fredag, oktober 06, 2006

Soktober

Efteråret er på vej, luften har den dejlige snert af kølig canadisk luft og sommeren er 8 måneder væk. Det kan ikke blive meget bedre. Vinteren er strømpetid og selvfølgelig skal der nye til garderobe.... Strømper er så dejligt skønne og hurtige projekter, hvor man lige kan finpudse et par teknikker. Nå ja så kan man jo også øve sig på 2.0 mm pinde til shetlandssjalet engang i fremtiden. Oktober er omdøbt til So(c)ktober her på bloggen, vi krydser fingere for det ikke bliver sucktober ;-)
Første par er Spey Valley fra Nancy Bush, Knitting on the Road.

Garnet er det som opskriften foreskriver, St Ives, fra Sunbeam et skønt tweeded garn. Feriesouvenir fra New Hampshire, de bliver nu til moi og ikke McI. Det er iøvrigt andet projekt fra Knitting on the Road, det første var Conwy og der er mange flere, jeg gerne vil strikke i den bog. Bogen kan stærkt anbefales, men det kan et besøg her efter rettelserne også, især hvis man har en førsteudgave af bogen. Tegner lovende

Soktober fejres med et par anmeldelser af sokkerelevante ting her på bloggen. Til ære for min helt Steffen: "Sig mig har du værktøjet i orden? Kan du udrette noget stort?..." starter vi med værktøjet....

Fra venstre (og i stigende popularitet):
ukendt aluminiumspinde 15 cm, 2.0 mm (ca. 15-20 kr hos garnlageret):
Skal vi sige det sådan, at metalpinde er ikke mit første valg undtagen ved pind 2.0 mm og under. (Har nogle addi i str 1.5 og 1.75 mm til "særlige" lejligheder) Strikkelivet er nu sjovest under pind 4;-)
Fordele, maskerne glider hurtig, holdbare.
Ulemper, maskerne glider hurtigt af pinden - giver ømme håndled!

Bambus pinde 2.5 mm og 15 cm.
Fordele: korte, gode for håndledene.
Ulemper: lidt for meget friktion

Rosentræ 2.5 mm og 20 cm (ca. 80 kr?)
Fordel: glatte, eftergivende, vidunderlige at strikke med, drømmer om en komplet samling ædeltræs rundpinde.
Ulempe: bøjer og kan knække hvis der er en knast i træet. Alt for lange -
Sig lige til, hvis du kan skaffe mig 2.0 eller 2.5 mm i 15 cm!

Brittany birch: birketræ 2.25 mm og 12 cm (ca. 8 $)
Fordel: korte, eftergivende og behagelige, rigtige gode til at strikke sokker med.
Bæredygtig skovdrift, amerikanske, der er hverken ryddet regnskov eller fløjet halvt rundt om kloden.
Ulemper: ikke glatte nok, birk er lidt for bøjeligt efter min smag i de små pindestørrelser.

Golding, valnøddetræ 2.25 mm (ca. $ 18 )
Fordele: FAVORITTEN! superglatte, eftergivende, men valnødde træ er hårdt nok til, at pinden ikke bøjer permanent. spidse, meget spidse, perfekt længde med 5 pinde
lokalt produkt fra Vermont. Superkvalitet og godt håndværk
Ulemper: hmmmmm andet end de kun sælges et sted og jeg er "nødt" til at købe en ten, næste gang jeg skal have fat på flere.

Finally, Fall has arrived, the air is crisp and Summer is 8 months away, this is the best time of the year IMHO. It is Socktober and the first project is on the needles, Spey Valley from Knitting on the Road by Nancy Bush. As always, a wonderful pattern and an excuse to practice on size 0 needles. The yarn is St Ives from Sunbeam, purchased at the wool room, NH Memorial day weekend. To celebrate socktober, I will give a review of some of my favourite sock gadgets and accessories. All hobbies require the right tools, so let's start with a review of different sock needles in my collection.

Least popular:

unknown aluminium needles, 6" size 0,
pro: solid, I only used metal needles for size 0 and below. causes carpal tunnel syndrom
cons: hard on your wrists

Bamboo: 6"
Pro: short,
Cons: sticky, too much friction

Rosewood 8"
Pro: smoooooth, warm, wonderful to knit with
Con: too long, wood is too soft, often bends

Brittany Birch 5 "
Pro: short, cheap, made in the US
Con: not very smooth, bends easily, birch is very soft

Golding walnut 5"
Pro: my favourite needles, smooooooth, warm, pointy! does not get a permanent bend unlike rosewood and birch
Con: Only one vendor and any needle shopping will be accompanied by serious spending on spinning gadgets ;-)


p.s. If pro is the opposite of con, then the opposite of progress is congress?

7 kommentarer:

Bubbi Doo sagde ...

Sikke flotte de bliver! Jeg har selv prøvet at strikke efter den samme opskrift, men måtte desværre give op på grund af at jeg ikke kunne finde ud af at lave de masker der går på tværs. Nu er engelsk ikke min aller stærkeste side, så det har nu nok lidt med det at gøre. Kan du på nogen måde forklare det så det er til at forstå? Så ville jeg bare blive super glad! :-D

britt sagde ...

Super spændende læsning, Ulla - og skægt med pindeanmeldelsen - jeg er tilbøjelig til at give dig ret - jeg holder også meeeeget af mine rosentræspinde. Sig lige til næste gang du er i nærheden af Golding - de pinde må jeg ha'....
KH Britt
...der nok alligevel ikke kommer med på Socktoberfest - der er alt for mange andre projekter i mit myldrende hovede.

strikkeforsker sagde ...

Vikkel braid:
Fidusen er at man strikker to masker (drejet ret i nr 2 og alm ret i nr 1)og først derefter tager maskerne af pinden. Derved bytter man om på rækkefølgen af de to masker. Samme trick bruges når man strikker snoninger uden hjælpepind.
Forskellen er, at i vikkel braid bruger man den just skabte masker og en fra pinden maske, derved fremkommer de vandrette masker.


Start:
Tag lænken mellem sidste og første pind op, strik den drejet ret og sæt den tilbage på venstre pind.
(øger maskeantallet med en, som du justerer til allersidst)

Vandret maske:
*strik ret bag i 2. maske på venstre pind og derefter ret i 1. maske, tag begge m af pinde, sæt den just strikkede maske tilbage på venstre pind* Gentag * * pinden ud.

Afslutning
Vi skal tilbage til de opr 63, der er 1 m for meget på # 3:
Dernæst tag 1 m fra pind 1 på højre pind (#3) og træk sidste m over, sæt m tilbage på højre pind. Check at maskeantallet er korrekt på alle pinde.

Tina sagde ...

Surt at være "nødt til" at købe en ten, hva'?
Er du ved at have styr på bryllupsforberedelserne?

KH Tina

Lola sagde ...

Det er en rigtig god beskrivelse af dine forskellige pinde, fedt et læse om andres erfaringer med diverse typer. Selv er jeg gladest for pony's rosentræspinde, men strikker strømper på mine "knækkede" bambuspinde. En webstrikker foreslog at man simpelthen knækkede pindene til den længde der passer én. Som sagt så gjort - pudse med fin sandpapir eller neglefil! Mine er godt 13 cm lange.
God soktober, kh Lola

Kim in Oregon sagde ...

Sorry I missed you on your trip to Oregon, but I'm so thrilled you go to see whales!

Bubbi Doo sagde ...

Hej Ulla

Tusind tak for din rigtig gode beskrivelse. Nu tror jeg nok at jeg tør kaste mig ud i det :-)Rigtig god fest!