søndag, juli 01, 2007

Happy Birthday ...

Det endte med en fødselsdagskagemand med kirsebærnæse og lys model Fri Fantasi. Den blev serveret som del af en solid omgang brunch bestående af spejlæg, bacon, hjemmebagte kanelsnegle og frisk jordbær skyllet ned med champagne og kaffe. SKØNT!

Brunsviger er en kage, der involverer mange følelser og store egnsforskelle, det kan sikkert fører til store familiefejder. Et par nordjyder fra studiet insisterede på, at der skal flødeskum på og andre vil bruge kagecreme... hmmmmm i Århus var det nu en wienerbrødskagemand Tina fra London. Samme nordjyder insisterede på grønlangkål til julefrokosten...

McI har adskillige gange indenfor det seneste stykke tid med store, bedende hundeøjne ytret ønsker om hjemmestrikkede sweatre (yes - flertal) og ikke kun sokker. Han fik spurgt på en temmelig smart måde: "Hvis jeg nu fik garn i fødselsdagsgave og så du strikkede trøjen til min næste fødselsdag? Det vil ikke være rimeligt at strikke den på et halvt år (Jul)". Efter at have kigget i mine bøger og på www var det ikke en simpel raglan på p 5 i glatstrik. Næh nej herren har udbedt/ønsket sig:

1) En trøje i norsk stil (Dale of Norway)
2) En traditionel Aran Sweater (han er vild med en Starmore model) og påpeget, at min grå polwarth ham kunne spindes til garn til en aran, NIKS - fingrene væk fra min polwarth - der går grænsen.
3) En vest i traditionelt Fair Isle mønster eller evt. Argyle

Det må sgu være et udslag af hans engelske og irske oprindelse?
Valget faldt på en norske trøje fra Dale of Norway's jubilæumshæfte i en mørk marineblå og med råhvid og dyb rød kontrast farver. Herren blev meget begejstret :-)

Kort fortalt, så aner jeg ikke, hvad jeg har rodet mit ud i, jeg har aldrig turde klippe i strik før, Hvor lang tid tager det iøvrigt at strikke en herre sweater i str 42 på pind 3?


DH's birthday was celebrated with a bruch featuring traditional US and Danish breaksfast dishes along with plenty of coffee and Champagne. When asked what he wanted for his B-day, he said "You could by me yarn for a sweater and then give me the finished sweater for my B-day next year". He came up with a list after browsing the internet and my pattern collection:

1) Dale of Norway Sweater
2) Traditional Aran-sweater (He is eyeing a Starmore model and MY grey polwarth fleece)
3) Vest either Fair Isle og Argyle.
Dammit no simple raglan on US 10 needles, it must be his Irish and English heritage?

So I ordered 18 skeins of Dale of Norway Falk and the Dale 125 year Anniversary pattern book to make him a sweater. It will be a fun and challenging project, I have never done steeks before and not very familiar with stranded knitting.

15 kommentarer:

Julia Zahle sagde ...

Det ligner et rigtigt langtidsprojekt, det der norske projekt.

Stort tillykke med hans fødselsdag!

Kagen ser lækker ud!!!

Helle Holst sagde ...

Kære Ulla

Det tager laaaang tid at strikke sådan en herresweater:o) Jeg mindes stadigvæk den ene gang jeg lavede en til Bjørn og endte med at blive rigtig lykkelig for det lange lige stykke i ensfarvet. Men lækker ser den ud! Jeg forstår godt at han er tilfreds med valget.

Stort tillykke med hans fødselsdag!!

Kh. Helle

Enaj sagde ...

Tillykke med mandens fødselsdag.
Nu er jeg jo nordjyde og brunsviger og flødeskum hører helt klart sammen, ligesom julefrokost og grønlangkål;-)
Fortsat god ferie over there
kh Jane

Kristine sagde ...

Det ser jo spændende ud. Jeg har efterhånden strikket et par stykker af de norske striktrøjer i voksenstørrelse. Jeg syntes faktisk at det går pænt hurtigt. Jeg kan se at der ikke mønster over det hele - men mest på bærestykket. Det ligner et af de mønstre, hvor man omgang for omgang kan lære mønsterrapporten udenad.
Opklipning var i mange år mit store problem, men efter jeg fik et tip med først at sy lige ud sting og dernæst en lille zig zag oveni - så går det fint. Den ene af mine trøjer blev strikket i 1994 og holder stadig uden problemer - også i det opklippede ærmegab...
Spændende med et sådant fødselsdagsønske - så er du da sikker på at den vil blive brugt.

britt sagde ...

