mandag, marts 13, 2006

Desperat Husmor

At bo i et andet land med fremmede kulinariske skikke og andre måleenheder, f.eks. ounces, pounds, cups, og sidst, men ikke mindst, Fahrenheit kan bringe enhver husmor ud dybt vand, rigtig dybt vand... Når hun så samtidig deler adresse med en amerikaner, har forpligtiget sig til madlavning mod at undgå tøj og opvask, ja så kommer der endnu flere udfordringer.
Hvordan laver man buttermilk pancakes, corn bread, New England Clam Chowder, Blueberry Muffins, Pecan Pie, Hash Browns og Cup Cakes eller noget helt så simpelt som, hvor mange grader Fahrenheit skal en kylling steges ved?
Ja her hjælper hverken Frk Jensen, Camilla Plum eller "God Mad Let at Lave". Man kan snyde ved at importere en OBH vægt, der viser både g og oz samt fungere som stegetermometer. Men den virkelige ven i nøden er den her, The Joy of Cooking, Marion Rombauer. En gave fra kærestens forældre fra min første jul herover..

Men stadigvæk er der ubesvarede spørgsmål, som:

Hvor mange tsk tørgær svarer til en af de velkendte fra spritfabrikkerne?
Hvordan kender man forskel på yams og sødekartofler?
Hvad svarer 93% fat free hakkekød til?
Hvad hedder sprinklervæske på amerikansk?
Hvorfor skal jeg betale 60 kr for to udtørrede vaniliestænger?

Og sidste men ikke mindst:
Hvorfor er glasuren på mine fastelavnsboller helt flydende og ikke stivnet?
- Ingen fotodokumentation, de er trøstespist ;-)

Desperat housewife, living in a foreign country with the responsibilites of cooking can lead to a series of questions on how to prepare traditional US dishes. Then there is also the unit issue with lb, oz, and at least, but not last Fahrenheit. My life saver is The Joy of Cooking, a gift my first Christmas in the US. But several unanswered questions remain, such as
What is the difference between yams and sweet potatoes? What temperature in F is needed to roast a chicken? and at least but not last
Why the h. does the icing (confectionary sugar and hot water) on my cakes not solidify?

8 kommentarer:

Tina sagde ...

Det med sprinklervæsken har du forhåbentlig ikke fra kogebogen ;o) Det må ikke være nemt at lave retter, man dårligt aner, hvad er....

KH Tina

Linda sagde ...

Hej
Jeg har en ide om at en pakke tørgær (7g) svarer til 25 g vådt gær...Jeg må have læst det et sted, måske på tørgæren fra Holland. Vender tilbage med de hårde facts!
kh Linda

Mette G. sagde ...

Hej Ulla!

Jeg må indrømme, at jeg også blev lidt bekymret, da jeg læste sprinklervædske :-)

Hilsen
Mette G.

Mette sagde ...

Al mulig grund til desperation og trøstespisning af fastelavnsboller...! Det er jo hårrejsende og ganske uhyggeligt. Vi andre slås måske bare med ikke at gide lave mad. For dig er der jo tale om en regulær kamp! Måske er det derfor, at mange amerikanerne spiser fastfood....

zeusstrik sagde ...

take out må da være svaret, eller svigermor??? svarer hendes madlavningsvaner til fun-fur smagen i garn??? JA jeg ka´n dårligt lave ganske alm dansk mad, så jeg kan ikke hjælpe dig :(
kh hanne

Dorte sagde ...

Flydende glasur ?
Har du brugt kogt vand og flormelis ? Det virker altid for mig ... men jeg bliver hver gang overrasket over, hvor forsvindene lidt vand, der skal bruges til en skål med flormelis.
Til julesmåkager, der skal holde et par uger, laver jeg glasur af pastauriserede æggehvider og flormelis .... det stivner forholdsvis hurtigt og forbliver ret hårdt.
Håber du kan bruge de små tips ...
kh Dorte

strikkeforsker sagde ...

Dorte, Tak for tipset, jeg proever naeste gang.
Hanne: Svigermor er mest til pakker med "Tilsaet kun..." og bare man undgaar hendes traditionelle julegaveSANDkage er det skam udemaerket. Jeg har haft en dansk, der var meget, meget vaerre. ;-)

Linda sagde ...

hej Ulla
Jep, den er god nok. 7g tørgær (på hollandsk gist, med harke-g i starten) svarer til 25 g frisk gær. Og så står der også at det er en passende mængde til 500g mel.
Jeg har en rigtig god opskrift på tørgærsboller hvis det skulle være...
kh Linda