fredag, oktober 10, 2008

Buttercup


Mønster: Buttercup fra Amimono Classic Collection. Underforstået en ægte opskriftsklassisker fra de antikke amimonodage. Blusen kan ikke strikkes ud fra opskriftens oplysninger alene.

Pinde: 5½ mm Boye topnøglesæt
Garn: ca. 130 g Alpaca 1
ca. 180 tvinni
ca. 330 g spinni

Alt i alt 550 g
Hot & Not: Den er lækker varm og en klassisk elegant jakke til kolde dage på kontoret. Jeg har desværre et stort forbehold. Hvis man sætter knapper i og lukker jakken, så ender der nemt et par bobler liiiiiiiiiiige præcist hvor det ikke ser særlig kækt ud især på model Nora Malkeko.
Hvaaaa Sanne er det derfor du i Butteroak har brugt snoningsmønstret fra Oak.
Indtil videre bliver den holdt sammen af en sjalsnål og det går fint.

Fejl:
Snoninger: Skal iflg Helga alle være venstredrejet. Men ryggen ser altså underlig ud.
Forstykker: Ribben har 55 m, resten af forstykket kun 54 m.
Ærmer: Snoning på hver 6. pind
Garnforbrug: 350 g spinni erstatter 400 g ÅLJ. Det kan man nemt regne ud fra løbelængden af de forskellige garner.

Efter den omgang trænger jeg til en Høxbro eller Falkenberg, pind 3 og en ordentlig opskrift. Amimono er dømt ud af min strikkekurv indtil jeg igen får hukommelsestab :-D
Efterårsferien lurer lige om hjørnet, der er dømt hygge med DM og håndarbejde. God weekend til Jer alle.

p.s. Har vist nok indgået et væddemål med manden ang garnindkøb.
Brugt siden 1/10: 550 g

9 kommentarer:

grendesign sagde ...

Uanset bøvl, så er den blevet superflot.
...og jeg gætter på at hukommelsestabet sætter ind i samme sekund du forelsker dig i en Amimono model ;-)
Hvad med at lukke den med nogen fede læder/metal snap-lukninger (de der, der går på tværs af åbningen)?
KH Britt

Lena sagde ...

Knapper eller ej - resultatet er blevet rigtig flot. Jeg tager hatten af for, at du rent faktisk får den strikket med så træls en opskrift. Rigtig god ferie - når man først er tilbage på arbejde synes jeg man sætter ekstra prs på fridagene med ungerne. Glæder mig til at se hvad du får produceret.

strikkeforsker sagde ...

@ Britt. Der går lang tid, det bliver ikke i år!
Tak for tip om knapper.

@ Lena: Jeps endelig sætter man pris på ferier og fridage. Det første par bukser er iøvrigt næsten færdige...

Helle Holst sagde ...

Stort tillykke med veloverstået Amimono-strikkeri. Den er bare blevet flot!!!
Jeg kan også på det varmeste anbefale Annette Danielsen hvis du leder efter fejlfri opskrifter - det er en fornøjelse.

Rigtig go´ ferie.
Kh. Helle

Jette sagde ...

Fed trøje, og fed farve, og super ide fra Britt med det der snaplukninger. Kunne godt tænke mig at se den på. Og rigtig god ferie til jer.

ElinF, Hinnerup sagde ...

Den er altså blevet rigtig flot den buttercup - vedr. ryggen - da jeg 1.okt var inde hos Isager og hente Strik naturligvis så jeg Buttercup strikket op - ryggen her på den så altså ud akurat som din - så den er strikket helt efter frk. Isagers egen udgave.
Ha en rigtig god ferie

LindaMarsvin sagde ...

Flot trøje og fed farve! Jeg holdt cumulus fra Anette Danielsens nye bog, og den var tungere end tung; denne her ser lidt lettere ud :o)
kh Linda

Line Margrete sagde ...

Tak for nyttig information. Jeg har selv lavet et par Helga Isager mønstre, og jeg er godt nok træt af alle de fejl, så tak for det. Jeg tænkte jeg vil lave en stor lang jakke/cardigan i evt. buttercup eller oak. Garnet jeg skal bruge er Bulky (Lopi fra Istex) og pinne numret er 9 (min erfaring med Isager er at de er ret små i det), tror du det kan gå? Og må jeg evt. købe mønstret af dig, da jeg ikke får det købt nogle steder da jeg jo har garnet i forvejen. Eller har du evt. andre mønstre du kan foreslå?? Undskyld jeg sådan bruger dig til strikkebutik/vejleder, men jeg er ret fortvivlet over at ikke komme i gang, og den som intet våger intet vinder! ;) Mvh Line Margrete

Line Margrete sagde ...

Og er det fordi du strikker stramt du bruger pind 5,5? De oplyste mig nemlig i strikkebutikken at den skulle have en pinde 7?? (finder jeg nogen sinde ud af dette.......) mvh Line Margrete