lørdag, maj 10, 2008

Serafia, Sommerfuglen og Strik

Jeg har fået tilkæmpet mig noget strikketid efter frk DM har forlænget morgenluren fra 45/60 min til 1½-2 timer. Morgenbadet har haft højest prioritet, men nu er der også blevet ordentlig strikketid. Næste projekt på pindene er en slå-om trøje i babystørrelse. Sommervarmen kom snigende og der er ingen bomuldsstrik i babystørrelse uuupsss. Det må der rådes bod på.

Tirsdag morgen var hele familien meget tidligt oppe for at tage toget til Kbh. Først præsentation af vidunderet og edsaflæggelse på den amerikanske ambassade. Bagefter kunne jeg konstatere at den %¤¤"" sikkerhedsvagt, der gennemrode min taske, fandme havde knækket en af mine svinedyre dominopinde. ÆV
Derfor var besøg hos bl.a. Bette Design og Sommerfuglen nødvendigt. Hos Bette slap jeg billigt, kun 3 ngl safran til en babykjole og et gratis dropskatalog. Sommerfuglen var som sædvanligt et dyrt bekendtskab. Nye dominopinde, en håndfuld Jane Hamilton knapper, og så i et anfald af hedeslag, broderikit med en julestrømpe med Shaker motiv. Forhåbentlig er den færdig inden hun kan sige "Where is my Christmas stocking?" :-D

I torsdags var det sidste store strikkeaften inden sommerferien. Vi havde besøg af Bente Geil, der sprudlende fortalte om hende selv, modeller og meget andet. Bente havde stoppet et stort antal kasser med garn og hendes to garnvindersker i berlingobilen. Så vi fik set, at Susanne stadig er i live. Tanterne havde medbragt dankortterminalen, så der var ingen undskyldninger.
Det var humor på højest plan i flere dimensioner. Modellerne har den der fikse eller sjove detalje, der sætter prikken over i'et.
Med hjem kom garn til Serafias sommer i silke/hør i en for mig lidt usædvanlig farve. Men det kan jo ikke være lilla og blåt altsammen?


Det var første aften væk hjemmefra, far holdt skansen bevæbnet med legetøj og Chateau de Lait frisk fra fryseren. Det gik fint indtil hun efter at have tømt flasken på rekordtid kiggede på far med et sultent blik. Ups hun har haft appetitspring siden aftapningen. Det blev enden på min aften i byen, man lærer så længe man lever og med spædbarn i huset lærer man hver eneste dag:-)

12 kommentarer:

Jette sagde ...

Så må du tappe flere flasker til lageret næste gang. Og Serafina var også en god model til dig og farven er da flot, man skal jo prøve noget andet en gang imellem. Og Bente var rigtig interessant at høre på..

Inges uldprogram sagde ...

Må altså lige kommentere den Lavender. Den er super flot. Sjovt nok har den aldrig før sådan fanget mig, men nu synes jeg bare den ser rigtig god ud.

Karen S sagde ...

hmmm, jeg tænker ofte på det med læringsprocessen, men mon ikke det kommer nogenlunde af sig selv (håber jeg da)... Håber at du nød aftenen så længe det varede.
Og det ser da ud til, at du har skønne ting at nørkle med når frøkenen sover!
Har hun så dobbelt statsborgerskab? Det kan vises sig at være nyttigt!

Kh Karen S

Lena sagde ...

Så må vi jo brodere sammen:-) Her på matriklen landede der også et julebroderikit i løbet af ugen - planlagt færdig til jul 2009...

Edsaflæggelse? Er det for at få amerikansk statsborgerskab til frk. DM?

Tora sagde ...

Jeg er så spent på hvordan du syns det er å strikke med lin/silke-garnet.. Det ser så lekkert ut, og jeg er sikker på at det blir vidunderlig når du er ferdig, men hvordan blir selve strikkingen, mon tro..?

Og hvor tynt er det? Strikkefasthet?

