onsdag, juni 27, 2007

Varme

Pyyyhhhhhhaaaaaa årets indtil nu varmeste dag, hvor kviksølvet har passeret de 30 C. Det fejrer jeg med at fyre godt op for ovnen til en omgang havregryns-rosin småkager mens ventilatoren blæser køligere vinde. McI's har snart fødselsdag og svigermekanikken har meldt deres ankomst lørdag. Gemalen har til delst bestemt menuen lørdag aften, allerhelst vil han have andesteg og sukkerbrunede kartofler i JULI måned! Niks nej, det bliver andebryst og involverer en grill istedet, resten improviserer vi os frem til ;-)
Nu overvejer jeg så, om det skal være fødselsdagskanelsneglskagemand, fødselsdagsbollekagemand eller om han skal introduceres for den fynske (u)skik med brunsvigerkagemand (hmmm har jeg overhovedet en opskrift?) søndag morgen... Man kunne også lave noget alternativt med pandekager...

Der er hverken færdige projekter eller interessante billeder af strik og spinderier. Jeg er igang med spinde den anden af tre spoler merino til sokkegarn. Cob web crepe sjalet mangler kun 37 mønsterrapporter. Så der regnes meget på "Hvis jeg nu strikker 1 rapport om dagen... eller 2 eller 4...". Til gengæld vælter det ind med pakker fra nær og fjern med godt indhold og mere er på vej.
Sidste hold småkager er i ovnen, så nu skal der et par rapporter på sjalet inden sengetid.

Celebrating the hottest day so far by baking oatmeal raisin cookies in preparation for McI's B-day and a visit by the in-laws this weekend. DH would love to have roast duck for dinner prepared a la Danish Christmas dinner. However, it is July and hot, so a slightly modified version involving the BBQ is planned.
Knitting and spinning wise, I am slowly making my way through two larger projects. I am about half-way done with the second bobbin for my 3-ply sock yarn. "Only" 37 pattern repeats remain of the edging for the cobweb crepe shawl.

11 kommentarer:

britt sagde ...

Det lyder som om du stor-hygger dig Ulla...og måske får udvidet samlingen i disse dage?
Tillykke med gemalen.
KH Britt

strikke_jane sagde ...

Sidder her i øsende regnvejr og er i gang med at finde ud af hvad jeg mangler at handle ind til den havefest jeg har inviteret til fredag aften. Hvis det her vejr fortsætter bliver det vist til indendørs fest - så jeg be'r om at få lidt varme sendt mod sydjylland tak. Og stort tilykke med gemalen her lige om lidt. :-)

Britta sagde ...

Vær du bare glad for at du ikke er i Odense - her er sk... koldt!! Og regnen vælter ned.
Sig til hvis du vil have en ordentlig opskrift på brunsviger - en ægte fynsk en.

Knus Britta S

Linda sagde ...

aaaj Ulla, varme og fri garnadgang dagen lang.... nogen er da slet ikke spor misundelig. hvem vil da også bytte med øspøsregnvejr og et hjem med vasketøjspukket ;o)
Hooov for resten - nu ved jeg hvad du mente med at gramse på lilla garn - troede som Britt at du havde handlet hos Geilsk og fået det superfastsendt. Skal omkring posthuset idag, jippie!!
kh Linda

strikkeforsker sagde ...

Oh jeg storhygger mig og plastikkortene gløder.

Britta - ja tak til opskrift på brunsviger.

Linda, hehehehe... næh men på et tidspunkt skal der handles hos Geilsk.

Karin Hørkilde Jensen sagde ...

Bare lige et forslag, hvis du nu alligevel ikke laver brunsviger (som ALDELES ikke er en uskik - siger en vaskeægte fynbo!!!!!) Man kunne jo også lave en kagemand, der dels er lavet af boller og dels af kanelsnegle. Jeg har en bog "Kager og andre søde sager", hvor der netop er lavet sådan en kagemand. Smart med boller og snegle i eet hug!!!
Knus Karin

Mette sagde ...

Ha-ha, jeg tænkte på dine småkager så sent som i går. Det er måske tegn på, at jeg bare skulle se at komme i gang, for gode det er de!

Tina - omme i London sagde ...

For et par aar siden skulle min (jyske!) bror holde foedselsdagsfest for min nevoe - paa Sjaelland, saa han gik rask ned til bageren og bestilte en brunsvigerkagemand. "En HVAD?" loed der fra bageren og saa blev der maabet hoejlydt fra jyden. Hvordan i alverden lykkes det sjaellandske boern at fylde aar, hvis de ikke kan faa en ordentlig kagemand?
Brunsvigerkagemand er NORMALT, ikke en (fynbosk) uskik! Jeg tror jeg vil bage en brunsviger i weekenden, bare fordi jeg kan!

Julia Zahle sagde ...

Betjente en NY´er i butikken idag - hun fortalte der var møgevarmt i NY området - jeg sendte dig en kærlig tanke og forestillede mig du sad med din rok eller med noget strikketøj i hånden mens du hyggede og drak kaffe.

Jeg skal hilse fra de andre i Caféen.

Her er (som du ved) noget koldere og vådere, men det er jo charmen ved det danske vejr.

Mit Zephyrgarn er ikke ankommet endnu og KAL´en starter i morgen! Og jeg er ikke ret tålmodig med sådan noget.

KH Julia

Jette sagde ...

Nej, hvor dejligt med den varme, som du har hørt er det bare regn og regn her, skal til torvemarked i Bogense lørdag, hvor Kastanien har en bod, håber på gode tilbud..:o) Lyder det ikke godt...
Selvom MS3 tager lidt tid lige nu, ikke svært, men langsommeligt..
Nyd varmen og kagerne i morgen!!!!
Og tillykke med ham..

Kathe Lewis sagde ...

Hej Ulla,

skulle du en anden gang stå og mangle, så kig på opskrifter.dk eller bager-kim.dk, så skal du nok få din lyst styret!
Og her i det østjydske hvor jeg hører til får man wienerbrøds kagemand, med slik på....

KH Kathe