lørdag, marts 04, 2006

Flyv lille påfugl

Hmmm store påfugl, med en halevifte på 1,2 m i højden og over 2 m i bredden tilhører den vist en stor påfugl. Jeg overgav mig og købte 130 ekstra knappenål igår til at lave fine skarpe spidser. Man må vel lide for skønheden ;-)
Nu til morgen har jeg hevet ca. 250 knappenål ud af sjalet (og gulvtæppet). Mener ikke, at jeg glemte nogen. Men lidt ufrivillig akupunktur har vel aldrig skadet noget? ;-)
Hmmm måske man kan score sig en fiks blokkeplade/wire fra kæresten, hvis man glemmet et par stykker i gulvtæppet næste gang?

Peacock Feathers Shawl, design Dorthy Siemens for Fiddlesticks og købt hos KnittingZone.
Helen's Lace fra Lorna's Laces, 50/50 merino/silke i farven River (blå, turkis, dueblå, lilla mfl). Der er ca. 5 g tilbage af et bundt på 112 g/ca. 1100 m.
Påbegyndt Juni 2005, meeen har været ufo undervejs. Det kan gøres meget hurtigere, var en af disciplinerne under Strikke Olympiaden på flere blogs.
Sværhedsgrad: "Advanced intermediate".
Tidsforbrug: ca. 40-60 timer.
Det er ikke noget man strikke under en Sheakespear film, men udfordrende og aldrig kedeligt. Ingen strikkesoduku her mønstret er velgennemarbejdet, så alt ialt en fornøjelse.
Det er mit livs tredje sjal selvstrikkede sjal. Det første var Birch (Sharon Miller/Rowan), jeg vil nok ikke anbefale andre at begynde med hulmønstre i mohair. Det andet var Charlotte's web i koigu, et temlig simpelt mønster og noget nemmere at rette fejl i. Begge bruges iøvrigt flittigt. Påfuglen bliver til særlige lejligheder.


Her er en detaljer af spidsen, der har et lidt andet mønster end resten af kanten, og illustrerer det gennemførte design.

Nu venter jeg så på en anledning til at vise det frem. Nogen forslag?
Frida, genialt forslag med cremefarvet kjole i silke og hør, den er straks skrevet på listen. og Manolo sko absolut på ønskelisten, desværre ender automekanikeren altid med de penge ;-)

Peacock Feathers shawl is done and off the pins. I blocked it on the carpet using about 250 pins, which have all been removed now (I think). It is huge, about 4 by 6.5 feet, but very, very pretty. I used almost a skein of Helen's Lace (colour river). It was an enjoyable and challenging project, but not something you do while watching Shakespear movies. It is classified ad advanced intermediate, but the pattern directions are very clear. I have been knitting it since July, sort of on-off, but several have completed it during the knitting olympics. Now I am looking for an occasion to show it off, any suggestions?

17 kommentarer:

Bettina sagde ...

Overvældende smukt og nogle helt perfekte farver til en Påfugl. Misundelse meldes herfra. :o)

Jeanette sagde ...

fantastisk flot sjal og arbejde.

skal du ikke til nogle sommerbryllupper, hvor fuglen ville være et fantastisk supplement til den enkle lette sommersag? - ok kan måske synes lidt langt ude i fremtiden, specielt herfra hvor sneen ligger hvid derude :-)

Jeanette

Ditte sagde ...

wauw det er flot. Godt at det ikke endte helt som UFO. Anvendelse???
Ved enhver given lejlighed, så du kan få lov til at prale lidt.

Fríða sagde ...

VOW Ulla! gratulerer! det er simpelthen pragtfuldt det sjal. og farven er helt perfekt, hvordan kunne den have en anden farve overhovedet? den kræver jo næsten indköb af en enkel, stilfuld, klassisk kjole i flödefarvet hör/silke blandning+smukke blå Manolo´s til födderne, så er du klar til enhver fest eller höjtid.
hilsen fra Island
Frida

Julie sagde ...

Hold da op, hvor er det imponerende flot!

KH Julie

britt sagde ...

Fantastisk, Ulla. Det er et vildt smukt sjal og farverne de er bare lige i øjet. Åhhhhh, den gad jeg godt have i garderoben også! Og du skal da bruge det til enhver lejlighed, der byder sig!! Så smukt et sjal skal ikke ligge i skuffen.
KH Britt

Mette sagde ...

Et ord er nok - smukt!! k.h. Mette

Sofie sagde ...

Jeg kan kun tilslutte mig alle de andre kommentarer - smukt og inspirende :-)

Fru Schwartz sagde ...

Bare så fantastisk smukt, Ulla...Bær det med ubetinget stolthed!!

Kh Helle

Sofie sagde ...

Altså...det blev vist en tand for engelsk. Der skulle ha' stået inspirerende :-)

Karin MALLE Jegsen Petersen sagde ...

hold da helt ferie.....det er da helt ubeskriveligt flot.... wauhhhhh, og så tror jeg for øvrigt, at frida har ret med et par manolo sko ville være passende til sjalet ( altså hvis man er typen til denne slags stilet hæle)!
kh
malle

Susanne sagde ...

Det er så smukt, at det skal bruges og nydes ! Kh fra en misundelige Susanne

Marie sagde ...

Det er et syn! Helt fantastisk! Og jeg synes det er spesielt flott at fargene er så nær ekte påfuglfarger - det gjør det lille ekstra synes jeg!

Linda sagde ...

Det må da siges at være arbejdstiden værd! Smukke farver, og flotte spidser ;o)
kh Linda

Helle Holst sagde ...

Kære Ulla
Hvor er det smukt - farver og mønster er som skabt for hinanden. WAUWWW !
Kh. Helle

Britta sagde ...

Ja, jeg kan også kun sige WAAAUW!
Jeg tør simpelthen ikke kaste mig ud i den slags.
Glæder mig til at se det på - hvis det var mit hang det på mig hele tiden!
Knus Britta

Anette sagde ...

Hej Ulla. Skulle du mod forventning bliver træt af dette fantastiske sjal så send mig lige en mail ;o)). Det er blevet helt utroligt flot. Og jeg er MEGET misunderlig..