lørdag, december 29, 2007

Den norske trøje

Lillejuleaften blev McI's største ønske opfyldt, der blev slået op til den norske trøje. Hvis alt går efter planen, så er den færdig inden hans næste fødselsdag og helst inden Baby McI melder sin ankomst. Jeg sætter min lid til 6 ugers betalt ferie graviditetsorlov (Det er skønt at være statsansat). Juleaften blev et af mine store ønsker opfyldt, nemlig Barbara Walkers, A Treasury of Knitting Patterns tilføjet til strikkebiblioteket. En af den slags bøger, der giver tonsvis af inspiration og ideer til egne designs, et må-eje i enhver strikkenørds bibliotek.

Så langt så godt, jeg er cirka midtvejs i de 30 cm glatstrik inden bærerstykkets mønsterdel og ærmerne. Heldigvis gav julen hos familien og en hyggelig dag i Aalborg rig mulighed for at sludre og strikke løs. Den sluger garnnøgler i et hæsblæsende tempo, til tider er der bekymringer, om der nu egentlig er garn nok.

Ellers holdes der noget, der kan minde om ferie på matriklen, men inklusiv udsalg i babyudstyrsbutikker... Udvalget er mildest talt deprimerende, plysserødt overlæsset med prinsesser, blonder, glimmer og den slags til pigerne. Drengenes er pænere, men altid med en stribe af lyseblåt, der bare skriger "babydreng".
Til de (unormale?) kommende forældre, der ikke kender barnets køn, er der hvidt og beige at vælge imellem.
Sengetøj: plysserødt, fiseblåt, hvidt eller beige?
Med Søren Bruns ord: "Jeg græmmes".

Der er en hel del mere spræl i kassen med de babyting min mor gemte fra halvfjerdserne.
Oveni har svigermor heldigvis stillet en kuffert til rådighed og lovet at være fragtcentral - udvalget er meget bedre på den anden side af dammen. Hmmm måske man skulle prøve at bonde med en symaskine?

12 kommentarer:

Kristine sagde ...

Vi havde samme problem med farverne og valgte at købe det hvide/beige eller sy selv. Vi malede værelset hvidt - og sørgede så for at en lænestol, gardiner, et ligge tæppe på gulvet og legetøj gav kulør til værelset. Hvis du fristes til at sy noget tøj - så se nærmere på http://www.ottobredesign.com/ (vælg engelsk som sprog). Nederst på siden er forsiderne fra nogle af de sidste blade. Prøv at se på side 9 i bladet 4/2007. (Klik på bladet og på forsiden i det nye vindue). Modellerne har god pasform og er ikke så komplicerede. Opskrifterne fåes på engelsk eller svensk. Der er rigtig mange gode modeller i og jeg har prøvet en del af dem efterhånden.

mvh
Kristine

Linda sagde ...

jamen søde, du kigger de forkerte steder! H&M, babysam og ønskebørn er skåret over samme læst. Du skal ind i de små gader i Kbh og finde butikkerne med IdaT eller bare google IdaT, så finder du de sjove webbutikker som
http://www.musen-elefanten.com/

Men det er altså også en anden prisklasse....
Da Magnus var baby, var der gråt og mørkeblåt at vælge imellem i H&M. Fie gult og postkasserødt. Oskar: babyblå og mintgrøn...

Man kan jo også give det hvide/beige en gang dylon - fåes i panduro i små pakker.

i øvrigt har jeg ottobrebladene :o)
kh Linda

Linda sagde ...

ps sengetøj - der ligger en cph butik i frederiksbergcenteret, der har noget wildt børnesengetøj. Ikea har også noget, men jeg har en erindring om at målene på børnesengetøjet ikke passer med de gængse danske baby og juniordyner. Bahne har også noget af det trendy babyhalløj.
kh Linda igenigen

Lena sagde ...

