søndag, oktober 01, 2006

Orkideer

Nogle gange er man bare heldig og ens ønsker går i opfyldelse. Torsdag aften dømte kroppen friaften og min veninde impulsiv strikkeaften, der blev sladret, strikket og meget andet,hyyyyyggeligt. Hun er iøvrigt et skridt nærmere rokken... Så nu kan jeg præsentere husets 2 orkideer.

De hårde facts:
Mønster: Orchid, fra Amimono (Helga Isager)
Garn: Tvinni Tussah 185 g og MI's tynde bomuldstråd. 2 ruller,. Jeg har ikke brugt den tredje i opskriften, men der er meget lidt tilbage på nr 2, så jeg ville ikke tage ansvar for om to er nok.

Størrelse: one size, meeeeeen er du meget mere end str 40 så prøv en færdigstrikket først!!!
Modifikation af maskeantallet er umuligt uden seriøse omregninger. Skal der ændres, så prøv med pindestørrelsen og måske andet garn.

Pinde: 3.5 mm rosentræ rundpinde, samt 3.0 og 2.5 mm til halskanten

Modificeringer: halskanten er strikket 1/3 p 3.5, dernæst 1/3 p 3 og så 1/3 pind 2.5 - Malle var ikke helt tilfreds med opskriftens. Istedet for indtagninger valgte jeg at bruge mindre pinde. Resultatet er en flot kant, der går indad og ikke flagre.

Fejl i opskriften:
Ærmerne, der skal være være kompenserede ind og udtagninger ude i siderne. Tak Malle ;-)
Forbruget af den tynde bomuldstråd er 60 g/3 stk iflg opskriften (der stod 100 g et andet sted i min opskrift).
Det skal tilføjes, at Helga Isager svarede hurtigt på emails vdr fejl i opskriften og har sendt rettelser til ærmerne.

Mangler efter min mening:
Et fotografi af en færdigstrikket model gerne i opskriften og med flere mål, TAK!
Pinnsvinn design har billeder af et par amimonomodeller, der ikke er hos Amimono.
Det kunne da være dejligt, hvis der var mere end en størrelse. Meeeen det er svært at lave med det her mønster.

De levende orkideer:
15 C hele vinteren og ringe lys efterfulgt af en sommer med min 20 C i stue, og gerne 25-30 C og fugtigvarmt har udrettet mirakler. Den blomstere for anden gang!

Her et bedre billede - med model kommer, når McI, jeg og Orchid engang er hjemme i dagslys.

Hot or Not: Juryen voterer stadig (McI synes den er "Cool").
Jeg er vild med mønstret, der virkeligt er gennemtænkt og passer med raglan indtagningerne.
Tvinni tussah er lækkert og det skal der strikkes i igen. Størrelsen passer, så længe der ikke udvides med push-up bh eller ret mange juledeller...Jeg skal vænne mig til 3/4 ærmer. Den lille bobledims i midten af mønsterrapporten buler ud og sidder liiiiiiiiiige præcis på det forkerte sted - det kan fikse med dampstrygejernet.

Så er der sket det underlige, at der ikke rigtig er nogle store projekter på pindene. Jeg fejre sokketober, så der kommer en masse om strømper, sokker og lignende den næste måned, mens jeg overvejer det næste store strikkeprojekt. Temperaturerne er faldet, så måske rokken også skulle motioneres.

Sometimes your wishes come true. My body dictated an evening off Thurs and a friend S&B resulting in significant progress on orchid, which is now finished.
Facts:
Pattern: Orchid, by Helga Isager (Amimono) - sold as a kit only
Size: One size only, but ribbing is very forgiving. works up to about US 12 IMHO
Yarn: Tvinni Tussah (yummy!) and a thin cotton thread.
Needles: 3.5 mm. The small neckline was knitted evenly on 3.5, 3.0, and 2.5 mm needles to get a firmer look.
Errata: Sleeves, there should be compensating in/decreases in the side
I only used 2 of the 3 balls of cotton thread, but there is not much left on the 2nd.

