tirsdag, december 18, 2007

Vingesjal 3

Pyha hvorfor er det lige, jeg altid ender med 117 forskellige ting den sidste uge før jul?
Siden sidst er der blevet brugt penge på nyt legetøj til arbejdspladsen. I morgen får jeg besøg af en legekammerat tidligere kollega, så skal der laves eksperimenter. Torsdag er der udsigt til pingvinkoldt på kontoret pga udskiftning af vinduer = hjemmearbejdsdag. Nå ja det bliver nok også til en snigtur til byen efter julegaver. Julegaven fra mine studerende er et sted mellem 15 og 35 rapporter plus fornøjelse af at fremstille et sæt opgaver til en skriftelig eksamen... feeeeeedt (not!).

Men det største projekt, mit vingesjal blev færdigstrikket i går aftes. De sidste ender blev hæftet i de sene nattetimer. BMcI besluttede sig for at feste det meste af natten og dermed holde mor her vågen.

Fakta:
Mønster: Vingesjal 3 af Vivian Høxbro, gennembearbejdet med flotte detaljer som kantmaskerne og tips til farveskift. Absolut en fornøjelse at strikke. Købt hos Go Knitting, men mønstret er også i Skyggestrik (Shadow Knitting). Vivian Høxbro kits kan nu fås hos flere forhandlere.
Garn: Harrisville New England Shetland
ca. 570 g, 5 nøgler den mørke skyggefarve, 3 nøgler af hver af de to lyse skyggefarver og så et nøgle af hver af kontrastfarverne. Mine er hhv midnight blue, seagreen, Bermuda blue, mustard og foilage. Fede farver, der slet ikke kommer til deres ret ovenfor.
Harrisville Tweed er et skønt tweedgarn med et flot farvespil, der er en 50 % merino/50 % shetland blanding. Sammenlignet med f.eks. Hanne Falkenbergs shetlandsgarn, så er garnet mere kompakt, en lille smule blødere og har vist en noget kortere løbelængde. Begge garner strikkes normalt på pind 3. Står valget mellem de to foretrækker jeg helt klart Falkenbergs 100% shetlandsuld. Det er en smule mere luftigt.

Pinde: 3 mm addi turbo, jeg startede med addi lace, men det var ikke glatte nok.
Andet udstyr: Clover locking stitch markers er uundværlige, det gør det meget nemmere at holde styr på mønsteret.

Fair Isle O'meter: Yeps! ialt 285 g
Hot or Not: Absolut HOT, sjalet sidder allerede på mine skuldre. Det er perfekt til hjemmehygge, over jakken, arbejdsbrug og meget andet. Helt klart en fast plads i garderoben indtil det er slidt op.
Skyggestrik er hamrende let til tider grænsende til dybt kedeligt. Sjalet er et passende snakketøj, bare man har maskemarkører. Og så et nærbillede af midterstykker, hvor man rigtig kan se skyggeeffekten.
Mere stilrene billeder kommer senere, når både manden og jeg er hjemme i dagslys. Næste projekt på pindene skal der tænkes over i aften. Mon ikke jeg lige får færdiggjort BMCI's pebble yoke sweater og hue, lidt mere babystrik og så er der vist ikke flere undskyldninger for at udskyde den norske trøje.

17 kommentarer:

grendesign sagde ...

Wuauwwwww!!!! Såååååå flot! Godt gået, Ulla - det sjal er hver eneste maske og hver eneste time værd!
KH Britt

Lene Sophie sagde ...

Hvor er det bare blevet super flot.

KH Lene Sophie

Marie sagde ...

det er jo verdens fineste sjal!, og jeg elsker fasongen! Jeg holdt også på å kjede vettet av meg da jeg strikket mitt, men nå er det mitt favorittsjal over alle. Jeg bruker det som skjerf eler sjal over kåpen på vei til jobb, så bruker jeg det som sjal på kontoret, så bruker jeg det som pledd i sofaen!

Mette H. sagde ...

Så blev du færdig. Det er simpelthen smadderflot. Farverne så jeg rigtigt på spindetræffet og de er som du skriver meget flottere i virkeligheden. Men ok billede alligevel. Du får et UG i udholdenhed.

Kan I have en rigtig god jul allesammen.

Lola sagde ...

Hold da op, hvor er det bare blevet hamrende flot.
Jeg har længe haft lyst til at strikke et af Høxbro's skyggesjaler - men går død i farvevalget - lysten er slet ikke blevet mindre nu!!!

Kh Lola

Supernøtt sagde ...

Sjalet er helt nydelig! Utrolig mye arbeid som ligger bak et så stort sjal. Veldig imponerende!

Ønsker deg en god jul med nytt, spennende strikkeprosjekt :-)

Merete sagde ...

Det ser vel nok flot ud. En dejlig julegave til dig selv.

Inge sagde ...

Riftig flot resultat.
Jeg har også strikket vingesjalet for et par år siden, og det er min absolutte yndling blandt sjaler pga. den gode pasform og lune.

Britta sagde ...

Det ser lækkert ud - og flotte farver.

Har også overvejet at strikke det og nu får jeg da endnu mere lyst :-)

God jul!

KH Britta

Jette sagde ...

Det er simpelthen bare blevet så flot, og den gule skal jo bare være der i midten. Glæder mig til at se den norske igang. Rigtig glædelig jul til dig...

Inges uldprogram sagde ...

Super flot. Du er nu altså hurtig på pindene. Må jeg spørge, hvad er det for et spindetræf, som flere taler om?
Rigitg god jul.

Karin Hørkilde Jensen sagde ...

Hej Ulla. Sjalet er godt nok bare SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ flot!!! Jeg vil også lave et; men det skal være med håndspundet garn. Jeg skal bare lige beslutte mig endeligt for farver og kvaliteter!
Rigtig glædelig jul til jer alle 3!
Knus Karin

strikkeforsker sagde ...

Takker, det er fantastisk fedt sjal, enhver kvinde burde have et ;-)


@ Inge: Spindetræf var en skøn weekend i en spejderhytte sammen med en flok spindersker.

@ Karin - det vil blive fantastisk flot i hjemmespundet garn, en ide, jeg har er bruge et kauni/noro garn som den lyse farve.

Og god jul til Jer alle *<:-)

Julia Zahle sagde ...

Du er godt nok hurtig!!! Det er jo ikke andet end et øjeblik siden du begyndte!!!

Men sikke et resultat!! *pift* Får jo helt lyst til at gå igang selv!!!

Også god jul til dig!

nurhanne sagde ...

Hvor er det flot!

Anni sagde ...

Godt gået, Ulla!
Hvor er det smukt og sikke et tålmodighedsarbejde.

Tineke sagde ...

Vildt flot det sjal, og tænk, jeg ejer bogen, og vidste ikke den var i...rødme. Bare godt gået!

Kh. Tineke