lørdag, oktober 22, 2005

Er det kauni nederst på billedet?

Første fridag i Estland blev tilbragt i Tallinns gamle bydel, hvor vi vandrede rundt. Det er en utrolig flot og charmerende by. Jeg skal dog lige vænne mig til, at der går turister rundt og snakker nordiske sprog herunder kjøvenhavnsk.

De fleste souvenirbutikker har en smule garn og karte/filteflor i et hjørne og enkelte et lidt større udvalg. Desuden er der et fantastisk udvalg af strikkede sweatre i estisk stil, det minder om bl.a. norske sweatre. Mine indtil videre beskedne indkøb ses på billedet. Øverst noget løst enkelttrådet uldgarn og nederst noget multifarvet sjals garn, der i mistænkelig grad ligner det her, men koster det halve :-)

Er det det det berygtede kaunigarn?
Det er det vist, Malle fik skrevet en kommentar førend jeg overhovedet fik publiceret teksten til billedet!
Navnet kauni undre mig iøvrigt, for det står slet ikke på etiketten. Kauni er tilgengæld en dansk importør af bl.a. færdigtstrikkede trøjer og garn fra Estland. Hmmm, må spørge nogle af de lokale.
Opdatering: Vivian, mærket er vist Villa og garnet Käsitöölông (email: revo@hot.ee), spørg mig ikke hvordan det udtales, estisk er fuldstændigt volapyk ligesom finsk. Og så melder garnbarometeret om kraftigtig stigning...
Enjoying Tallinn, Estonia, a charming city with medieval buildings, though I have not yet become accostumed to turists talking in Danish. Estonia is famous for knitware especially mittens, socks and sweaters and there are plenty for sale in the souvernir shops along with yarn. I have purchased two varigated yarns, a singles loosely spun and a 2-ply fingering weight for a shawl. There is a rave about "kauni yarn", the 2-ply variagated yarn, in the Dansh knitting society, though naming the yarn Kauni puzzles me.

5 kommentarer:

Karin MALLE Jegsen Petersen sagde ...

hej ulla!

jeg synes det ligner kauni garn.....det er nogle afsindige flotte bundter du har fået fat i.....har du lyst til at købe et bundt til mig i de der røde farver?

nyd opholdet!

kh malle

Vivian sagde ...

Det er FLOT det øverste dér !!
Importøren Kauni er en estisk kvinde, der blev dansk gift og flyttede til Jylland - så, måske garnet først får hendes navn når det når til Danmark, og hedder "al mulig andet" når andre køber det...??? (Det er da i al fald set før)
Nyd dit ophold i Estland !!

KH Viv

Vivian sagde ...

Nåja men bortset fra det, hvad hedder så nøglet ovenover "Kauni" ??

KH Viv

britt sagde ...

Hej Ulla,
Uha - det er flotte farver du har fået fingrene i - den røde "Kauni" (whatever!) variant har jeg ikke set før - den er superflot!!!
Skønt med en tur derovre - nyd det!
KH Britt

Birthe sagde ...

Hej!
Det øverste er pladegarn, altså uspundet forgarn til at spinde Kauni-garnet af! Sådan noget forhandler jeg i GarnGalleriet, lige nu kun ensfarvet, men meget snart også multifarvet ligesom på billedet.
Knus, Birthe P