torsdag, december 15, 2005

Baby panik!

Påfugle larmer åbenbart, men min strikkede version går stille og roligt fremad....
Frida, ideen med et nodestativ er god!

Her hersker en større omgang babystrikpanik. De popper frem som ukrudt for tiden...

Situationen under kontrol: En lille koreansk pige kom til verden søndag aften 6 uger før forventet, men næsten 3 kg tung, så nogen må da have regnet galt? Den PINK baby kimono er afleveret til den stolte fader, der blev vældig rørt og glad. Han mødte iøvrigt på arbejde mandag kl. 10 efter 1 times søvn og insisterede på lave eksperimenter. Jeg bogstavelig talt smed drengen hjem først på eftermiddagen. OK svigermor er på besøg de næste 6 månder, meeeeen alligevel....
Min veninde er lige startet på arbejde efter barsel, 12 uger heraf hele to uger med løn, vuggestue, tjaaaa ca. $ 1000 pr måned. Det beløb er 1/3-2/3 af lønnen for mange kvinder og en del af forklaringen på at mødre bliver tvunget til at være hjemmegående. Uddannelse er iøvrigt FU (forældrenes uddannelsesstøtte) herover og man skal som middelklasseforældre bruge $ 7,000 til $ 100,000 om året pr afkom i college. Derfor kan f.eks. tvillinger og trillinger betyde økonomisk ruin 16 år senere, når de vil på college. Til gengæld er skatten kun 30-35%.

Delvis kontrol over situationen:
Søndag fik min kusine en dreng, hjemmestrik, tjoooooo jeg stod på hovedet i garnbunken og fandt noget Lang bambini til en lille glatstrikkettrøje (gab). Den begyndte jeg at strikke på søndag aften. Status 1 forstykke og 1/3 ryg, men jeg har til den 25 december... Strudsemetoden, bare man begraver hovedet dybt nok i andre projekter (læs påfuglesjal) opdager man ikke.....

Total Panik:
Min bedste veninde har en aftale på Skejby fredag, så der burde være et eller andet til den lille pige. Nå men det bliver vist Gap baby eller OshKosh online?????

Hov, der er en mere, en kollega bliver nok også far inden jul, der er et par "better than baby booties sokker". Ingen panik

Julegaver: Færdiiiiiiiiiiiiiiiiiii... De skal "bare" stoppes i en kuffert og pakkes ind, når vi kommer til Danmark

Garnshopping aka fra Mig til Mig, glædelig jul: Jep også i den grad, den lokale havde 20% på Silky Wool i fredags og den chance lader man da ikke gå fra sig. Så nu har jeg grønt/turkis silky wool nok til en sweater. Ingen billed, jeg kan ikke rode med mit digikam, fordi der også er billeder af McI's julegaver.

Julefrokost: Lørdag kl. 14 tjaaaaa jeg bruger al fritid fra i morgen på madlavning. Leverance af sild og kirsebærsovs ankom fra California igår. Men det er iår lykkedes at bage rugbrød, godt nok måtte surdejen med McI på arbejde for at hæve ordentligt, det er for koldt i huset om dagen. Her er isnende koldt og nu kalder dynen...

Babydoom, 3 babies within 6 day. I had a finished baby kimono for a korean girl born Sunday, I started a sweater for the 2nd 4 hours after the announcemnet of his birth Sunday, and I will shop or knit something for for the 3rd, who will be born tomorrow tons of time on the flight home to Denmark for the Christmas.
US rules for maternity leave, 2 weeks paid and 12(14 weeks) total is quite different from Danish. In Denmark you are entitled to 6 months with pay and an additional 6 months for either parent is possible though at a lower compensation rate... One of the benefits of paying +45% tax along with national health care and free education.

8 kommentarer:

Sanne B. sagde ...

Hold da k... Ulla, jeg får helt stress, de kommer da i stimer de babyer. 12 ugers barsel!! Det er jo umenneskeligt lidt, det lyder da som om man skal være godt ved muffen for at have råd til at formere sig i US.
Nå, men jeg glæder mig til billeder ;-)
kh
Sanne B.

strikke_jane sagde ...

Er det det man kalder babyboom........det er da helt vildt - gad vide om det er en virus.

Lyder helt vildt med de priser for vuggestue - hvordan får de råd til at få børn i det land??

Linda sagde ...

wow, det begynder at minde om en epidemi! Ja, det er ringe forhold i "the land of the free". Samme forhold i Holland, hvor de endda påstod at valget havde været helt frit, når mutter gik hjemme. Hvor mon fatter fik terningen med "kone gå hjemme" på alle sider fra?

DYBT misundelig over at du har alle gaver parat. Suuuk!

Bettina sagde ...

Ja, der er altså en KÆMPE mangel i det US'ske system med de ting, du nævner, både barsel og studie...det er mildest talt stygt. Der er ikke noget at sige til, at charity er så udbredt - og desværre nødvendigt - derovre! Og hver gang jeg ser "Extreme Make-Over, Home-Edition" (jo, det hænder), må jeg minde mig selv om at det faktisk er enormt alvorligt og trist. Vi bor i et smørhul her i DK!

strikkeforsker sagde ...

BabyDoom - JEP

USA er ganske dejligt at boi, så længe man er rask, har arbejde og ikke skal på barsel...

En ting er sikkert. Vi skal have to faste (velbetalte) job før vi yder vores bidrag til jordens overbefolkning. Når det sker er vi sikkert så gamle, det er en 10-30 k$ investering. Jeg tør ikke bladre i min 200 siders arbejdsgiverbetalte sygesikringspolice for at se hvad reglerne er...

britt sagde ...

Kære Ulla,
Sikken aktivitet!! Godt babytøj er så dejligt småt - det er da til at overskue.
Og forholdene lyder nærmest horrible - i hvert fald skærende kontrast til min for nyligt overståede barselsorlov på 52 uger på fuld løn!!! Uha Uha et privilegie (sådan føltes det nu også). Med de pasningspriser forstår man godt at der er mange desperate husmødre over there.....
KH Britt

Tina sagde ...

Det er godt nok mange barselsgaver på én gang - og så midt i juletravlheden....
God fornøjelse med julefrokosten. Kan ikke lade være med at grine lidt af, at dejen har været med på job....

KH Tina

zeusstrik sagde ...

uhada ulla bare det ikke smitter :O) Jeg vil kigge efter om du har lagt dig ud når vi skal i legestue hos dorthe...
glæder mig til vi ses

kh hanne s