søndag, januar 18, 2009

Selbu Modern

Jeg er kendt for ikke at springer over, hvor gærdet er lavest ej heller sige nej til en udfordring. Der skal en del til før jeg giver fortabt. For et års tid siden købte jeg garn til Hanne Thorsens Ænder. Ænder, silke-merino og pind 3 - det kan man da ikke gå galt i byen af... Jeg overså bare lige den detaljer med, at på et par mønsterpinde skal man strikke med tre farver. Slået hjem til start!

1 farve tjek
2 farver tjek og så i sammen hånd. Manden fik da en norsk trøje. Dog har jeg ikke helt styr på farvedominans endnu.
3 farver. Panik - hvordan jonglere man med dem i venstre hånd?
Hmmmm her skal man have hjælp fra sagkundskaben. Dorthe og Birthe kom begge med gode forslag og moralsk støtte. Ud fra deres råd bestemte jeg mig for, at der skal strikkes med to farver i venstre hånd som normalt og så skal den tredje farve i højre hånd strikkes på engelsk maner (man "kaster" garnet om pinden).

Man kunne jo også bare snyde og strikke vævestrik eller brodere øjnene på med maskesting?

Britt's valgsprog er "Elefanter skal spises i små bidder".
Så med det som udgangspunkt, skal ænderne besejres. Her fornægter min uddannelse sig så heller ikke. En stående vittighed er (I slipper for hvad siger hhv en fysiker, en revisor og en historiker på McD?):
Man viser en fysiker og en ingeniør, hvordan koger vand. Først fylder man vand i en keddel, sætter den på kogepladen og tænder for komfuret. Hvad sker der så når man giver dem en keddel, der er fyldt med vand. Ingeniøren sætter den på komfuret og tænder. Fysikeren hælder vandet ud af kedlen, for så er han tilbage ved et problem, han ved, at han kan løse...



Så inden jjeg starter på ænder og strik med tre farver, jamen så skal der strikkes med to farver. Det problem ved jeg kan løses. Nu ændre vi betingelserne og forlanger, at der skal strikkes med en tråd i hver hånd. Til det skal man bruge et nemt lille projekt. Valget faldt på Selbu Modern, set adskillige steder i blogland.
Adskillige aftener efter DM er lagt i seng og alt andet er ordnet er jeg nået knap halvdelen af hatten... Det går langsomt, men jeg er ved at finde fidusen.

Tips og tricks her.


Vi glemmer imellemtiden den detaljer, at jeg købte garn til str 1 år... Måske DM og et årstid viser en fiiin vest med ænder frem.

Ugens spørgsmål: Hvorfor var det lige jeg opgraderede til MS Office 2007?

8 kommentarer:

britt sagde ...

Respeeeeekt! Har flere gange prøvet den metode med en tråd i hver hånd og bliver hidsig hver gang (jeg kan slet, slet ikke styre trådspændingen i højre hånd)....og trådene ender atter på venstre pegefinger....
Dominans - det vil jeg også gerne have styr på....når jeg kan det skal jeg strikke Isager's Pacific.
Knus,
Britt

Kirsten sagde ...

Det må prøves, det der flerhåndede strik.
Og så må du ha' en bagesten, det er næsten obligatorisk, hvis du bager med Camilla Plum. Stenen er DEN bedste bagegadget, der findes.
KH
Kirsten

Tina sagde ...

Sikke et projekt du er igang med der :):) Ikke noget under at du er i Hendes Verden bladet idag... under Set på nettet :)

Jette sagde ...

Pøj pøj med forsøget, og det ser ud til at du er nået et godt stykke og sikke skønne farver og garn.

Tina/Chance-strikkeren sagde ...

Du må besidde en temmelig stor portion stædighed...;o)

KH Tina

schjerning sagde ...

Det ser meget lovende ud :-) Meget lækre farver. Jeg har endnu ikke kastet mig ud i flerfarvestrik, men måske skulle jeg prøve. Det ser jo smuk ud.

Linda sagde ...

Måtte lige checke, næh her køres med version 2003 :o)
Hvorfor nu alt det bøvl, bare smæk trådene over venstre pegefinger i samme rækkefølge og strik derudaf. aka tap det varme vand fra hanen ;o) Piece of cake.

kh Linda

strikkeforsker sagde ...

@ Kirsten - tak jeg skal have erhvervet en bagesten snaret.

@ Britt - strikker jeg med to farver foretrækker jeg klart dem begge i venstre hånd

@ Linda - teoretisk set ja, men tre tråde er lidt for meget at holde styr på.

@ Schjerning & Kirsten - prøv det!
- det er vanedannende. Men gobelinstrik med femogfyrre dunter på bagsiden, der trækker jeg grænsen.