tirsdag, marts 14, 2006

Mermaid

Man kommer langt med en god opskrift og lidt sund fornuft, både med strikketøjet og i køkkenet. Normalt går det meget godt, men engang imellem går det altså galt. Min største fiasko ud i amerikansk kogekunst var et forsøg på at lave cup cakes, der er sandkager i papirforme pyntet med et tommetykt lag glasur. Sådan ren romantisk stil serveret på et småblomsteret glasfad.

Kagerne var ganske gode og glasuren var et nydeligt eksempel på et to-fasesystem. Man opvarmer smør og sukker, det blev til karamel og smeltet smør, ikke så meget snehvidt, luftig glasur... Jaja, jeg ved godt, glasur/frosting kan købes færdiglavet i supermarkedet. Men jeg vil gerne selv bestemme antallet af E-numre ;-)
Måske et signal om, at jeg skulle holde mig til det minimalistiske og ikke overpyntede?
I den ånd er mit seneste projekt på pindene, Hanne Falkenbergs Mermaid:

Mermaid i farve 7, lilla, syren og aubergine.

Det er som altid en fornøjelse at strikke og simpel retstrik med små, fikse detaljer som pæne kantmasker alt i alt design. Opskriften er gennemarbejdet som altid. Så når Fr. Falkenberg skriver, "der er 113 masker", jamen så er der 113 masker, med mindre man altså har strikket forkert. Den er nem nok, man læser et afsnit af gangen, men scanner liiige for "samtidig hermed tages...." lidt længere nede, så går det fint.

Usually precise directions and common sense is a success, both in the kitchen and knitting projects. I have decided to adhere to the minimalistic style in the kitchen after several incidents with frosting the american way. Thus, my newest WIP is Mermaid, Hanne Falkenberg, which is a pleasure to knit. The pattern is precise and thorough, the yarn beatiful and the finished project will be fanastic.

6 kommentarer:

Susanne sagde ...

Åh - en klassisk Mermaid ! Den ser lækker ud. Kh Susanne

Mette G. sagde ...

God fornøjelse med Mermaid. Jeg nød virkelig at strikke den. Til gengæld har jeg ikke fået syet ærmerne på endnu. Uha - jeg tror, at den har ligget i et år nu.

Hm, det må jeg da vist have set på.

Hilsen
Mette G.

britt sagde ...

Hvor er det nogen dejlige farver - smukke og klassiske!
Jeg glæder mig også til at strikke Mermaid en dag!
KH,
Britt

Tina sagde ...

Det er bare en utrolig flot farvekombination !!

KH Tina

StrikkeLine sagde ...

Jeg har strikket den akkurat i de fargene, og er veldig fornøyd med resultatet. Nå har jeg lyst til å strikke Butterfly. Hilsen Åshild

Dorte sagde ...

Mad-kemi er nok bare ikke lige dit område .... :-)

Til gengæld har du jo fuldstændig styr på strikkekunstens finurligheder.
Det værste ved Mermaid er, at man på et tidspunkt bliver færdig med den !! Jeg havde bestemt lyst til at fortsætte med det strikketøj og tænker, at jeg nok går igang med en Mermaid til på et tidspunkt.
kh Dorte