper. Hmmm dukketæppe, den inde lyder meget fristende. Så er jeg jo også på forkant. DM har ingen dukker endnu.

Lise (fru Kvist) sagde ...

Hækleforsker? Syforsker? Flotte ting du får produceret. Rart at vide, at jeg ikke er den eneste hvis hækleambitioner er på grydelapniveau. God fornøjelse i aften hvis du skal på Carlsen og strikke (sagde hun med slet skjult misundelse i stemmen. Heldigvis kan jeg ikke lide øl).

strikkeforsker sagde ...

@ Lise: Tak indtog bl.a. hindbær øl... strikkede på (for)drukne ænder. Du må med næste gang, de har også cider ;-)