Stort tillykke med ham, Ulla! Han er da helt klart værd at strikke smukke trøjer til, når han spørger så sødt. Hvis min husbond en dag spørger om en sweater, så bliver det Windows af HF - oplagt til en IT-nørd.
Den kommer du til at strikke med glæde er jeg sikker på.
KH Britt

Bubbi Doo sagde ...

Det er da utroligt med de mænd, engang imellem tager de lige charme-øjnene frem og så kan man ikke andet end at blive blød i knæene ;-)

God fornøjelse med blusen, du kommer nok til at have glæde af den længe, men prøv at tænke på hvor lykkelig han bliver når han så endelig får den, se DET kalder jeg en gulerod i den anden ende :-)

Karen S sagde ...

Tillykke til herren!
Jeg synes ikke at det tager så frygtelig lang tid at strikke herretøj på pind 3mm. Jeg strikker en fair isle vest på 3mm med omkreds 100 (til at begynde med) og det går faktisk ret hurtigt. Der er noget med flerfarvestrik, der trækker mange omgange ud af mig.
Kh Karen S

Karin Hørkilde Jensen sagde ...

Tillykke med manden - han er da blevet fejret med manér, skal jeg love for!!
Pyhhhh, det er noget af et projekt med den norske trøje. Lige sådan noget, der kalder på en strikkemaskine. Den er perfekt til garn, der passer til p 3, og så går det jo altså bare herrestærkt i forhold til at håndstrikke.
God fornøjelse med projektet - det skal nok gå godt med klipperiet - det er ikke nær så farligt, som det lyder til.

Karin Hørkilde Jensen sagde ...

Hov forresten - jeg har prøvet at bage havregryns-rosin-småkagerne, det skulle jeg vist ALDRIG have gjort. Hold fast, hvor er de gode!! Søren ÅD, da han kom træt hjem fra arbejde. Det er i hvert fald ikke sidste gang, vi har haft sådan en dåsefuld i huset.
Og så bagte jeg dem i den gamle ovn i kælderen og fik lige spundet en god portion garn på den ene Bosworth-håndten imens (jeg turde ikke gå fra kagerne af skræk for at glemme dem!!)

Birthe sagde ...

Kære Ulla.
Tillykke med ham! Klogt af jer begge at bestemme modellen før du begynder at strikke.. Så undgår du det sceneri som jeg lige har oplevet: 1. at farverne ikke lige er i øjet, 2. at en slipover da er meget pæn, men han vil nu hellere have en med ærmer i og 3. at den er halvandet nr. for stor.
Nå. Forøvrigt tager det ikke så voldsom lang tid, hvis du først bliver bidt af det. En måned, så skulle den være fiks og færdig!! ;-)
Knus, Birthe P

Linda sagde ...

Tillykke tillykke, noget forsinket :o(
Kagemand, af wienerbrød, UDEN rosiner og med glasur og pynt. Nemlig.
Uha, jeg strikkede en dalebabyull trøje med kronhjorte til Magnus, begyndte da han var 1 år og blev færdig til Fies 3 års fødselsdag :o) Hun elskede den og den blev også lidt stor i det, det er det med superwashgarn, bambuspinde og lidt for slatne håndled :oD
kh Linda

strikkeforsker sagde ...

Takker mange gange ;-)
Det er et projekt af de større, men når han nu (forhåbentlig) bliver glad for det færdige projekt er det, det hele værd.

Tak for tippet Birthe!

Nemlig Linda, wienerbrødsdejkagemand pyntet med slik er det rigtige.

Birthe sagde ...

Hej
Sikke et fødselsdags kalas - til lykke med manden, god smag i strik har han, og det får du nu glæde af i et stykke tid. Det er ikke så slemt det der med at klippe i det strikkede, du skal blot sy to sømme på hver side af en maske, førend du klipper op.
Det fornemmes af kagediskussionen, at brunsviger afgjort er en fynsk specialitet.

knititch sagde ...

jeg tror det tager en måneds tid hvis man er fokuseret. og omkring opklipning er det ikke så farligt. er ved at lave en baby norsk trøje selv og lavede en strikkeprøve jeg klippede midt over og det gik op for mig at strik jo ikke 'løber' lodret og at det er derfor det ikke er så farligt.

Mette H. sagde ...

Jeg synes det tager lang tid, men det er jo også mig. Med den fart du ellers har på så stemmer jeg på en måned ligesom Birthe. Men det er det hele værd. I nov.2005 blev Avissweateren til min mand færdig og den har hængt på ham lige siden.