søndag, januar 15, 2006

Hvad er det?

Søndag morgen på Long Island, hvor vinden blæser og sneen vælter ned. Temperaturen er faldet fra 14 C i går eftermiddags til -4 C, med vindafkølingsfaktoren indregnet føles det som -16 C. Vi har noget, der kunne minde om sæsonens først snestorm. Jeg bliver indendøre og strikker, indtil der skal skovles sne... Øv men ingen snefri i morgen, vi har allerede fri, det er Martin Luther King Day. Gårsdagens produktion er vist på billedet. Jeg har seriøst mishandlet Vicki Sever's GAAA felt med inspiration fra en strikkedesigner Hinsidan.
De der sløjfer er lidt for politiske til et tæppe efter min smag, det er for religiøse motiver altså også efter 3 år herover. Der er brystkræft, support our troops, læsning, etc, etc og de vittige "I support the guy in China who makes these.." bag på bilerne.
Så er der de klistermærker med "Proud parent of a honor student at XX (high) school" - honor student svarer mest til udvidet niveau. Et godt initiativ for som i Danmark er der mere prestige i at te sig på American Idol, Robinson etc istedet for faglig dygtighed som kunstner, håndværker, akademiker og lign. Men det er kun for dem med det rigtige postnummer.
Modsvar som "My horse bucked off your honor student" og min absolutte favorit: "Proud parent of a mediocre, blue blooded child" ses også bag på bilerne.
To andre favoritter er "Protect the Environment, plant a Bush back in Texas" & "My other vehicle is a spinning wheel", den sidste vil jeg altså have fat på til cyklen :-))

Jo, jeg har besluttet mig, tæppet skal være færdig før det bliver sommer. Jeg kom i tanke om, hvor utiltalende uld er i 30 C og 80% luftfugtighed. Så 15 maj er deadline :-)

Nu er det vist blevet tid til en lille quiz hos strikkeforskeren. Med Piet van Deurs der spørger hvad er det?

Må jeg bede om tid, sted, og anvendelse?
samt fortolkning/tydning
hint "Futhark".
Du er meget velkommen til at skrive dit gæt/bud i kommentarlisten (anonymt virker).

Greetings from a windy and snowy Long Island, so I am planning to spend the day indoors. I have knitted another square for my GAAA. My inspiration was partly Vicky Sever's square, but it has been significantly modified with inspiration from a knitting designere "Hinsidan". I am not fond of religious and political statements in my knitting, hence the modified square and no ribbon. Denmark does not have the same tradition for ribbons and stickers as overhere, so I am giving examples of US ones, some of my favourites and the evolution of e.g. the "Proud Parent of an Honor Student"...

7 kommentarer:

Tina sagde ...

Ja, noget med nogle runer og "Ulla"..........de sidste kan jeg ikke gennemskue (jeg er ikke så hurtig).

KH Tina

Marie sagde ...

Hei, tusen takk for opplysende kommentar til mine grublerier omkring diverse lace prosjekter!! Peacocksjalet ditt er virkelig nydelig, og GAAA gjør meg stum av beundring!

Dorte sagde ...

Tro, håb og kærlighed ... så langt er jeg med. Men jeg har altså ingen ekspertise til at tyde runerne ..... venter spændt på en oversættelse.
Kh Dorte

Linda sagde ...

Nja, godt nok har året julekalender handlet om runer, men det passede ikke helt. Måtte Google Futhark (dejligt ord, ligger godt i munden) og kom frem til Ulla, kærlighed, håb og evighed? (Den ligner klenodiekrusedullen) 2006

Sådan et "I made this" felt der ikke er for i øjnefaldende?
Meget fint :o)

kh Linda

annestuds sagde ...

Kære Ulla
Googlede mig lige til Futharken.
Der står Ulla - og nederst MMVI - altså 2006.
Kærlig hilsen
Annestuds

Bettina sagde ...

Med "Vikingemønstre i Strik" i baghånden er det umuligt ikke at støtte Anna Studs' forslag. :o) Sjov ide - du "glemte" dog at vende "Tro, Håb og Kærlighed" den rigtige vej. *s* (troede i hvert fald, at du ville)

britt sagde ...

Ulla, dit felt er fantastisk!!! Enkelt, smukt og virkelig godt med hentydningen til vore forfædre. Og en diskret måde at få navn på værket. Kunne godt finde på at hugge ideen, når engang......
De andre har vist gættet betydningen....så jeg stemmer bare i koret.
KH Britt