søndag, maj 20, 2007

Søndag ved Åen

En del af eftermiddagen er tilbragt ved åen i selskab med Julia og udsigt til et af byens vartegn. Vi har strikket, sludret og drukket kaffe. Julia kom afsted med en omregnet udgave af snowdrop og jeg har lært at hækle oldemorsfirkanter, whoooohoooooo. En afslappende eftermiddag, der er lige hvad jeg trænger til efter et par uger, der har været virkelig hårde. Der har ikke været ret (og er heller ikke endnu) ret meget overskud. Et hurtig optælling viser, at jeg har tilbragt i omegnen af 3 uger indenfor den sidste godt måned på farten. Overrasker det andre end mig selv, at jeg egentlig burde tage fri?

På strikkefronten er langt det meste noget møg, det virker bare ikke. Maskeantallet på forstykket til violet viste sig at passe til bagstykket. Så der er trævlet op ned til ærmegabet. Op på hesten IGEN, i det mindste er det fuld valuta for pengene!

Sommeren er på vej og garderoben skal beriges med en sommertop. Jeg har forelsket mig i corsage fra Strik a la Carte og spenderet prisen på det autoriserede garn nede hos Garnbixen.
Garnforbrug str M iflg bog og hjemmeside samt løbelængde iflg. banderole:
150 g bomuld af 420 m/100 g
150 g hør af 300 m/100 g

De to garner strikkes sammen. Det er da logik for burhøns, at man skal bruge mere hør end bomuld eller hvad?

Min flinke garnpusher (Kirsten, Garnbixen) har været så sød at gemme 50 g af hver, så jeg er sikker på det rigtige farveparti, hvis (når) jeg løber tør. Med så god service er jeg hurtigt stamkunde i butikken. Nu har jeg fyret en email af til Fru Isager for at høre om det rigtige garnforbrug og om der iøvrigt er flere fejl i opskriften foruden de to på hendes hjemmeside. Jeg har simpelthen ikke overskud til, at begynde på corsage endnu. Sanne B har også problemer med en Isager opskrift, så jeg tror jeg stjæler hendes løsning og strikker et par takker på borten af mit cobweb crepe sjal.

Sunday afternoon was spent in the local park knitting and chatting with Julia. A much needed relaxing afternoon, as I have spend 3 of the last 5 weeks traveling around the world. Wonder why I am exhausted?
No luck with most of my knitting projects at the moment. What I presumed was the front of Violet turned out to be the back, so off to the frog pond and back to the beginning of the armhole shapeing. I want to knit a top for the Summer and have chosen corsage by Marianne Isager. The first mistake was found by reading the yarn requirements. The pattern calls for equal weights of two yarns with quite different yardage pr 100 g, obvious mistake. Now I have fired off an email to the designer asking if there are any other error, I should be aware off. Fortunately, my nice LYS owner has offered to save 50 g of each yarn in case I run out.

12 kommentarer:

Joan sagde ...

Den har jeg strikket efter bogen uden problemer. Jeg strikkede godt nok i 2 tråde Dunlin i stedet, men den passer, som den skal.

Anonym sagde ...

man burde boycotte hende MI men.... god fornøjelse med strikketøjet.
hanne

Linda sagde ...

Har du kigget i rettelsesarket under files? Så hudt jeg visker, fandt jeg een allerede i strikkeprøven :o) Det er nogle lækre farver du har fundet dig, jeg er også helt vild med corsagen - og den i midten på hendes forside er også rigtig sød...
kh Linda

Vivian sagde ...

Nej, for en skruplækker farve du har valgt.

Nu håber jeg der falder lidt mere "dig-tid" af indenfor den nærmeste fremtid så du kan relaxe lidt mere!

KH Vivian

strikkeforsker sagde ...

Joan - det var betryggende at vide :-)

Hanne - var en ide... hmmm der er garn til 3-4 Isager modeller på lageret.

Linda - jeps og har også fundet rettelserne på Isagers hjemmeside.

Vivian - også en af mine favoritfarver. Jooooo har planer om at tilbringe weekenden i sommerhus.

britt sagde ...

Ulla, det kan jo også tænkes at der skal bruges mere end 420 meter, men mindre end 450 meter til toppen - og så er du nødt til at købe de ekstra 50 gram af bomulden....
Jeg krydser fingre for lidt strikkelykke og almindelig wellbeing. Det er jo lige før jeg slet ikke tør krydse klinger med Violet...
Knus,
Britt

Linda sagde ...

Hov - nu kom jeg lige i tanker om hvad det er du skal lave oldermorsfirkanter til :o) Har du hamstret garn??
kh Linda

Karen S sagde ...

Tja, jeg håber da, at du bliver glad for corsagen... farven er da i hvert fald også rigtig smuk.

Godt at du husker at tage et par øjeblikke til afslapning og almindelig vejrtrækning (den slags er vigtigt at huske!) ;-)

Og rigtig mange tak for sidst, det var meget hyggeligt at møde dig.

Kh Karen S

Sanne B. sagde ...

Husk nu at få ladet batterierne op engang i mellem, ikke? (og her er Isager nok ikke det mest velvalgte strikketøj).
Håber ikke du opgiver Violet helt, den er så fantastisk sød.
Jeg sender gode tanker i din retning, + en lille portion af min strikkelykke (som jeg lige har fået fra Julie the Knithawk. Du får ikke det hele, har selv rigeligt brug for den til Pile.
Og hvor er farven du har valgt til Corsage bare skøn. Ønsker dig rigtigt meget held og lykke med den. Det er man jo nødt til at sige når nogen kaster sig ud i et MI-projekt.
Hvad er det for noget med de oldemorfirkanter....?? Jeg fornemmer hemmelige meddelelser her på kommentarsiden. Hader at gå glip af noget.
kh
Sanne B

Dorte sagde ...

Det er da irriterende, når en opskrift ikke bare lige er til at gå til fra start af ! Sådan noget skal bare være i orden.
Jeg har aldrig selv strikke efter en MI-opskrift, men jeg har forsøgt at hjælpe en veninde med en - det gav slet ingen mening, så vi digtede selv lidt, for at få det til at passe.

Kh Dorte

Githa sagde ...

Det er ellers nogle flotte farver du har fundet frem i Kirstens dejlige bix. Hun er altid utrolig hjælpsom på alle måder.

Tina sagde ...

wow lækker farve garn du der har købt :):)