fredag, marts 16, 2007

Menja

Efter gårdsdagens strikkecafe på badstuen, der var ganske hyggelig, og et par timer mere i selskab med kølig hvidvin, kan jeg præsentere Menja i det tidlige morgenlys.

Mønster: Menja, Viking Patterns for Knitting.
Strikket med maskeantal og indtagninger for str M, men længder for str L.
Garn: 350 g (7 nøgler) Elsebeth Lavold, Silky wool, farve verdigris (?). Opskriften siger 8 nøgler. Der er dog ikke mere end 5 m garn tilbage af nøgle 7. Lækkert garn, men der er lidt hø og andre grøntsager i. Det skal nu ikke afholde mig fra at strikke med Silky Wool en anden gang, det er iøvrigt også relativt billigt garn.
Pinde: 4 mm - kanten er på 3.5 mm
Kommentarer: Fedt design med snoningerne, det kan vi lide.
Det er reelt set en nedefra-og-op raglan, der kunne strikkes på rundpind og med minimal montering istedet for at strikke fire stykker frem og tilbage, som opskriften foreslår. Næste Lavold model bliver omregnet. Hellere matematik end montering ;-)
Kæk eller kikset: Kæk med en stropløse bh under og efter en tur med dampstrygejernet.
Fair Isle O'meter: YES - 175 g tjatjing!

Næste projekt bliver strømper, enten til alm i uld/bomuld til McI, Men's fancy socks til McI, STR inside out socks til mig ellers snuppet jeg lige en snowdrop II.

Menja by Elsebeth Lavold is finished. I used 7 hanks minus 10 yards of yummy, green silky wool. Lovely yarn, but a tad too much VM for my taste. I love the sweater, classic with a twist. The basic model is a raglan despite this, all four pieces are knitted back and forth individually instead of on circular needles. I will do the necessary math before the my next Lavold. Next up, debating between cotton wool socks for McI, Men's fancy socks for McI or STR inside out socks for me, but may decide to knit a second snowdrop while thinking about it. hmm tough choice ;-)

18 kommentarer:

Marie-Louise sagde ...

Den ser helt bestemt kæk ud:-)
God weekend.
Marie-Louise

Irene sagde ...

Sikken en smuk trøje. De kabler appellerer virkelig til mit irske jeg ...

nielsenstrik sagde ...

den er virkelig smuk
Kh Jane

zeusstrik sagde ...

Hallåååå den æ køøøn. Købte bogen for samme model, men kom ikke længere.
kh hanne
som gerne vil ha en snailmail adresse til dig sendt til denne emailadresse has@favrskov.dk if you please:)))

britt sagde ...

Hvor er den smuk, Ulla - det er som om model og farve passer perfekt sammen!
KH Britt

Tris sagde ...

Wauw hvor er den bare fantastisk.... så'n en vil jeg også ha'.

Karin MALLE Jegsen Petersen sagde ...

ja, kikset er den ihvertilfælde ikke blevet....flot stykke arbejde og flot at du holdt ud med alle de der snoninger...det tager jeg hatten af for!

er du ellers ved at finde dig til rette i det danske igen!

god weekend,
malle

Line sagde ...

Rigtigt lække trøje, får mig næste til at kaste mig ud i kabelstrik.

God weekend

Line og velkommen hjem.

Karen S sagde ...

Wauv... og så er der vist faktisk ikke så meget mere at sige til det! (bortset fra, hvad er der nu galt med at vise bh-stropper?).

Kh Karen S

strikke_jane sagde ...

Virkelig skøn trøje! Jeg VIL IKKE ha' mere på min ønske-strikke-projekt liste, men den her bliver jeg vist alligevel nødt til at tilføje........ *S* Rigtig god weekend til dig og velkommen hjem xfktil Danmark. :-))

strikkeforsker sagde ...

Takker!
Jeg æææææælsker kabelstrikning. Retstrikningen var ved at tage livet af mig ;-)

Karen, synlig bh stropper er ok på byens diskoteker. Men det ser sgu ikke så kækt ud, når man forlæser foran 50 studerende eller vil tages seriøst på arbejde IMHO.

Susanne sagde ...

Neeeej, hvor er den blevet lækker !! Og så får jeg lige dårlig samvittighed overfor mit barn... der er jo lige den der jeg burde komme igang med ;o) Tror faktisk at jeg så dig på Vissenbjergmessen, men inden jeg havde vendt hjernecellerne var du væk igen.... men jeg nåede at registrere en pose fra viv.dk :o) Kh Susanne

HANNE sagde ...

den er fantastisk smuk din trøje.Flot arbejde :)

Anne sagde ...

Hvor er den bare fantastisk smuk, virkelig virkelig smuk!

Jeg vil tro, at garnets farve er sådan lidt hjemmestrikket franski for grøn-grå, no matter what, lækker farve ;-)

Lena sagde ...

Den er meget smuk. I min gaderobe ville den være et hit! KH Lena

Marie sagde ...

den er lekker! og vakker farge!

Hala sagde ...

very nice design.....

Anita sagde ...

Den er simpelthen bare så flot - tillykke med den.
Glæder mig til de flete af de sidste kilo er røget og "maven" er væk igen, så vil jeg oss ha sådan en ;)