Jeg er fuldstændig enig - det der meget kønsspecifikke tøj/sengetøj/puslepuder osv. er rædselsfuldt. Vi kendte heller ikke kønnet på datteren i sin tid og havde same problem som jer. Vores babysengetøj er derfor hjemmesyet af mormor henholdsvis søster og jeg gjorde klart for potentielle barselsgavegivere, at tøj meget gerne måtte være i stærke/klare farver. Men man skal virkelig lede efter det - netbutikker eller små børnetøjsbutikker (desværre får priserne så også lige en tak opad). Exit har på det seneste haft lidt, men ligesom alt andet kræver det at man kender kønnet - der er med garanti altid en lille sløjfe, usynlig flæse, blomsterknap eller lignende.

Og så for øvrigt. Dit vingesjal er blevet umanerligt flot :misundelig:, ligesom den lille babytrøje er meget, meget sød.

Julia Zahle sagde ...

Ha ha!!! Her er vi det eneste par i omgangskredsen, der gerne vil vide kønnet.

Men - jeg var også ved at kaste op over alt det fimsede lyserøde der var til piger sidst.

Der er lækkert og knapt så lyserødt tøj i Alberts Klædeskab (bag arkaden), det samme i Paddington, og så skulle der gerne ligge en butik Zebra i Vestergade. IdaT er ikke så dyrt, som Molo f.eks. Desuden er der mange der sælger brugt babytøj på nettet. Der kan der spares mange penge på lækkert tøj.

Jeg har syet en del fra en 70-80´er bog jeg har arvet fra min mor. Der er der mange lækre (og nemme) modeller. Du er velkommen til at låne min bog.

H&M kan man være heldig i - men det meste ER plysserødt og fimse-blåt. *såk*

Nu ved vi jo ikke hvilket køn vi får, men hvis vi får en dreng, ka vi sikkert finde lidt tøj, I må få. :)

Se også mor-og-barn.dk - KimAndrea er sød og har meget lækkert tøj.

grendesign sagde ...

Du skal bare kigge i netshops. Katvig startede en hel bølge af striber, retromønstre og farver - så der også er tøj med knald på, der egner sig til både piger og drenge.
Ellers køb brugt.
Skønt at du har kastet dig over trøjen til manden.
KH Britt

Tina/Chance-strikkeren sagde ...

Så må du starte op med en lille kollektion af det mest nødvendige og så ud og vold-solde, når du har født og kender kønnet. Men ja, det er meget kønsbestemt "out-there".

Kan ikke lade være med at trække på smiletbåndet over Lindas kommentar. Man kan godt se, vi har jævnaldrende børn, for det tøj, jeg har fra mine to ældste, er lige præcis de farver, hun beskriver.

God jagt.

KH Tina

LUL sagde ...

Hey, dne bog fik jeg også i julegave :-)

strikkeforsker sagde ...

Tusind tak for hjælpen :-)

Kristine - Ottobre er guld værd, jeg må prøve at blive venner med en symaskine.

Julia - watch out, det kan være jeg tager dig på ordet.

Linda - skal vi på shoppetur, du lyder som den perfekte ledsager?

Jeg snupper Tina's forslag, strudsemetoden og voldshopper til foråret, når baby er kommet til verden.

Jette sagde ...

Ind til videre ser trøjen flot ud, endelig fik du startet på den, og bogen er jo dejlig at have stående. Babytøjen blander jeg mig uden om, håber du får hvad du søger. Kan du have et godt nytår herfra...

Nanna sagde ...

Genbrugsbutikker og loppemarkeder kan anbefales. Billigt. Andre har for længst vasket skadelige kemikalier ud. Babytøj når jo ikke rigtigt at blive slidt. Der er alt muligt at finde... Endelig er det ikke dyrere end det kan farves grønt, orange, lilla eller hvad du måtte ønske (men så er der så ikke noget der har vasket dem mange gange...)

Også er der jo Meedom og Meedoms bog (børnetøj 0-3 år), hvis du får lyst at sy.

Anne sagde ...

Når jeg nu har læst mig igennem de andre kommentarer, ja så behøver jeg vist ikke at gi' dig flere tips!
Der er så meget lækkert tøj, sengetøj og tilbehør at finde derude, stærkt 70'er-inspireret og skønt!

Jeg bruger ofte Trendsales.dk til at købe lækkert brugt på, både til mig og pigerne, og sælger også det vi ikke selv bruger mere.

Og så godt nytår, for øvrigt :-)