tirsdag, september 05, 2006

Det er den officielle afslutning på sommeren, Labor day idag. Der er blevet spundet og strikket i weekenden. Et styks hue tørrer pt i køkkenet på en omvendt skål i hovedstørrelse og ribben på bagstykket til orchid er nu næsten 20 cm, billeder følger senere på ugen. Batterierne er ladet op til en hektisk uge, vi rejser til konference på lørdag og skal begge have foredrag færdige inden da. Hehehehe, McI klodsede i det da han tilmeldte sig og er nu ansvarlig for første sektion søndag morgen med start kl 8.00....

Jeg elsker at spinde på min rok, men det kræver altid en ledig halv time, førend man får sat rokken igang og får spundet noget ordentligt garn. Så når tiden er kort og jeg er i spindehumør, motionerer jeg istedet mine håndtene. Nu kan man jo ligesom ikke slæbe en rok med på rejser og McI købte desværre ikke ideen om en forlovelsecharkha, damn de amerikanere er for konventionelle. Så indtil jeg har sparet op selv, kommer der en håndten med på rejse. En tom whiskeydåse eller en papgavekarton til vin er perfekt opbevaring af ten og spindefibre. Mit projekt lige nu er at spinde min julegave fra Dorthe H, 50 g tussah silke farvet af hende selv. virkeligt smukt og lige mine farver.

Mine to tene, en Bosworth featherweight (14 g) og en Hatchtown Kaari (20 g), begge erhvervet på Maryland Sheep and wool. Bossien spinder som en drøm, jeg kan spinde en tråd, der er længere end mine arme rækker til og den snurre stadig. På tenen er et par timers produktion.
I formiddags muntrede jeg mig med at tvinde garnet, fra en ten til en anden. Der var helt klart basis for metodeudvikling. Jeg vil ikke afvise, at rokken bliver indvolveret på et tidspunkt. Men det færdige resultat er ikke at foragte.

Det færdigspunde garn, 3 trådet (navajotvundet). Der er sølle 8 g med en løbelængde på ca. 300 m/100 g. Jeg har en ide om, at det skal bruges som en del af et sweaterdesign til f.eks. kanter eller et intarsiamønster om lang tid. Nå men tilbage silken og bossie, der er 42 g endnu ;-)

My current dropspindle project is spinning 2 oz of tussah silk, dyed by af friend. I am always bringing a dropspindle on my trips and drop spindle those odd 2 mins, where I feel like spinning, but not starting the wheel. I am using a bosworth featherweight (0.5 oz) for the singles and a Hatchtown Kaari for plying (0.7 oz). So far I have spun about 1/3 oz, which I navajo-plied to preseve the color sequence. I plied from one spindle to another, too tedious.

2 kommentarer:

britt sagde ...

Wuaw det garn ser lækkert ud - skønne, skønne farver. Det er jo liiiiiiiege før man får lyst til at prøve en ten...
KH Britt
PS god fornøjelse med konferencen!

Jette sagde ...

Flot, flot garn og skønne farver.