mandag, september 08, 2008

Coral

Tak for alle kommentarerne sidst. Det var temlig underholdene at læse, hvorfor mænd vil have en jydekrog og en trailer. Måske er det som Britt skriver, mænds urinstinkt og skaffedyrs mentalitet. Før jagede de mammutter og hjorte, nu slæber de dåseøl, byggematerialer og fladeskærme til huse.
Jeg kan se det fornuftige i at eje et sådant monstrum, hvis man bekender sig til den jydske naturalieøkonomi eller skal slæbe byggematerialer til huse. Det jeg måske mest kvier mig ved er, at en stationcar er første skridt på vejen mod livet i forstæderne. I stedet for at bruge min sparsomme fritid på fornuftige ting som at strikke, spinde eller bare slappe af nærstuderer jeg BoligA og beser huse til salg for vores lejemål er opsagt til foråret. Tilstandsrapporter, popsmarte ejedomsmæglere og sælgere, der tror at et nyt 100.000 krs køkken øger salgsprisen med 1/4 million hænger mig langt ud af halsen. Vi jagter på 6. mdr et nyt domicil.

Den her behøver vist ikke nærmere præsentation:
Garn: Silke håndfarvet af Dorthe og tenspundet af moi, knap 100 g lyseblå silke/kashmir fra Christel Seyfarth
Mønster: Coral af Helga Isager aka Top med retstrikket bærestykke fra boligliv
Pinde: 3 og 3.5 mm
Hot or Not: Hot!

Nu den er færdig kunne man jo så lige starte det næste amimonoprojekt, nemlig Buttercup. Først snupper man lommeregner, blyant, viskelæder og en blok med kvadreret papir. Dernæst begynder man at tælle masker, tegne, tegne, regne, regne og så leder man efter telefonnummeret til Helga.
Det er en antik Helga fra de tidlige amimonodage. F.eks. strik snoninger ved at sætte tre masker på en hjælpepind og så strikke de næste 3 masker. Øhhhh skal hjælpepinden være foran eller bagved? Er snoningerne højre eller venstredrejede. Er der symmetri og hvordan ser ryggen iøvrigt ud...?
Der er kun en en løs skitse, hvor halvdelen af mønstrene er usynlige og målene står med nanoskrift. Heldigvis har Sanne B strikket en buttercup færdig. Det kan altså lade sig gøre at strikke den.
Jeg er meget bedre til diagrammer, så nu er mønstrene på ryggen blevet oversat til en overskuelig diagramform og det går som en leg især på pind 6½.

Hov siden sidst har der været patchworkmesse og vi har også været en tur i Århus. Mere om de næste gang.

8 kommentarer:

Birgitte sagde ...

Endnu en fin Coral!
Jeg glæder mig til at høre / se mere om Buttercup - en fristende model :)

grendesign sagde ...

"En antik Helga".....hahahahahahahah...det fedeste udtryk. Det er det ypperste indenfor strikkekunst - at kunne strikke en antik Helga.
Jeg glæder mig meget til at se din Buttercup!
Coral er smuk - og må være fantastisk at have på.
Fortsat god boligjagt!
KH Britt

Karen S sagde ...

Nøj, hvor er den altså skøn, din Coral! Og sikken en luksus, den er strikket i!

Kan også godt lide udtrykket "en antik Helga"... det gør det ligesom lidt mere humoristisk, når man sidder og sveder over opskriften ;) Glæder mig til at se mere!

Held og lykke med boligjagten... I har ikke overvejet en lejebolig?

Kh Karen S

Sanne B. sagde ...

Glæder mig til at se din Buttercup. Håber du bliver lige så glad for den som jeg er for min. Har lavet endnu en, men versioneret den om til en ButterOak. Med Oaks snoning på ryg, forstykker og ærmer og så smidt en hætte på nakken.
Held og lykke med husjagten.
kh
Sanne B

Jette sagde ...

Ups, så havde jeg opgivet den opskrift på forhånd, godt du har mere tålmodighed så vi kan se den engang. Skøn Coral, og lækkert garn ser det ud til...

Inges uldprogram sagde ...

Coral ser yderst tiltalende ud.
Det er altså helt utroligt at man sådan skal regne og regere for at gøre en opskrift anvendelig, når den endda kommer fra en designer. Er spændt på at se den på et tidspunkt.

Lise sagde ...

"Moccasten i Middelfart. Provinsen får os alle en dag" som vores fælles yndlingspoet udtrykker det. Jeg kan tydeligt huske fornemmelsen som du beskriver den, da vi fik stationcar. Det var endnu værre, da vi købte kummefryser. Held og lykke med huskøbet. I har ikke overvejet at kigge lidt længere mod øst?

Lena sagde ...

En luksus-Coral - den ser også godt ud. Held og lykke med husjagten.