Gratulerer forresten med lang morgenlur, det er så deilig! Krysser fingrene for at det varer :-)

strikkeforsker sagde ...

@ Tora: Silke/Hør er omkring 340 m/100 g passer til p 3-3½. Når jeg får strikket skal der nok komme en vurdering. Men jo det er ikke så blødt som uld eller silke.


US Ambassade: jeps

Der bliver lagt mere mælk på lager

@ Lena: Det kunne være en god ide med at brodere sammen :-)

grendesign sagde ...

Og jeg kan så tilføje: med et barn/børn i huset lærer man hver eneste dag - det fortsætter nemlig.
I øvrigt skønt indkøb og skønt at du får en pæn bid tid om formiddagen.
KH Britt

Mette G. sagde ...

Lækker farve til Serafina. Jeg lige bestilt den (dog i vinterudgave). Fik overtalt min KH til at give mig det til Mors Dag (som vi nu ellers ikke går ret meget op i).

Din "ammehistorie" minder mig om dengang vi måtte tage hjem fra et sølvbryllup af samme grund :-)

Tina/Chance-strikkeren sagde ...

Ja, man skal lige vænne sig til, ens frihed bliver begrænset lidt.
Lækker farve, du har valgt til Serafina.

KH Tina

Fru Thorsted sagde ...

Ja, du kom lidt hurtigt ud af døren der til Bente Geil... Hi-hi. Det er ikke sådan når den unge dame er ved at "dø af sult"!! ;-)
Og den grønne til din serafina er da lige i øjet til dig!
Marlene

Linda sagde ...

Nå, hun har fået tæmmet jer :o) Kom så, sit Mor! Det bliver en gevaldig fin lille slå-ommer. Den der bobby bamse er bare så nuser, den har sådan et kært rundt hovede! Bettedesign hm... det er så svært at parkere barnevognen udenfor, Oskar var nær blevet torpederet af en lastbil der mente fortovet også var til brug for ham.
kh Linda

Marie Nordheim sagde ...

Odense, 18. maj 2008

Kære strikker/garnentusiast.

Vi er en gruppe på fire studerende fra Syddansk Universitet i Odense, som er i gang med vores afsluttende eksamensprojekt på sidefaget ”Kultur og betydning”, og i denne forbindelse tillader vi os at rette henvendelse til Dig i håbet om, at Du kan hjælpe os i strikningens og garnentusiasmens tjeneste. Vores projekt omhandler garn og strikning som kulturelt betydningsfænomen i vores del af verden, hvor tilværelsen for mange mennesker bl.a. er kendetegnet ved (over)forbrug og en evig stræben fra sted til sted – både rent fysisk og mentalt. Set i denne sammenhæng er strikning og alt, hvad det indebærer, interessant.

Naturligvis kan vi ikke basere vores projekt alene på vores antagelser, og her kommer Du ind i billedet. Nedenfor er oplistet seks spørgsmål, som vi håber, at Du vil tage Dig tid til at besvare og maile tilbage – og Du må gerne svare så kort og præcist som muligt, men uddybende kommentarer er naturligvis velkomne. Besvarelserne bliver anonymiseret og kommer udelukkende til at danne et fundament, hvorudfra vi kan sige noget generelt om, hvem der strikker og lignende. Dine udsagn vil ikke blive brugt i kommerciel sammenhæng.

Spørgsmålene:

1: Køn

2: Alder

3: Hvem strikker Du til (som privatperson og altså ikke med henblik på salg)?

4: (Hvis Du strikker til dig selv:) Bruger Du det, som Du strikker, i flere sæsoner?

5: Hvad er vigtigst for Dig: garnets pris eller garnets kvalitet?

6: Køber Du garn i en butik eller på nettet? (Hvis ikke Du køber garn på nettet, kunne Du da finde på at gøre det alligevel?)


Med venlig hilsen og på forhånd tak for hjælpen,

Hanne, Kamilla, Mai og Marie


Kontakt: Marie Nordheim: marie_nordheim@hotmail.com