søndag, marts 26, 2006

Fire af en slags

Linda ville vide mere om mig, så her kommer svarene, nu jeg alligevel sidder på arbejde og venter på, at eksperimenterne bliver færdige:

4 jobs jeg har haft:

Reklamebud hver eneste onsdag og weekend fra jeg var 12 til 16. Det sled to cykler op, men gav gode penge især i julen, hvor hver eneste hustand fik 1 kg papir. Det var før "Nej tak til reklamer" blev moderne.

Straks frøkenen fyldte 16 begyndte hun som bagerekspeditrice hos en nu hedengangen bager i Århus V. Sjovt arbejde, men ejerne var lidt problematiske. Der var nu noget over at sige "god morgen" til bagerne kl 3.00 på vej hjem fra byen og så møde på abejde kl. 7.00. Kunderne kl. 6.00 lørdag morgen er taxachauffører, morgenfriske ældre og fulde studerende på vej hjem fra byen. Siden dengang køber jeg kun brød og wienerbrød hos bagerer og er mere påpasselige med trøfler og tørkager. Trøflerne var for gamle, når de tabt fra 2 ms højde ikke blev deforme ;-) Så snart vi fyldte 18 blev vi fyret.

Kassen og omstillingen i et større århusianske boligvarehus. Hver anden weekend, det var de sjove penge under studietiden. Så har du brokket dig over manglende leverance og forkerte varer har du sikkert snakket med mig. Personalerabat på møbler til studenterhyblen var et plus ;-)

Kasseekspeditrice mm hos Århus bedste (og næstedyreste) supermarked, stadig mit favoritsted at handle fødevarer i Århus. Hver eneste fredag og ofte i weekenden. Så jeg har set Steffen Brandt med morgenhår, betjent hende den fedtforskrækkede slankeguru, der skyllede fedtet af stegt hakkekød under den varme hane, og andre prominente århusianere. Det var et sjovt sted at studere mennesker. Pelssæsonen startede 1 oktober lige meget vejret. Gode penge, personalerabat og jeg kan styrer 4 fylde indkøbsvogne på en gang. Service, disciplin og gode manere blev holdt i hævd - jeg kan smile sødt til idioter og samtidig syde af arrigskab indeni. Absolut et plus i mit nuværende arbejde.

Fire film jeg kan se (har set) igen og igen:

Pretty Woman
You've got Mail
Pride and Prejudice (BBC versionen selvfølgelig)
Star Wars Marathon IV, V, VI

Fire steder jeg har boet:
Århus, født og opvokset i 8210 Århus V i et nydeligt villakvarter mellem de to ghettoer i vestbyen. Jeg har aldrig boet længere væk fra grisebrønden end Skjoldhøjkollegiet, mens jeg boede i Danmark.

Østboulevarden, 8000 C, MIN andelslejlighed, en skøn og billig lejlighed købt som 2 års ph.d. studerende. Hvilken luksus med to værelser og eget køkken. Alle vægge og gulve var skæve. Badeværelset var 1.5 m2 og mindre end mit klædeskab. Loftet og væggene over fliserne var malet babyblå og der var gule ænder over det hele...

Glasgow, Skotland. Jeg var udvekslingsstuderende i 4 måneder og boede i en kollegielejlighed sammen med 5 andre piger fra hhv Eire, England, Holland, Frankrig og Nigeria. Drengene boede på det første to etager og pigerne på de øverste to af lejlighedkomplekset, af sikkerhedsgrunde. Ugentlig rengøringskonen af fællesarealer, det var hårdt tiltrængt. En mønttelefon til samtlige beboere i opgangen. Vi var fælles om ALT køkkenudstyret. En kvinde tog hele dagens opvask og så slap man de næste 5 dage.

Oakland, CA. Jeg delte et hus halvejs oppe ad Oakland Hills sammen med to andre. Der var en smuk udsigt over East Bay, San Francisco og Golden Gate. Jeg havde ingen bil og cyklede de 10 km på arbejde eller tog bussen, der stoppede kl 19.00 og ikke kørte i weekenden. Den sidste km var ren bjergkørsel og der var både rådyr og stinkdyr på ens vej...

