lørdag, september 20, 2008

Buttercup I

Sshhhhhh må vi afsløre en stor hemmelighed:
Ryggen på buttercup. Skulle jeg have strikket det om, det gider jeg ikke, skal snoningerne, hvor der byttes mellem to mønsterfelter være modsat. Det ser ikke rigtig ud, selv om Helga påstår noget andet. *opskriften nævner altså ikke noget om, hvilket vej snoningerne går og der er ingen tegninger*.

Strikketid er temlig minimalt. Der er maksimal undervisningsbelastning for tiden og det kræver forberedelse. Oveni skal der forberedes til ugen efter, for i næste weekend tager DM og jeg på Tour de Jylland i DMobilen.

Svigermor har været to uger på den grønne ø for at besøge de fjerne slægtninge, der ikke emigrerede efter 1. verdenskrig.

Ægte irisk entrådet aran. Bundfarven er den lækreste mørkelilla, der er meget svær at fange med kameraet. Så kan man jo ikke andet end holde af sin svigermor, hun giver også Rowan Kidsilk Haze i julegave. Pakken med gaver og en stak tøj til DM ankom på årets sorteste dag. Den dag det længe frygtede brev fra pladsanvisningen dumpede ned i postkassen.

Meget kort så er jeg i åben krig med kommunens pladsanvisning. Pasningsgaranti min bare r*v.... Man får tilbudt en dagplejeplads i den yderste afkrog af kommunen, helt ude på markerne ved fjorden hvor kragerne vender. Selvfølgelig ikke i nærheden af de pløjemarker, hvor mit arbejde er, nææææææh dem på den stik modsatte side af byen. Det betyder jeg eller far skal bruge 2 timer i bil hver dag på at hente/bring barn. Alternativt: Far afleverer kl 6.30, sætter bilen på banegården og betaler 100 kr/dag for parkering. Jeg cykler på arbejde om morgenen, henter bilen om eftermiddagen på banegården og køre ud for at hente DM.

Man er simpelthen tvunget til at holde barselsorlov i et år for at få en vuggestueplads.[Jeg ved godt, at det er værre i Kbh]. Det er virkeligt noget, der fremmer ligestilling på arbejdsmarkedet og ansættelse af kvinder i den fødedygtige alder NOT.
Kort sagt, så bliver jeg straffet for at vende tilbage på arbejdsmarkedet efter "kun" 6 måneders orlov for at bidrage med skattekroner og hænder i et land, der pt mangler arbejdskraft og efterspørger flere kvinder i traditionelle mandefag som forskning.

Strikkeforsker 3½ år stamper i gulvet og er nået til det stadie, hvor det tunge skyts køres i stilling. Jeg indrømmer blankt, at det er dybt egoistisk og associalt. Men nødvendigt, hvis DM ikke skal lide under en desillusioneret gymnasielærer mor om 2 år.

8 kommentarer:

Lena sagde ...

Ring, ring, ring. Hver dag. Herfra er der MASSER af krydsede fingre. Jeg har hørt MANGE historier om pladser der er dukket op på den bekostning.
Starten på Buttercup ser rigtig god ud.

svit sagde ...

Giv den gas! Det er ikke egoistisk - det er på vegne af alle kvinder i den fødedygtige alder! Så kom du bare efter dem.

grendesign sagde ...

Bare fuld fart på argumenterne - selvfølgelig skal I da ikke krydse Odense hver dag - hvad ligner det!
Buttercup ser lovende ud - fed farve! Og med begrænset strikketid er tykke pinde godt...
Og svigermor....sådan en af slagsen gad jeg godt have..
KH Britt
....glæder mig til næste weekend!

Rineke sagde ...

PFFF alt det der, undervisnings/arbejdsbelastning og så OVENI at de der ting med pladsanvisning ikke fungerer det kender jeg. Vi brugte tricket med at møde personlig op på anvisningen - det hjalp.

Dejligt strik!!

Jette sagde ...

Kender godt problemerne i Odense fra kolleger ***:o( Håber der dukker noget anvendeligt op, ellers hvad med privat dagpleje? Buttercup ser fin ud, og tak for hjælp til Rismarker. Man kan ikke se snoningerne skulle være anderledes... Og dejlig svigermor du har fået der...

Inges uldprogram sagde ...

HK hvor jeg godt forstår dine tramp, og jeg bliver ganske oprevet på dine vegne. Tilslutter mig det med gassen. Pøj Pøj.

ElinF, Hinnerup sagde ...

Selvfølgelig skal du kæmpe din sag ved pladsanvisningen - du har jo ikke noget at tabe - kun muligheden for at få tålelige forhold - det er da svært nok at få tingene til at gå op i en højere enhed. Butterkop - åh ja - bare hun dog kunne lave de opskrifter ordendtligt - og huske hvad hun selv laver så hun kan genfortæller til en - men det er rigtigt, den ser ikke helt rigtigt ud som du selv siger

Karen S sagde ...

Uha, det lyder altså som en slem omgang... men desværre ikke noget, der overrasker i dette land hvor politikere taler med to tunger.
Håber selv at Gladsaxe er nemmere at danse med til den tid...
Bare skru tommelskruerne på dem og pres godt igennem. Du har ret!!!

Held og lykke
Karen S