mandag, juli 09, 2007

Cobweb crepe shawl

Hov den sidste uge er fløjet afsted og der har været tavst her på siden. Forklaringen var, at der ikke manglede ret meget mere end 25 mønsterrapporter på mit cobweb crepe sjal. Det førte til (tvangs)tanker som "hvis jeg nu strikker 2 rapporter om dagen, så er sjalet færdig .. men hvis jeg nu kan nå tre, såå....". Så der blev strikket intensivt på sjalet hele ugen. Der blev lukket af for kanten fredag aften på et hotelværelse i Massachusetts og idag blev det udspændt, denne gang kun med vand og knappenåle. Når det når frem til den endelige destination, skal Danas gode råd mht til stivelse og andet godt afprøves.

Mønster: baseret på Cobweb Crepe shawl fra Heirloom Knitting, Sharon Miller (projekt 5). Kort fortalt, så strikker man en firkant eller en rude, samler masker op og strikker en inderbort i "old shell lace". Når den har den ønskede størrelser slår man op til en kant og strikker den på, den kan være mere eller mindre kompleks. Sjalet tilhører kategorien "Hap Shawls", som det, der på dansk blev undersat til prinsesvøbet også gør. Har du lyst til at læse mere om Hap Shawls og historien bag, kan Sharon Millers, Hap Shawls varmt anbefales.

Mønstermodifikationer: Kanten er "triangle with van Dyke"(s 121) istedet for opskriftens mere pyntede klematis kant. Centerstykket er strikket større og derfor også flere mønsterrapporter i old shell lace sektionen og ca. 100 takker på kanten.
Størrelse: ca. 1,4 m x 1,4 m
Garn: 130 g Lana Borgosesia cashwool, lace weight merino ca. 1300 m/100 g.
Fair Isle O'Meter hmmmm tjaaaa tjoooo nærmere forklaring i næste post...

Pinde: 2,75 mm (US2) Inox express
Skønt eller skrækkeligt: Jeg er vild med det færdige resultat og de mirakler udspænding udretter. Jeg er blevet totalt afhængig af at strikke shetlandssjaler og andet med komplicerede mønstre, jeg elsker geometrien og udfordringerne. Men jeg har til tider bandet og svovlet over projektet især mit garnvalg og så er 1000 masker pr omgang og vrangstrik ikke min favorit. Merino er ikke optimalt garn til shetlandssjaler. Jeg har et temlig ambivalent forhold til merino. Det er en superblød, dejlig fiber, men markedsføres desværre som det rigtige valg til alle slags strik. Men det er det absolut IKKE. Det er perfekt til til babystrik og andet der skal direkte mod huden. Men det er alt for slasket til shetlandssjaler eller andet, der skal have facon eller f.eks. et flot fald. Næste shetlandssjal bliver strikket i kommercielt shetlandsuld. Desuden skal der øves i at spinde tyndt garn på rokken og opstøves nakkeuld fra shetlandsfår (tip modtages) ;-)

I have spent all of my spare moments last week working on the edging of my cobweb crepe shawl. Thoughts like "If I knit 2 repeats a day, then I will be finished... however, if I knit 3 then.." resulted in me knitting on the ferry to CT and finishing the shawl Friday evening in at hotel in MA. I blocked it this morning after soaking it in water, later, once the shawl reaches its final destination, I will try Dana's advice about starch and soap flakes to tame the elasticity of the merino.
The shawl is an enlarged version of the cobweb crepe shawl in Heirloom knitting with the clematis edging replaced by the more simple, geometric triangle with van Dyke edging (p 121). I love the final shawl, blocking does wonders. The final shawl measures 4.5 by 4.5 feet. However, I regret using merino for the shawl, the merino is too elastic and splitty for my taste. I am probably less fond of merino than most people. it has excellent properties for baby clothes and other next to skin item, but not the best choice for lace shawls or items with e.g. drape. My next Shetland shawl will be knitted with Shetland wool. In addition, I am going to practice spinning lace weight on my wheel and start hunting for Shetland wool.

12 kommentarer:

Dana Watsham sagde ...

Nakkeuld fra Shetlandsfår ... hmmmmm

Det oprindelige Shetlandsfår var stort set uddødt omkring 1940, og stammen blev kun reddet ved tilførsel af Færø- og Spelsaufår.

Det, der kommer tættest på det oprindelige og er til at få fat i er underuld fra Spelsau. Jeg har fem hamme liggende. Du skal bare sige til ...

Julia Zahle sagde ...

Orv, MANNER! Hvor er det flot! Jeg er meget imponeret! Jeg synes især dit sjal viser hvor stor tålmodighed og evne du har som strikker.

*klapper*

britt sagde ...

Sååååå fantastisk flot, Ulla! Tillykke med bedriften! Imponerende!
KH,
Britt

Jeanette sagde ...

hvor er det fint og smukt, tillykke med resultatet :-)

KH Jeanette

Karina sagde ...

For pokker hvor er det smukt. Jeg er vildt imponeret - jeg har desværre ikke selv tålmodighed til den slags.

Lene Sophie sagde ...

WAUUUU hvor er det bare flot og sikken et arbejde, men det er da hele arbejdet værd.
KH Lene Sophie

Sanne B. sagde ...

I rest my case!
HOLD DA K... hvor er det flot. Wauvwauvwauuuuuuv.
Ja, jeg kan jo kun skrive under på at man bliver totalt addicted til at strikke shetlands-sjaler. Dulmer nerverne så dejligt....
Og hvad skal forskeren så i gang med nu?
kh
Sanne B

Linda sagde ...

Jamen, så skal du da igang med et i et bomuld, og det skal være aflangt, for så passer det til feks mit lange spisestuebord :o)
nåh ikke......

klapper stadig mit lilla garn kærligt, har lige gang i pinde 2 til et par hjertesokker!
kh Linda

Karen S sagde ...

WAAAAAAAUUUUUUWWWWWWWW!!!!! Hold da helt fast, hvor er det flot!
Din tålmodighed bør roses helt til skyerne! (og det der med, "hvis jeg nu strikker 2 gentagelser, så..." kender jeg godt).

Angelika sagde ...

Hvor er det koent !

Jette sagde ...

Det er bare vildt flot, kan efterhånden godt forstå at det er sjovere at strikket mønster end bare en ribbluse, meeen det kræver at der ikke er nogen der spørger om noget hele tiden,,,øhhh, hvor nåede man til i diagrammet????
Kan godt mærke at mit MS3 bliver meget blødt, det ville nok være bedre med lidt silke blandet i...
Glæder mig til at se næste projekt!!

Marie sagde ...

det er vakkert! et imponerende arbeide!!