søndag, november 19, 2006

Lidt om meget

McI er igang med at omdanne loftsværelset til modeltogsparadis, så nu har jeg besluttet mig for at omdanne kælderen til farveri og er laaaaaangsomt ved at få mere og mere spindeudstyr ind på legeværelset. Fiberveninden og jeg tilbragte torsdag aften i kælden med en omgang indledende sjatfarvning på strømpegarn. Garnet er Knitpicks ufarvede strømpegarn fra lageret og farverne Jaquard Acid dyes i Sapphire Blue og Emerald.
Et muligt projet er Pomatomus sokkerne fra Knitty, det passer meget godt til et par sokker opkaldt efter en blå fisk. Vi glemte godt nok liiiiige eddiken, inden vi dampbehandlede det. Måske skal det lige have en ekstra dampbehandling med eddike inden strikkeriet begynder.

Lørdag tilbragte McI og jeg i NYC for at afgive den endelige ordre for vores gaveliste. Inden da nåede vi forbi verdens bedste garnbiks med hensyn til luksusgarn, nemlig Habu Textiles, deres udvalg af silke, uld og cashmere er uovertrufferent og i ordentlig kvalitet. I en restkasse fandt McI et fed merinogarn 2/48 ialt 5.8 km og ca. 200 g for den beskedne sum af 100 kr, som han straks indså ville være lige noget for mig. Så jeg blev begavet :-)
Ham kan jeg vist godt være temlig godt tilfreds med, mums nu går han igang med at lave bacon and eggs.
Bagefter et kort stop hos Purl, der bekræftede visse af mine fordomme og en tankevækkende historie. Et stk nuttet, kvindelig designeraspirant vil have en lang aranfrakke som en del af hendes kollektion. Pigebarnet har lavet strikkeprøver og indset, at cashmere er lækkert. Med tredobbelt garn på p 4.5 mm er strikkeprøven perfekt (efter hendes mening) men også så tæt, at hun skal bruge ca 46 nøgler. Hun går ind en af byens dyreste garnbutikker for måske at købe cashmere til NYC butikspris og spørger IKKE engang om de giver mængderabat. Salgsassistentens kommentar med et glimt i øjet var "Så kan vi da godt lukke butikken for resten af dagen". Det kan godt være den jakke ser fin up på papiret, men hvem f.... gider gå rundt med 3-4 kg skudsikker strikjakke til ca. 25-50000 kr????

Nu til noget helt andet, det lykkedes mig endelig at få jaget McI ud i den isnendene kolde friske efterårsluft og dermed et stk Annie Modesitt korset med indhold ;-)
Det er er stort hit og lunt selv på en kølig efterårsdag.

I have decided to turn in the basement into a my dye den, so my fiber friend and I spent Thurs. evening dyeing sock yarn with acid dyes though we forgot the vinegar. It turned out great and in a colour combo suitable for the pomatomus socks.

DH and I went to the city to finalize our registry with stop at my favourite two yarns stores Purl and Habu Textiles. McI rummaged the sales bins and found a 7 oz skein of 2/48 merino for $ 15, which he immediately realized was a bargain and perfectly me (Good boy!)
At Purl we overhead along with the rest of the costumers a fun conversation. A designer in spe(???) has sketched a long aran style jacket. The swatch is in cashmere and she will need about 46 hanks, a total of more than $2k. The girl wants to buy bulk quantitaties at NYC retail prices and never asked for the possibility of a discount. Moreover, the knitted swatch is dense, really dense. I am just wondering, who is going to by a 6-8 lb bullet proof aranjacket for $ 4-8000?
Finally, a photo of the Annie Modesitt corset tank top

13 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Ulla,

Det er bare en rigtig flot top! Farven er skøn og du ser altså brandgodt ud i den. Jeg er fristet endnu engang (ligesom jeg blev fristet til Orchid efter at have set din). Nu må det snart stoppe:-)

De bedste hilsener,
Jennie

Susanne sagde ...

Hold da helt k*ft - i ser jo forrygende ud sammen !!! Er næsten mundlam af misundelse :o)Lyder som en fornuftig deling af huset ! Min overbo er smaddergod til at lave bydele og landskaber til modeltog. Så han fylder nede i kælderen med bydele fra Berlin og tørvemoser fra... guderne må vide hvor ! Men han har vist glemt togene i farten :o)Kh Susanne

Karin MALLE Jegsen Petersen sagde ...

you look fab, honey.... den top sidder jo som smurt på dig!

kan godt grine af din lille historie fra Purl......jeg tror sgi der er folk, der gerne vil købe en cashmere jacket til den omtalte pris.....bare kom her til Monecito ved Santa Barbara....hvor alle de rige/ berømte bor....Oprah f.eks.

malle

Mette G. sagde ...

Hej Ulla!

Nøj, hvor er toppen bare flot på!

Og den der beskrivelse af designer aspirantens aranfrakke har jeg da virkelig moret mig over ;-)

Hilsen
Mette

britt sagde ...

Ulla, den top er lavet til dig - du ser helt igennem forrygende ud i den!!! Og mange, mange tak for at vi alligevel fik den at se på.
Purl-historien er godt nok tankevækkende - den kreation er da vist mest til en enkelt tur ned ad catwalken, hvis ellers de skinny modeller kan bære den....
Spild af god cashmere efter min mening!
KH Britt
PS - sokkegarnets farver - lige i øjet!!

Vivian sagde ...

Ho ho, kommer den som strikkekit den designer-frakke, for så tager vi den da lige fluks hjem til butikken *grineren*!

Fantastisk top!!

Britta sagde ...

Den ser sørme også godt ud med dig i :-)
Der skal nok være nogle der vil betale for sådan en "designer" sag - men jeg må give Britt ret, det er spild af godt garn!

strikkeforsker sagde ...

Takker mange gange for de pæne kommentarer.
Uuuuuuuh overskriften "Cashmere frakke brækkede ryggen på anorektisk model" ;-)
Malle har ret, der er kvinder der vil købe den.

Linda sagde ...

Nøj, hvor sidder den godt! Og så smuk den er.....men træls at kvajknappe;o)
Mon du kan få nummeret på designermåsen, måske vi allesammen kan sælge noget authentic scandinativan retro yarn fra vores lager til himmelhøje priser, haha!
kh Linda

Marie sagde ...

toppen ble fantastisk! Men like fantastisk er din mann, må jeg si!

Birthe sagde ...

Hej Smukke :-)
Super-flot top!
Strømpegarnet: Jeg ville også lige give det en omgang eddike og så en ekstra opvarmning hvis jeg var dig - farverne skulle jo gerne holde til vask, især da hvis du vil lave strømper af det.
- Birthe P

zeusstrik sagde ...

uha for en sild. Du kan da være sikker på at komme ind i varmen hos fotografen i den mundering:) edike må der til!!!
kh hanne

ps vil du bytte mand en gang imellem ...???

Sanne B. sagde ...

Wauw - den er forygende flot og sexet. Respekt for isyning af alle knapperne.
kh
Sanne B.