lørdag, september 08, 2007

Violet igen-igen og 7 af 12

Ugens højdepunkt var helt klart store strikkeaften på Badstuen, hvor Hanne Falkenberg var på besøg. Hun fortalte om hendes design filosofi og om processen fra strikkeprøve til færdigt design.
Som altid en spændende oplevelse.

Hanne Falkenberg og Vivian Høxbro er to af de danske designere, jeg har størst respekt og beundring for. Deres opskrifter er velgennemarbejde, der er tænkt på de små detaljer som pæne kantmasker. Det der er forskellen på hjemmestrikket og hjemmebikset. Efter at have gramset og prøvet den ene gennemtænkte HF model efter den anden, begyndte jeg at tænke på, hvordan jeg burde forbedre violet, som jeg egentlig er en smule småskuffet over. Den virker på en eller anden måde ufærdig.

1) Ærmekanten ruller
2) Aflukningen i halskanten er småkikset. Den hæklede kant i kontrastfarven virker på en eller anden måde som et forsøg på at skjule de ufærdige kanter.
3) Hey diagrammer til hulmønstre er geniale, så er det også lettere for mig at finde fejl ;-)
4) Så er der den med et *vellignende* foto af modellen med mål og maskeantal, ikke et sløret artsy-fartsy af en designdetalje.

Nu er vi nede i petitesser, men det er min personlige yndlingsaversion, indtagninger: 2m sammen i begge sider af f.eks. hulmønstret eller ærmeindtagninger, er ikke symmetriske. Der skal strikkes 2m sm og "ssk" - hvilket jeg gjorde

Her er hun så Miss Violet med indhold.

I vinters startede ErlePerle Mette 12 projekter. På trods af, at vi er i årets niende måned, er jeg ikke nået længere end til projekt nr 7. Baby i Rib, en klassiker fra Design.Club.dk strikket i det duo silke-merino, der er blevet til overs fra ugler (og der er vist garn til en mere). Jeg tog chancen og strikkede en lyserød, med 4 babyer indenfor mindre end 6 uger til vinter, så er chancen for mindst en pige ca. 93 %. Hvis det kikser, må jeg sende den til Julie ;-)


Jeg skal til konference i Frankrig i næste uge og har et fly til Genevé alt for tidlig (kl 9) søndag morgen. Det er valget mellem pest eller kolera. Enten tager jeg 4.43 toget fra Odense med plads på trappeafsatsen ellers kortere jeg en time af nattesøvnen og tager toget før med pladsbillet. Tænke, tænke, det ender med et tidligere tog, for der kan man da slumre i stillekupeen og så er der tid til at nyde Eyecon's brunch som selvforkælelse i CPH. Nå men jeg smutter igen, jeg skal liiiige have lavet mit foredrag færdigt og pakket.

10 kommentarer:

Julia Zahle sagde ...

*pift* du er HOT - kvinde!!!

Den klæder dig enormt godt - men kan godt følge dig i de ufærdigheder der er i modellen. Det skal bare være i orden!

Men hvordan vil du lave kanterne anderledes? *nysgerrig*

Ville have inviteret jer på en kop øl i aften, men kan se du skal op i nat og til KBH, så jeg lader være. *G*

/Julia

Fru Schwartz sagde ...

I ser godt ud sammen, Violet og dig...halvfabrikata-opskrift eller ej!

Kh helle

Julie sagde ...

I er for lækre sammen!! Jo, jeg tager gerne imod en Baby i Rib, hvis det er ;-) Især nu, hvor min egen udgave knapt nok kan rumme en halvspist Marsbar, jeg ved simpelthen ikke, hvorfor den er blevet så klejn?!

Jeg har iøvrigt besvaret dig spørgsmål vedr. Lorna's på bloggen.

Rigtig god tur til det store udland!

KH Julie

britt sagde ...

Helt, helt enig mht strikkeopskrifter og finish. Men set der på afstand ser man det nu ikke på Violet - du ser faktisk ret godt ud!
God tur - lige om lidt ses vi - YES!
:-) Britt

Karin MALLE Jegsen Petersen sagde ...

halv skrevne opskrifter og dårlige forklaringer på, hvordan mønsteret skal strikkes er jeg fuldt ud enige med dig i.....men du alligevel kom du da temmelig godt fra resultatet. den passer dig perfekt og de der rullekanter kan jeg overhovedet ikke se.

rigtig god tur til Frankrig og ikke mindst turen til Fanø......jeg vil også gerne en tur til Fanø, være på strikke kursus hos Helga Isager og ikke mindst sidde i pejsestuen med andre glade strikke-kvinder .....nyd det!

malle

Inges uldprogram sagde ...

Vil bare lige sige ENIG, den er hammer flot til dig.
Ps - har bestilt Spin-Off ;-)

Sanne B. sagde ...

Dejligt at se Voilet med en Forsker indeni. Den klæder dig forrygende. Lige præcis de punkter har jeg også på minusliste - er overhovedet ikke på nogen måde imponeret over frk Isagers opskrifts-kunnen. Kan se at din Violet også har et kækt lille "knæk" i halsudskæringens hj (på billedet) side. Det har alle mine 3 Violet'er også - jeg kan gå helt amok....
kh
Sanne B

Karen S sagde ...

Jeg synes nu ikke violet afslører sig som ringe på dig... eller også er du bare så lækker, at alt strik ser godt ud (hælder mest til sidste konklusion). Lækker-smækker!

God rejse, jeg håber, det går godt.

Uff, hvor er jeg forresten misundelig mht. Falkenberg... men jeg havde jo en god aften med min mor i stedet.

kh Karen S

strikkeforsker sagde ...

Takker!

@Julie - har fundet din LL pusher, skal nok huske dig, hvis der ikke dukker piger op.

@ Sanne - Jeg er som dig småhysterisk over knækket ved halsudskæringen.

ElinF, Hinnerup sagde ...

Hej jeg har valgt at tagge dig. Hvis du går ind på min hjemmeside kan du se hvad det handler om. Håber du vil være med