onsdag, august 16, 2006

Frost and Ice

Der sker et eller andet hormonelt med kvinder, når en i deres nærmeste familie skal giftes, så meget at seneste reality show på TV er Bridezilla - kommer helt sikkert på en TV station nær dig næste år ;-)
Både danskere og amerikanere får sig formentlig et par kulturchock undervejs i den proces. Svigermor har indikeret, at en ønskeliste online nok ville være en god ide. Hmmm personligt har jeg ikke kunnet lide den slags, siden jeg til min venindes bryllup opdagede, at samtlige butikker i vis kæde bruger det samme gavepapir.
Siden dengang er verden blevet anderledes, jeg gammel og nu må man allernådigst medbringe en gennemsigtig plastikpose i flykabinen. Så er det jo pludselig fantastisk, at de kære amerikanere har udviklet effektive metoder for at lave ønskelister online..... Iøvrigt hvordan sniger man en symaskine på sådan en liste?

På strikkefronten er frost and ice blevet færdigt:

Her er et vådt sjal udspændt (Tak Dana, kan ikke lige linke, men hun bor her i cyberspace: http://strikketante.blogspot.com/)med knappenåle i hver evig eneste spids og nedenfor det færdig sjal i dagslys.

Data:
Mønster: Frost and Ice designet af Sharon Miller købt hos Heirloom Knitting, kan anbefales
Mønstermodifikationer: kun 16 repetitioner istedet for 18
Garn: Rowan kidsilk haze, 3 nøgler (minus 1.5 m) i en svag lyserød. Jeg må være forhekset, når det kommer til Sharon Miller mønstre for jeg løb også tør for garn til birch.

Garnvalget er afstemt efter min kjole, der iøvrigt ikke er hvid. Jeg tog direkte fra Saks ned til Purl, lynede op for dragtposen og begyndte at matche mohairgarn til kjolen... Se det var en mindeværdig oplevelse :-)
Pinde: 5 mm addi natur (bambus), de kommer aldrig i nærheden af kidsilk haze og andre tynde garner igen. Der er alt for stor friktion og garnet bliver fanget, der hvor messingsamlingen er.
Tidforbrug: ca. 25 timer (start 4 juli slut 16 august)
Og da skoene blev fundet på første stop på 6th ave og endda på bud, så er jeg heldigvis færdig med at shoppe tøj, skøøøøøøøøøønt mere tid til at strikke og spinde.

Just finished the frost and ice shawl from Heirloom Knitting in pale pink colour of rowan kidsilk haze. The pattern calls for 3 skeins of ksh, but I had to stop after 16 repeats in order to have enough yarn. Finished with only 5 feet of yarn left. Anyway, I love the final product and look forward to wearing it a very special occasion, a very alternative wedding party. I am definately going to knit more Sharon Miller designs, but addi bamboos are not going to be used for those projects. The join is rugged and catches the yarn :-(

17 kommentarer:

Helle Holst sagde ...

Hvor er det smukt Ulla! Du bliver en fantastisk brud - glæder mig til at se billeder i læssevis:o)

Kh. Helle

Fru Schwartz sagde ...

Hvor er det dog smukt - det må være helt fantastisk at strikke et sjal til en så speciel anledning..Sikke en historie det får!

Kærligst Helle

Dana Watsham sagde ...

Hvor ER det blevet lækkert! Der er altså noget specielt over at stå brud i noget håndlavet.

Og ja, Sharon Millers mønstre er fænomenalt smukke.

Marie-Louise sagde ...

Utrolig smukt Ulla. Jeg ville ønske, at jeg havde tænkt på at strikke et sjal til mit eget bryllup, men dengang var det ikke det der fyldte så meget af min tid. Smukt smukt.
Kh.
Marie-Louise

Vivian sagde ...

Okay.... hér kommer der da lige et tillykke fra én der absolut slet ikke har fattet at et bryllup er forestående hos Forskeren - typisk mig *GG*

Og sjalet er fantastisk!!!

KH Vivian

Susanne sagde ...

Det et utroligt smukt sjal du har lavet. Glæder mig til at se et billede af dig i hele udstyret :o)Øhhh - symaskinen kan vel også bruges til at lægge hans bukser op med ?? Eller sy nye gardiner ?? Babytøjet.... ?? Tror godt at du liiiige kan snige den med ind på ønskesedlen. Kh Susanne i Silkeborg

Marie sagde ...

Det er vakkert!! Virkelig et arvestykke som barnebarna kan hviske andektig om, "se bestemors brudesjal, tenk hun strikket det selv". Symaskin er da en helt naturlig del av utstyret i et hus!

Linda sagde ...

Yndigt, helt igennem, glæder mig til at se dig i resten af udstyret!
Symaskine kommer da ind lige efter hooveren - men før den der til at suge brødkrummer op fra dugen ;o)
kh Linda
ps - tænker stadig på et svar til din mail....

Mette G. sagde ...

Hej Ulla!

SÅ smukt. Jeg glæder mig til at se det sammen med kjolen og skoene :-)

Hilsen
Mette G.

britt sagde ...

Det er SÅÅÅÅÅÅÅ smukt og helt i øjet som brudesjal - let og yndefuldt! Jeg glæder mig også til at se resten.
Og helt enig med pindene - jeg kunne slet, slet ikke få KSH til at glide på træ - det var kun Addi Turbo, der var nogenlunde tåleligt.
KH Britt

Ragnhild Kjetså sagde ...

Et helt fantastisk stykke arbeid. Nydelig!!

Jeg har selv strikket et par af Sharon Millers sjaler, og pussig nok fikk jeg også for lite garn.

Masser av hilsener fra Ragnhild

kirstens strik sagde ...

Jamen Ulla dog, jeg har heller ikke fået med at du skal giftes, men hvor er det da dejligt for dig.

Og sjalet er et rigtigt brudesjal i mine øjne, rigtig romantisk:-)

Kh Kirsten

Fríða sagde ...

smukt, Ulla! vi må få et godt billede af dig i hele udstyret, ikke? til lykke med det forestående, glæder mig til at höre nærmere. og forresten hvornår er den store dag?
hilsen fra Island
Frida

strikkeforsker sagde ...

Tusind tak for kommentarerne!
Mønstret er købt sammen med heirloom knitting og mønstret på wedding ring sjal.

Billeder kommer engang til Oktober, familien skal lige se det inden www.

Ragnhild, det er dejligt at vide, at jeg ikke er den eneste, der løber tør for garn.

Tina sagde ...

Du kommer forhåbentlig ikke til at te dig som de der "bridezillas"....man sidder og overvejer, om det sker sådan IRL, eller om de er instruerede. Man fatter ikke, at mændene ikke ER smuttet for lang tid siden.

Utroligt smukt sjal ;o)

KH Tina

Helen sagde ...

It looks heavenly. I'm defintely going to knit it now: thanks for the tip about the bamboo Addis.

DeeAnn sagde ...

Absolutely gorgeous!