onsdag, april 26, 2006

Mermaid

Havfruen er strikket færdig og monteret. Men ak, ærmelængden er mere passende til en gorilla end mig. Men ellers passer den perfekt... Det er absolut helt min egen skyld, strikkefastheden var liiige blevet en maske for lidt, mens rilleantallet passede, "&#/#&!?. Meeeeen jeg synes nu også den voksede et par cm efter vask. Som straf fik den en omgang i tørretumbleren, hviket gjorde underværker. Heldigvis filter shetlandsgarn ikke, lærte jeg af det forsøg, modsat merino, der bare skal have en spand varmt sæbevand i samme rum ;-)
Kort sagt, bare fordi strikkeprøven passer (selv efter vask) betyder det ikke at det færdige resultat gør. Næste gang starter jeg på et ærme og måler ud fra det. Men et målebånd i strikkekurven er nu ikke nogen dum ide :-)

Blandt mulige løsninger udtænkt af en småmopset strikkeforsker igår var:
  1. Sælg den på eBay og køb et nyt kit
  2. Trævl hele ærmerne op og strik dem igen
  3. Klip et stykke af ærmerne af - erfaringer med den slags modtages gerne!
  4. Lav et opslag og brug den
  5. Censureret, det er ikke for sarte sjæle
4 er valgt fordi lige nu hopper jeg let og elefant over, hvor gærdet er lavest. Men det ender nok med at enten 2 eller 3 bliver den permanente løsning. Ooooh glemte helt at der undervejs er tilføjet ialt 410 g til Fair Isle-o-meteret :-)

For english read here:

12 kommentarer:

Jeanette Hegaard Hansen sagde ...

Det er altså øv Ulla - den er ellers blevet flot.

Helle Holst sagde ...

Jeg har åbentbart meget korte arme, for jeg står tit med denne problemstilling. Mange gange har jeg med succes kortet af på flg. måde. Sy på maskine en tæt søm evt 2-3 gange oveni hinanden og klip så det overskydende af. På Mermaid kan du så samle masker op og montere en hestetømme, som ved sidste forstykke.
Måske det kan bruges - ellers en lækker trøje og superlækker farve.
Kh. Helle

Pia sagde ...

Ja, Ulla... nøjagtig samme problemstilling er grunden til at min Mermaid stadig befinder sig i en skuffe uden at have været på mere end de 5 minutter, det tog at konstatere, at jeg har for korte arme og at Mermaid og opslag ikke er så forfærdelig en god kombination...
Jeg vil da prøve at vaske og tørre den forsigtigt..
KH PiaT

Marie sagde ...

Den er jo helt nydelig, og det er trist du ikke er 100% fornøyd. Helles forslag er jo godt, såfremt det ikke drar med seg problemer med proporsjonene. Jeg opplevde at mermaid ble noen centimeter kortere da jeg vasket den i maskin på ullprogram med ullvaskemiddel,uten å blokke, forleden dag.

Anne sagde ...

Arj altså, jeg får helt dårlig samvittighed, for jeg vidste jo godt, at du strikkede på Mermaid, men tænkte ikke på at gi' dig besked om de laaaange ærmer.
Jeg slog 15-20 masker mindre op,end der skulle, og de kom til at passe perfekt!
Strik dem om, for trøjen er da skøn i farverne, men er brugt rigtigt meget..
KH Anne

Lotte Haugland sagde ...

Hej Ulla. Jeg har skrevet tidligere og bedt om hjælp til at skaffe opskrift til GAAA. Jeg takker for din hjælp! Jeg er gået i gang, og har de første 5 felter færdige....det er spændende, og faktisk ikke spor svært at finde ud af opskrifterne. Hvor er dit tæppe blevet FLOT! Mange hilsner fra Lotte, Hirtshals

britt sagde ...

Hvor er den bare flot, Ulla! Superskønne farver - og den klær dig fantastisk! Du må godt nok have været mopset på den når du ligefrem satser og kyler den i tumbleren - men held følger de modige! Mermaid har åbenbart for lange ærmer, så er det vist slået helt fast. Men jeg synes nu de fleste modeller skal have justeret ærmelængde - kan anbefale at bruge vingefang på model og digselv som kontrolmål undervejs.
KH,
Britt

Jeanette sagde ...

jeg har ikke noget bidrag til ærmeproblematikken andet end sympati, ærgerligt. Men flot er den, tillykke med den :-)

Jeanette

Fru Schwartz sagde ...

Lange ærmer eller ej Ulla, den er sindsygt flot! Rigtigt strikkeforsker-farver:-) Er det ikke bare noget med at den får lov til at have lange ærmer i en stund indtil du gider gøre noget ved den!?...Drastiske metoder ville da være en skam!!!

Kh Helle

Sanne B. sagde ...

Den er bare superflot. Jeg synger i kor med Fru Schwartz, brug den lidt og lav så de ærmer om! Kan levende forestille mig 5'eren - vil ikke vide mere, det har den ikke fortjent.
kh
Sanne B.

Tina sagde ...

Øv, hvor er det ærgerligt med de ærmer....!! Det er ellers en suveræn flot farvesammensætning.

KH Tina

PS Er du begyndt at spinde af de overlækre fibre?

Mette sagde ...

Den er så flot, Ulla! Kan du ikke få strukket dine arme lidt længere..... k.h. Mette