søndag, november 06, 2005

Estiske Indkøb

Foruden alt det garn I allerede har set billeder af blev der også købt lidt færdigstrikkede ting i Estland. Estland er især kendt for trøjer, handsker, vanter og strømper med flotte mønstre alt strikket i uld. Hørvarer og træarbejde er to andre typiske ting. Der er tonsvis af rædselsfulde souvernirbutikker, der sælge "estisk" strik. Det hele i superwash uld og uld/akryl blandinger, gerne med traditionelle estiske mønstre og så assorterede rensdyr, snemænd og katte blandet i. Fremstillet alle andre steder end Estland.
Heldigvis kan man købe den ægte vare hos adskillige kunsthåndværksbutikker.

Fra mig til mig, en estisk sweater, der godt nok er maskinstrikket men i rigtig letkradsende uld, som den slags skal være. Perfekt til langrend og andre vinteraktiviteter.
Derudover har jeg benyttet lejligheden til at købe et par julegaver til familien. Jeg er indædt modstander af, at man partout SKAL købe og slæbe billige souvenirs hjem til venner og familie, så snart man er i det store udland.
I min familie bruger vi istedet en del af gavebudgettet på at købe noget virkeligt flot og brugbart i en ordentlig kvalitet, hvis vi falder over det. På den måde har f.eks. jeg fået grønlandske sælskindsluffer, min tanten en hæklet hørlysedug, min mor en japansk perle. Til jul får hun mønstre og garn til estiske vanter og jeg et eller andet købt på deres tur til Canada.

Det par strømper er næppe erhvervet hos en autoriseret sælger *host*, men jeg kunne ikke stå for dem. Ved bymuren i Tallin er der en række boder, der sælger strikvarer og tæt derved stod en ældre dame, der viste to par strømper. På tegnsprog og med "fingerskrift" på en vindueskarm fik hun meddelt, at prisen var 75 estiske kroner. (1 ekr ca. 50 øre). De er afgjort håndstrikkede og i hælen er der møjsommeligt strikket en tynd, kraftig tråd i som forstærkning. Jeg ærger mig nu over ikke at have købt 2 par og har smådårlig samvittighed over hun ikke forlangte mere for dem.

Two of my purchases in Estonia are a traditional knitted sweater in wool, not the superwash or wool/acrylic blend sold in the tacky tourist shops, and a pair of handknitted socks. Most of the so-called estonian souvenirs are not made in Estonia. However, if you visit the official Estonia hand crafts stores you can be sure that it is actually high quality estonian goods.
The socks were acquired from an unauthorized vendor, an old lady standing on the corner of a street close to the small market by the city wall. Using sign language she told me that the price was 5 euro, (approx $ 6) and of course I had to buy them. They are definetly handknitted and the heel has been strengthed by knitting with a thin thread. Now I regret not buying the second pair and feel somewhat guilty about the low price I paied.

5 kommentarer:

britt sagde ...

HVor er det nogen flotte ting!! Jeg kan godt forstå at du ikke kunne stå for de sokker! Og helt enig: souvenir-bras duer ikke - hellere smuk BRUGS-kunst som man faktisk kommer til at bruge.
KH Britt

Linda sagde ...

Oh, der er ikke noget så dejligt som at have kufferten fuld af smukke ting. Jeg hader at give bras! Jeg glæder mig til at se et færdigt GAA tæppe, fattede længe ikke helt hvad det gik ud på (UFO tog ikke så længe :-))
kh Linda

ps - wauw - excell sheet - det var avanceret!

Susanne sagde ...

Uhh - det er en lækker trøje! Sokkerne er også rigtig søde. Vi var i Litauen for 14 år siden og der tømte jeg en ravbutik for 120 kr. (Det tog lidt tid inden sælgeren fandt ud af at jeg sku' ha' det "hele") Der følte jeg mig lidt (meget) som "det rige svin" og jeg var altså alenemor på SU....
Bare de selv har sat prisen, så tjener de forhåbentligt godt på det. Kh Susanne

Tina sagde ...

Sikke en masse lækre indkøb. Og ja, det er da en billig pris for de hjemmestrikke strømper, men hvor er de flotte.

KH Tina

Anonym sagde ...

Hej Ulla
Jeg vil blive glad hvis du ville give nogen af indkøbsfifene fra dig. Jeg skal til Tallinn på fredag på 3 dages shoppingtur og ville da også gerne have lidt garn med hjem til gemmerne. Du må gerne svar på min email lone@cardow.dk. På forhånd tak for hjælpen.
Lone