mandag, oktober 23, 2006

Fiber Bonanza chez Strikkeforsker

Neeeeeej heller ingen billeder den her gang. Vi endte til en heldags BBQ lørdag hos de australske naboer afsluttet med en introduktion til Kath and Kim - forrygende underholdning. Søndag var det op kl 6 og afgang til Rhinebeck sammen med et par venner. Kameraet blev glemt i bilen, så der er ingen stemningsbilleder. Vi havde en fantastisk tur, herrerne blev parkeret med brædtspil og rygsække, mens vi turede rundt på festivalpladsen. De blev fodret engang imellem, vi læssede varer af og alle var glade.

Sidste år var jeg afsted lørdag samme med spindegruppen. Det var hektisk, for man skulle jo nå de gode steder inden det bedste blev solgt. Denne gang var det meget mere afslappet for flere tusinde spindere havde hærget hele lørdagen, så sock that rockog andet "hot" var udsolgt. Genialt, dermed færre fristelser... Der går meget nemt "so ein ding muss..." i det når kvinder shopper. Der var færre mennesker, kortere kø ved toiletterne og madboder. Og ikke at forglemme, der var en hel masse spindeguf tilbage og i hvert fald nok til mig og et par andre :-)
Min veninde vil lære at spinde, så vi jagtede tene og afprøvede rokke. Ouch det var farligt, hun fik et par ideer og jeg faldt over den smukkeste transportable rok, suuuuk vi snakker et mindre firecifrede beløb i US$. Det har lange udsigter, men har man vel lov at drømme. Til det, der blev købt.

Et pund Blueberry tops fra Persimmon tree farm (mohair/uld) nok til en trøje, cormo cross brun og hvid begge 4 oz, øverst luksusfibrene over dem alle 2 oz tussah silke og kamelblanding, det har silkensglans og er såååååå blødt. Ganske beskedent og INTET garn (stor sejr).
Ingen ture uden tene, så en Ed Tabacheck i palmwood og en lille Golding tsunami kom hjem til samlingen. McI må da snart have fattet hentydningen om, at jeg mangler et stativ til min samling ;-)

Jeg har flere morgner sukket over alle de flotte sjaler i Sharon Millers Heirloom Knitting. Jeg bladre tit i mine strikkebøger, mens jeg nyder morgenkaffen, og drømmer om næste projekt. Drømmeprojektet er hendes Wedding Ring Shawl, men jeg har også erkendt, at der nok skal øves lidt, inden jeg kaster mig ud i at strikke med sytråd. I Oregon købte jeg et fed sjalsgarn (1300 m/100g) og efter et hurtigt kig i bogen konstaterede jeg, at hvis jeg fik et mere, kunne jeg strikke et såkaldt cobweb crepe shawl fra bogen som opvarmning. Tænk lilleprinsen svøb, bare med tyndere garn.

Som sagt så gjort og så røg der lige lidt syrenfarvet med. Nogen har holdt Cashmere orgie og givet link til ColourMart... Der fandt jeg selvfølgelig gossamer cashmere/silke til 1/4 af prisen hos Heirloom knitting, så det må prøves. Om den lille uskyldigt udseende papdims er viklet ca. 4 km garn. De to billeder viser underholdning nok til de lange vinteraftener og sikkert også sommeren med og næste vinter, sååååå nu er det på tide at hoppe med på Britt's spøg.

Mine regler:
  1. Målet er 1000 g luksusgarn til Fair-Isle
  2. For hver 100 g brugt eller solgt fra lageret, sættes 50 g ind på kontoen
  3. Indkøb tæller negativt
  4. Garngaver er neutral
  5. Hjemmespundet garn tilføjet garnlageret har ingen effekt.
  6. Brugt hjemmespundet garn tæller 1:1 - så er jeg endnu mere motiveret til at spinde
Hvad der skal købes, har jeg et par år til at drømme om, men gerne fair isle :-)

English later, my experiments are done ...

6 kommentarer:

Mette sagde ...

Ja, jeg får ikke en gang strikket mit sjal (=prinsesvøb). I tyndt garn...?! Never. Gode indkøb - så er det bare i gang med "opsparingen"! k.h. Mette

britt sagde ...

Det lyder som en skøn tur - og dejlige, dejlige fibre!!!
Tja, jeg kredser også om mit tynde, grønne cashmere - men jeg ved jeg ikke har tålmodighed til det lige nu.....
Fedt i øvrigt, at du er med på spare-legen.
KH Britt

Jeanette sagde ...

altså, hor ser det godt ud det hele :-) Jeg kan så rigeligt følge dig i lysten til de tynde lace-sjaler, kan mærke en stigende trang til at strikke noget sjalsværk i tyndt garn med noget hulmønster...

og så forøvrigt: Tillykke med brylluppet :-))

KH Jeanette

Marianne sagde ...

Ih - jeg kan ikke holde spændingen ud...........!:-)
I øvrigt er der silke på vej over atlanten!:-))
Knus fra Marianne

Dorte sagde ...

Åh, fair isle strik trækker også i mig ... jeg vil så gerne strikke en smuk taljeret cardigan i flot mønster og farver i glidende overgange ... de er SÅ flotte.
Indtil videre søger jeg inspiration - kigger billeder i bøger og på nettet. Er vil med denne :
www.wendyjohnson.net/knit/jade.htm og disse :
www.virtualyarns.com/designs/

Kærlig hilsen Dorte

strikkeforsker sagde ...

Dorte jeg har nemlig også kigget en hel del hos mor og datter Starmore, et kit fra dem er en oplagt luksusgave, når jeg når målet. Birthe P er igang med Kathrine af Aragon i hjemmespundet, den ser såååå smuk ud.