Improvements: pictures, not just a sketch of the final sweater. Moreover,
more than one size would have been nice. However, pattern modifications do require significant alterations.
I love the pattern, the yarn and how the raglan and pattern just fits. The sleeve length will take some time getting used to. Ribbing gives a tight fit, which takes some getting used on my part.
Next up, well it is Socktober, so there will be lots about socks, sock yarn and sock patterns.

12 kommentarer:

Helle Holst sagde ...

Jeg syntes at den ser rigtig rigtig lækker ud. Måske er det bare en af de trøjer man skal vænne sig lidt til - og så bliver den et hit ...??!
Jeg gad godt have den i min garderobe men må samtidigt erkende at jeg ikke gider strikke efter en Isager opskrift lige pt. Ærgerligt at de ikke bruger lidt mere tid og energi på at udsluse fejl - de to "damer" som ellers laver nogle lækre designs.

Kh. Helle

Marie-Louise sagde ...

WOW, hvor er den bare flot. Jeg har bare mistet modet på den efter at have hørt om de problemer du og Malle har haft. Jeg er ikke god til selv at modificerer, så for mig er det alfaomega at mønsteret er rigtigt. ØV. Rigtige orkideer kan jeg heller ikke have med at gøre. Min lejlighed er simpelthen for varm. Dobbelt ØV.
God søndag Ulla.
Kh.
Marie-Louise

Marie sagde ...

Fantastisk! Den er virkelig lekker!

Susanne sagde ...

Den ser lækker ud ! Glæder mig til at se den på en levende model.... Må lige kigge om Malle har fået sin på ! Kh Susanne i Silkeborg

Linda sagde ...

Den er hammerflot! Jeg har ikke været så fanget af Amimonomodellerne, men den dér ser ud til at være umagen værd! 3/4 ærmer er et MUST i lab (hm - har glemt hvordan det ellers er i sådan et)
kh Linda

zeusstrik sagde ...

godt gået, endnu en nedlagt isagermodel. Lækker og absolut besværet værd!

kh hanne

britt sagde ...

Den er virkelig, virkelig flot - Ulla!! Kunne godt ligne et hit! Jeg har endda haft æren af at gramse det lækre garn - og har drømt om petrol tvinni tussah siden. Kan du forresten huske farvenummer?
KH Britt

strikkeforsker sagde ...

Takker for de fine ord!
Tjooo jeg trænger til en pause fra Isagerske opskrifter. Jeg hopper i den anden grøft og vælger amerikanske, for der får man det skåret ud i pap.

Britt, jeg har smidt banderolen væk (fy!) men tvinni tussah findes kun i få, sæsonbestemte farver. HI sagde noget om, at alm tvinni er for tyndt til p 3.5.

Tina sagde ...

Den er bare FLOT !! Men som du skriver - ærgerligt, at der ikke er lidt forskellige størrelser.
Sokker er da også ok, er de ikke? ;o)

KH Tina

Karin MALLE Jegsen Petersen sagde ...

godt nok, ulla...din orchid ligner til forveksling min ;-)

jeg giver dig ret i alt.....jeg havde heldigvis et foto...mit kit var bestilt hos pinnsvin design...og uden et foto, så ville jeg have følt mig lidt "lost".

keep up the sock knitting.....hvem vil gå vinteren i de med kolde fusser?

malle

faxfraenspelsau sagde ...

Hvor er den bare flot. Træls med dubberne der sidder det forkerte sted. Jeg håber de kan fixeres med et strygejern som du skriver. Farven er super lækker. Ok med sokker next, men må jeg ikke snart se hvad du har på rokken også ?

Kh. Mette H.

Helle sagde ...

Ja Jeg synes nu den er smuk --Godt gået
MVH
Helle