søndag, september 03, 2006

Strikkeskole :-)

Forstykket til orchid er færdigt - tror jeg nok, opskriften er ikke just specifik med hensyn til antal masker på pinden eller hvilken mønsterpind man stopper på, bare sådan ca. når arbejdet måler 48 cm... Ellers betaler jeg prisen for en uge med stress, jeg kan bedst beskrives som en snotøgle med søløve hoste. Det er så som så med energien.
På opfordring kommer en lille billedserie med ribstrik. Det er hvad der virker for mig. Men der er lige så mange måder at strikke på, som der er strikkere. Så længe maskerne ser fornuftigt ud er de alle rigtige.
Sådan strikker jeg ret, der er en vinkel på ca. 90 grader mellem de to pinde. Garnet er altid kontrolleret ved at have det over pegefingeren og ringfingeren. Det er under langefingeren. Som er et par cm bag venstre pind.

Knit: The yarn is tensioned by letting it over the index and ring finger and under the middle finger. Der er is an approx. right angle between the two needles. The left index finger is about an inch behind the left needle.

På samme måde med vrang. Nu rører pegefingeren bagsiden af venstre pind. Det vigtigste er at masken er tæt ved spidsen. Vinklen mellem de to pinde er ca. 60-90 grader. Der er ikke nogen lange garnender der flagre.

Purl:The yarn is tensioned like for knit. The position of the fingers are now changed. The left index fingers touches the left needle. The yarn is in front of the right needle, The stitch is close to the needle tip. The angle between the two needles are about 60-90 degrees.

Garnet er foran højre pind

Slås om og så trækker man det igennem og tager masken af (intet billed).
wrap the yarn around the right needle and pull the needle through the stitch as slip it to the right needle.

Resultatet.

Det gælder om at holde garnet forholdsvis stramt og have konstant spænding. Især ved vrang skal man arbejde tæt på spidsen af pinden ellers får man de der lange, slappe tråde mellem maskerne,
Strikker jeg hurtigt eller er det sent, har jeg en tendens til at blive sløset og så indkasserer jeg straks straffen ved kasse 1. (Der er iøvrigt en grund til, jeg næsten aldrig strikker med bomuld).
The key point is to keep the yarn tensioned and work the purl stitches close to the needle tip.

OK tid til at smutte på arbejde for at skifte en prøve og derefter hente mad fra den lokale indiske restaurant. Vi orker ligesom ikke andet end take-out, en flaske vin, og en DVD i afspilleren.

8 kommentarer:

Marie sagde ...

Tusen takk!!! Det var interessant. Sitter her ved maskinen med En Kort og En Lang på pinnnene, så jeg har jo mer enn nok ribbestrikk foran meg til å øve på. Prinsippet er vel nyttig i vanlig glattstrikk også, for å unngå ujevnheter mellom rette og vrange rader.

Trine Als sagde ...

Hmmm jeg tror det er sådan jeg har lært fra jeg var lille... kan det mon passe?
Jeg har garnet under ringfingeren, hvis jeg skal strikke lidt stramt for at overholde en strikkefasthed, ellers ikke.
eg må lige holde øje, næste gang jeg skal strikke vrang, for jeg er faktisk ikke helt sikker på, om det er sådan jeg gør :-D
Men nu ser det i hvert fald jævnt ud på din Orcid

britt sagde ...

Tak for lektionen, Ulla!!
Og take-away og DVD-afslapning lyder som det helt rette til afslapning. Jeg står ligenu foran et kæææææmpe arbejdsbjerg - så om nogle uger tror jeg det er min tur...
KH Britt

Linda sagde ...

nåh...det skal vist prøves i praksis, ligner jo grangiveligt det jeg gør - men resultatet ser heeeelt anderledes ud ;o)
Tror du ikke jeg glemte at give ham garnprøverne med, arrrrgg! Jeg prøver nu alligevel at sende ham afsted. Mja, iaften tyller jeg også et glas rødvin ned, er traaaaat!
kh Linda

zeusstrik sagde ...

som mine børn ville sige: "tak, info". Nu vil jeg fare hen efter vinkelmåleren og se om jeg er i vinkel:O)))

kh hanne s

jeanette hegaard sagde ...

Hej Ulla.
Vil bare lige sige tak for hjælpen med oversættelse -det var skønt. Nu tror jeg er klar til start.
Jeg har fuldstændig ignoreret "note", jeg skulle da nødig høre under kategorien "de dumme Amerikainnen" *G*.
Kh Jeanette (kunne ikke lige finde din mail adresse)

Bettina sagde ...

Hmmmmmm..gad vide hvad du/bogen så mener er den "forkerte" måde at strikke vrang på, for jeg kan da ikke se noget unormalt i den måde? Men det kan selvfølgelig også bare hænge sammen med de forskellige måder vi lærer at strikke på. Den fotograferede metode er sådan, jeg lærte det af min mor, fordi det var nemmest...men i dag holder jeg garnet bag pindene, men heeelt tæt op af dem.

strikkeforsker sagde ...

Bettina, der er ikke nogen forkert måde så længe man får det ønskede resultat ;-)
Det jeg finder vigtigt, er som du, at garnet skal være tæt ved pinden. Min metode bliver langsom muteret til noget hurtigere efterhånden.