søndag, juni 25, 2006

Sumpesøndag

Vejrudsigten siger dagsregn, så der er dømt sumpesøndag dog uden sumpesøndagstrøjen fra sidste post. Nå ja og et superlangt indlæg på bloggen. CD afspilleren er ladet med 5 timers Bruce Springsteen og senere ender det jo nok med McI tænder for VM-fodbold. Mindst en dag i weekenden laver vi brunch med amerikansk morgenmad.

Idag var det amerikanske pandekager med ahornsirup, appelsinjuice og hjemmelavede caffe latte fra espressomaskinen. Beklager det mørke billede, men der er ikke ret meget lys idag. Ude til højre ses ryggen af Iris. Farven er en mørkegrøn kendt som peacock (sporer vi en trend her?). Garnet er Rowan Calmer, 75% bomuld og 25% microfiber. Det er vildt elastisk og ret sjovt/anderledes at strikke med. Utrolig nemt at få pænt modsat meget andet bomuld. Mere af det tak, ;-)

Jeg lovede Helle et billede af Orchid fra Helga Isager for lææææænge siden. Modellen findes ikke på hjemmesiden, så jeg har scannet skitsen fra arbejdstegningen. Den strikkes i tvinni tussah samme med en tråd af MIs nye tynde bomuldsgarn (sytråd). Måske andre nu har fået et nyt "behov"?
Hov, langt(?) oppe i Norge findes der en internetbiks med billeder orchid, snowdrop og mange andre. "Kudos" til Marie Louise :-)
Nu til noget helt andet. Jeg har efterhånden plaget McI længe om at komme til baseball. Så igår tog vi til NYC.
Baseball er en avanceret udgave af rundbold. The Yankees er det dominerede hold, og rivalerne hedder Boston Red Sox. Forholdet mellem de to er som FCK og Brøndby.
Yankee stadium set fra 7 øverste række helt under overhænget, hvor projekttørerne sidder. Det viste sig at være gode pladser, rigtig gode pladser for overhænget beskyttede mod regnen. Det startede med halvanden times forsinkelse af kampstart på grund af regn. Første inning:

De små hvide pletter er faktisk spillere. Jeg har fundet ud årsagen til baseballs popularitet. Det er fuldt lovligt at drikke øl udendørs, være småberuset og te sig tosset.
Den slags må man ellers ikke i det puritanske USA. Men iøvrigt er det en rigtig familiesport, med alt fra 5 årige til 75 årige bedstemødre.
Vi nåede en halv inning inden stadium lignede Wimbledon.

Efter halvanden times venten blev kampen aflyst trods lovning om, at kampen ville blive gennemført igår. ØV, ØV og atter ØV!
Som plaster på såret kan vi veksle billeterne til en kamp i denne sæson og en i næste sæson. Da vi kom hjem, havde billetbureauet indtalt samme besked på telefonsvaren. Det kalder man service. Forhåbentlig når vi til baseball engang mere i denne sæson. Tænk hvis man kunne veksle med fejlfyldte strikkeopskrifter.

This rainy, lazy Sunday began with pancakes and caffe lattes. We usually try to do American style breakfast once a weekend. The back of iris is done. Rowan calmer is a pleasure to knit with. It is easy to get a even fabric due to the microfiber content.
The CD player is loaded with 5 hrs of Bruce Springsteen and later football (soccer for the US readers) on the telly.
Orchid is a T-shirt designed by Helga Isager. The amimono web page has no pictures, so I have scanned a copy of the pattern sketch. The yarn is tvinni tussah and a strand of thin cotton. Anyone got a new "must have"?

The last part is absolutely knitting free. McI and I went to see the Marlins at Yankee stadium, my first baseball game. A total bummer, spent 4 hrs at the stadium to watch half an inning and a lot of rain. At least we had seats under the roof and can exchange the ticket for two new ones (one this and on next season). I have discovered the secret behind the popularity of baseball, you are allowed to drink beer in public :-)

8 kommentarer:

Helle Holst sagde ...

Tusind tak for input til en tur down Memory lane. Jeg tilbragte et år i New York som ganske ulovlig au-pair for mange år siden. En typisk søndag bød da også på pandekager og baseball. Jeg lærte næsten alle reglerne:o)
Orchid ser lækker ud - synd at hun ikke ligger alle designs ud på hjemmesiden, så vi der bor langt fra hovedstaden også kan blive fristet. Jeg glæder mig til at følge den - og er rigtig glad for dine positive udtalelser om Calmer. Jeg lurer på om Audrey måske skal være mit feriestrikketøj.
Kh. Helle

Marie-Louise sagde ...

Hej Ulla. Se lige her: http://www.pinnsvindesign.no/AMIMONO.htm her kan du finde Orchid og andre Amimonoopskrifter:-) Meget lækker bluse. Fandt linket ved et rent tilfælde på en anden blog;-)
Kh.
Marie-Louise

britt sagde ...

Nå, sådan ser den ud færdig - deeeeeejlig bluse - og garnet er jo muuuuuuummmmmssss!
KH Britt
...der også er fjollet med petrol...

zeusstrik sagde ...

orchid hang i vinduet hos marianne isager, den var jeg også lidt fristet af, dog ikke med sytråd, det har jeg prøvet og hadet :O) Begynder du også snart at samle på baseball kort?? *lol* respekt, at du kan/har ambitioner om at lære reglerne. Det har alti været mig en gåde, ligesom cricket... det er bare over min forstand:)
kh hanne

Tina sagde ...

Sumpedage er ikke af vejen....;o)

Glæder mig til at se skitsen forvandlet til en rigtig bluse.

KH Tina

Karin MALLE Jegsen Petersen sagde ...

sådan nogle "morgenmader" kender jeg også.....men siden jeg er gift med dansker......får vi det nok kun en gang om måenden .....pandekager og alt hvad der hører sig til. yummy!

og ups....det er alt sammen marie-louise's skyld....hun henviser til et link, hvor man kan se orchid i levende live....og ups...så fik jeg den sørme bestilt...den er simpelthen bare for lækker.
glæder mig rigtig meget til at skulle strikke den.

knus fra malle

Susanne sagde ...

Arjjhhh - Orchid er da total lækker (hmm - det ku' jeg ikke se på tegningen!!) Den glæder jeg mig til at se på dine pinde !
Kh Susanne, som vil holde sumpedag imorgen !

Pia sagde ...

Hej Ulla,
Det ser godt nok fælt lækkert ud, det morgenbord. Jeg har været vild med amerikanske pandekager siden jeg var i US for 5-6 år siden.
Kan man ikke liste en opskrift ud af dig? Jeg har et par fordanskede opskrifter, men jeg er ikke helt tilfreds med resultatet....
KH
PiaT-Køge