onsdag, februar 27, 2008

Den norske trøje V - Sidste Del

Som lovet i sidste post, et billede af den færdige norske trøje med model, desværre blev det lidt sløret og den sorte streg må I leve med, det var betingelsen for billedet. Da han endnu mangler at male puslebordet færdigt (selvbyg!) får han ret og jeg fred.

Mønster: Dale of Norway 125th year anniversary sweater
Garn: Falk, Dale of Norway, ca. 14 nøgler navy, 3 nøgler off white og 1 nøgle rødt ialt 750 g garn og dermed 375 g på Fair Isle O'Meteret.
Pinde: 3 mm og 2,5 mm til kanterne.
Strikketid: lige knap 2 mdr med et par sidespring til andre projekter og lidt ventetid, så som Birthe P spåede kan den effektivt strikkes på en måneds tid.

Hot or Not: Mand og sweater er nærmest uadskillelige... Påstår den godt kan være en del af arbejdsgarderoben.
Jeg synes, at den er sjovt a strikke. Der er tilpas meget mønster i til, at den glatstrikkede del ikke bliver en ørkenvandring. Jaquardstrik er sjovt og det skal vi have mere af.

Garnet var en fødselsdagsgave, mens den færdige sweater enten skulle bruges til hans fødselsdag eller jul i år. Nu bliver det istedet en passende gave i anledning af, at han har scoret sit ønskejob. Jeg er stolt!

Vi er et af de ægtepar, der falder ind under reglerne for familiesammenføring, dvs bortset fra sygesikring og gratis danskundervisning er der ingen hjælp fra det offentligt (ikke at det er noget jeg klager over). Istedet har vi vær så god at sætte 57.000 kr ind på bankkonto, der er pantsat til kommunen og som vi iøvrigt får råderet over om 7 år. Man kan konstatere, at danskerne og danske virksomheder falder i to grupper.

1) De, der bare på grund af et fremmed navn og ikke-dansk accent, straks sortere ansøgerne fra.
Der findes desværre flere af den slags bonderøve, end du tror.

2) De der ser på kvalifikationer, uddannelse og sætter danskkundskaber i forhold til, hvor lang tid man har boet i landet. Det er typisk offentlig institutioner, der allerede nu rekruterer udenlandsk arbejdskraft, og virksomheder, der ofte har engelsk som koncernsprog og stor international kontaktflade.

Du har iøvrigt bestået danskkravet, når en midaldrene chef udtaler: "Du snakker bedre dansk end Prins Henrik". Ahhmmm at P.H. taler mere grammatisk korrekt dansk end de fleste danskere efter min mening er så en anden diskussion.

Vi satser på, at manden ikke allerede første arbejdsdag skal fortælle, at han tager 2 ugers barselsorlov.

p.s. Jeg har ikke broderet kat på buksebagen (endnu).

14 kommentarer:

Lena sagde ...

Den er blevet super flot - kan godt manden er glad for den. Dejligt at han vil bruge sit hjemmestrik. Stort tillykke med hans nye job - dejligt at det lykkedes.

Sanne B. sagde ...

Skønne modeller, begge to.
Det er altså et imponerende stykke arbejde den trøje, jeg ville ønske jeg havde modet til at kaste mig ud i sådan en sag.
kh
Sanne B

Angelika sagde ...

Fed troeje, og pyt med den sorte streg ;-)
Tillykke med jobbet !

Jette sagde ...

Hvor er den altså blevet flot, kan godt forstå at han gerne ville have den færdig, hurtig lavet af sådan et stort stykke arbejde, og tillykke med hans nye job.

Merete sagde ...

Hvor er det bare en flot trøje. Den vil han/I glæde jer over i rigtig mange år.

Julia Zahle sagde ...

Wohoooo!!! Stort tillykke med jobbet, Hr. mand!! Stort jubel herfra skal der lyde!! (Vi gi´r en øl på 4tal engang når begge koner er til sådan noget igen).

Smukt strikkearbejde, Forsker! Jeg er imponeret over alt det du når. Men at holde barsel, hjælper vel på det?

Ku´du tænke dig besøg i løbet af den næste uges tid? har studieuge (fri).

grendesign sagde ...

Stort, stort tilykke!!
Både med den fantastisk flotte trøje, men især med magens ønskejob!!
KH Britt

Bettina sagde ...

OMG, hvor er den flot! Det er sådan en klassisk sag, man kan have altid. Jeg har selv en fra min mors tid i Norge for bumbumbum....40 år siden!? Stadig flot, stadig varm...stadig klassisk.
Og familiesammenføringsreglerne...!? Tjah, bare NOGEN kan gennemskue det..jeg behøver heldigvis ikke. Og logikken er der vist ingen, der kan gennemskue...

Susanne sagde ...

Lækker trøje og så et stort tillykke til ham med jobbet :o)
Det var rart at høre det lykkedes ! Kh
Susanne

Britta sagde ...

Hvor er den blevet flot!
Og tillykken til din husbond med jobbet - dejligt at det kunne blive et ønskejob oven i købet.

Der er noget Zorro over ham med den sort streg over øjnene ;-)

Karen S sagde ...

Hvor er den blevet flot!!! Det kan vi heldigvis stadigvæk se, selvom du har bjælket magen over ;-)
Tillykke med jobbet, det må være virkelig skønt for jer.
Held og lykke!
Kh Karen S

Inges uldprogram sagde ...

Super flot trøje. Man er jo på een gang både velklædt og afslappet klædt. Til lykke med den og alt det andet også.

Vivian sagde ...

Superflot!! Jeg bøjer mig i støvet for din tålmodighed at kunne få sådan en sag færdig (jeg mener trøjen) ;-)

KH

Linda sagde ...

whoo, godt gået! det tog mig > 3 år at få rensdyrstrøjen i samme garn str 2 år færdig, så det....
smart omvendt burka-streg ;o)
Der kommer forhåbentligt gode renter på "opsparingen"! Hvad nu hvis I flytter før udløbsperioden, får I så pengene retur??
kh Linda