4 TV shows jeg kan lide

Whose line is it Anyway?
The Daily Show, Jon Stewart
The Colbert Report
Og så er der ikke flere, siden jeg ikke kan tage DR2.

4 steder jeg har været på ferie:

Tokyo, Kyoto og Nara, Japan. McI og jeg rejste hver 1/3 rundt om jorden for at mødes i Japan. Det var vores første ferie sammen. Han var til konference med betalt flybillet og jeg havde et næsten skattefrit dansk forskningsstipendie. Vi boede på Ryokans, hvor sengen var en futonmadras på gulvet og der var tatamimåtter på gulvet. Der var nydelige hvide tøfler til gangene og lyserøde tøfler til toilettet. Hotellernes informationsmapper havde flere sider om japanske etiketter mht tøfler, badekåber og bordvaner. Jeg har stadig ikke vænnet mig til røget fisk, ris og misosupper til morgenmad. Men er blevet afhængig af sushi, sake og VARME bade..Et meget fascinerende land.

Colorado, USA. Jeg var ph.d. studerende og havde just droppet kæresten gennem 4 år. Han ville have hus, bil, børn og en kone, der tog al barsels og forældreorlov. Det gad jeg ikke som 25 årige, ambitiøs ph.d. studerende. Jeg var til konference sammen med min vejleder og tog ferie i forlængelse deraf. Begyndelsen var totalt katastrofe. Efter tre timers forsinkelse i Washington DC kom flyet afsted. Her havde jeg allerede foreslået vejlederen, at vi ringede til motellet. Det mente han ikke var nødvendigt.
Den korte version: Det ender med at flyet dumper brændstof i 10 kms højde, mens lynene glimter i det fjerne inden uplanlagt mellemlanding i Kansas og vi ankommer til et lukket motel kl 23.00 samme aften...
Efter konference havde jeg lejet en bil og kørte alene rundt i Colorado et par dage. Det er ikke mange steder, der vant til en enlig, kvindelig turist. Det var min første tur til USA. Jeg husker stadig udsigten over Manhattan Skyline fra Newark Airport, da jeg havde 8 timer i transit på vej hjem. Det var 10 august 2002 og nu er udsigten ikke den samme.

Athen, Grækenland. Efter et lukrativt undervisningsjob i august tog min bedste studieveninde og jeg på chartertur til Athen. Der blev trasket rundt til alle de klassiske seværdigheder og jeg fik kørte hende træt på Nationalmuseets vasesamling. Den sidste dag gik vi ud til noget, der var afmærket som "Platons Akademia" i udkanten af turistkortet og viste sig at være en forsømt park med enkelte ruiner... Hotellet havde pøl på toppen med udsigt til Akropolis. I nabolaget var turisthoteller og bordeller..

Paris, Frankrig. Jeg tog toget til byernes by lige efter studentereksamen og besøgte en veninde, der arbejdede i EuroDisney. Der blev også til et par dage på egen hånd. Der vil jeg gerne tilbage igen og helst med kæresten.

4 Websites jeg dagligt besøger:

Politiken
Wunderground - så man undgår vejrmæssige overraskelse på cykelturen til/fra arbejde
Bloglines
Web of Science - den lille, hurtige til at finde videnskabelig litteratur.

4 favoritretter:

Sushi, tempura og varm sake
Desserter med mørk chokolade og hindbær
Stegt rødspætte med nye kartofler og smørsovs
Blueberry pancakes

4 Steder jeg godt gad være:

Island & Min mors sommerhus på Mols
Men mit US visum skal fornys...
En weekendtur for to til et naturskønt, stille område langt fra Long Island
Men mest af alt:
Hjemme en hel weekend uden dårlig samvittighed over at arbejde, have, rengøring, indkøb, selvangivelse og andet bliver forsømt.

Jeg har totalt mistet overblikket, sådan går det i den slags pyramideting... Meeen hvad med:
Marie
Frida
Hanne
Dig kære, ukendte læser, hvis du ikke allerede er blevet udvalgt og ellers har tid og lyst.