onsdag, november 09, 2005

GAAA Q & A til Lotte, Hirtshals

Lotte har stillet et par spørgsmål om Great American Aran Afghan (GAAA), her kommer svarene, da du ikke efterlod en emailadresse.

Q: Hvor får jeg fat i bogen? Det nemmeste er nok amazon i England, problemet med at handle i USA er risikoen for, at der kommer moms og told oveni. Hæftet er udgivet af Knitter's Review. Bogen er iøvrigt gennemarbejdet, og jeg har endnu ikke fundet nogle fejl i opskrifterne.

Q: Findes der en dansk udgave?
Desværre ikke. Jeg har hjælpetekster til et par felter, men de kræver du har diagrammerne i bogen.

Q: Er det svært at strikke efter engelsk opskrift?
Hvis du er en let øvet strikker og kender de fleste strikkeudtryk på dansk, så går det rimeligt hurtigt at lære de nødvendige engelske/amerikanske gloser (ret, vrang, højre, venstre, foran, bagved, glatstrik, retstrik, slå op og luk af bringer dig et lang stykke af vejen). Vivian Høxbros hjemmeside har en ordbog.
Bogen har desuden en strikkeskole på de bagerste sider med illustrative tegninger. Der er diagrammer til alle felterne, og så er det bare symbolforklaringen, der skal oversættes, hvis man kan strikke efter diagrammer. To af de sværeste felter indeholder godt nok en del instruktioner på engelsk, men efter 18 andre felter er man godt rustet. Hvis jeg har strikket feltet, kan du selvfølgelig altid spørge :-)
Der skal bruges 20 felter til tæppet og der er opskrift til 24 felter, så man kan altid springe nogle over eller lave de fire puder..... Felterne er i varierende sværhedsgrad fra lette til udfordrende. De fem letteste og sværeste er angivet på en af bogens første sider.

Det er vældig morsomt at strikke og jeg har lært en masse nye teknikker og fået finpudset andre. Det er ikke noget weekendprojekt, hvert felt tager mig mellem 5 og 15 timer afhængig af sværhedsgrad, min koncetrationsevne og mit stressniveau. Så jeg har sat et par år af til projektet, de sidste ugers hyperaktivitet skyldes udelukkende, at jeg har været på arbejdsophold i Estland. Jeg strikker tæppet i 100 % uld i aranvægt (ca. 200 m/100 g) og der går 15-17 nøgler garn til tæppet, andre strikker i dobbelt strømpegarn. Enten køber man al garnet på en gang, eller vælger noget man ved, man kan købe om 1 år.

Har du flere spørgsmål, så skriv dem og din emailadresse i en kommetar (jeg skal nok slette adressen så snart jeg har set den, så du undgår spam).

1 kommentar:

Lotte Haugland sagde ...

Tusind tusind tak!! I mellemtiden har jeg fundet ud af, at en af mine kolleger har en datter, som bor i Seattle. Hun vil gerne finde bogen og sende den til mig. Jeg glæder mig enormt til at komme i gang. Jeg har strikket siden jeg var 10 år, og bliver 40 om få måneder, så jeg er vel ved at være det man kalder øvet..... Jeg strikker stort set hver dag, og har hele tiden gang i mindst 3-4 projekter. Jeg er klar over, at tæppet bliver et flerårigt projekt! Jeg er ikke helt håbløs til engelsk, så mon ikke det går. Tak for "ordbogen". Jeg er meget glad for at du ville svare på mine spørgsmål. Det er helt nyt for mig at der findes en hel "strikke-mafia" på nettet - det opdagede jeg ved et tilfælde.

Endnu engang mange tak for hjælpen.
Venlig hilsen Lotte, Hirtshals