søndag, august 14, 2005

Vive Quebec!

Jeg har tilbragt en uge i et jordisk paradis, hvor livstilen og sproget er fransk, naturen er vidunderlig flot og vild, klimaet behageligt og der er +300 år gamle bygninger. Kort sagt, jeg er klar til at emigrere til Canada i morgen. Der var dog det med 4 måneders iskold vinter (pt tillokkende, meeeeen). Fransk er det officielle sprog i Quebec! Og mit gymnasiefranske var ofte bedre end deres engelsk udenfor Quebec City og Montreal... Kærestens high-school franske var ren Henri-Dansk, det hed "Tak" ikke "Merci" til stor morskab for os begge. Så jeg kommunikerede med de lokale og han kørte bilen ;-)
Her er postkortet fra vores 11 km vandretur i Sct. Mauricie National Park.

Skønt ikke?


Netop hjemvendt fra kanotur og igang med strikketøjet. Første halvdel var camping i nationalparken komplet med primus, bålplads, 25 myggestik og solens døgnrytmen.
Desværre er jeg tilbage i det amerikanske helvede, aka Long Island, med trafik, strip malls, og augustvejr. Her er + 30 C, 85% luftfugtighed og ALT er klamt.
På vejen til Quebec passerer man Vermont, Østkystens Hippie Stat med Ben & Jerry's , Howard Dean, og Green Mountain Spinnery. GMS ligger lige ved motorvejsafkørslen, såååå:

Det blev til en besøg i deres lille butik og så en kort rundvisning på spinderiet, mens chaufføren slappede af i bilen. Lææææækkert sted, men mine indkøb var begrænsede, mere herom senere.


Det er altid rart med et par hjælpende hænder, når garnvinden er derhjemme... Det rosa garn er hjemmespundet og er blevet til et tørklæde, billeder efter blokning i næste post. Strikkeproduktionen var begrænset, diamantsokkerne er færdige og ligeså er mit første projekt af hjemmespundet garn.
I have spent the last week in Quebec, enjoying the beautiful outdoors and French life style. I am ready to immigrate though there is the issue with Canadian winters... The first part was camping in Sct Mauricie National Park and the remaining was spent in picturesque Quebec City and Montreal. The park was gorgeous, as can be seen from the picture. One of the ways from Long Island to Quebec is the ferry from Port Jeff to Conneticut and then I-91, which "happens" to run past Green Mountain Spinnery in Vermont (exit 4 in Vermont). I finished a scarf and a pair of socks, not much time for knitting except when driving, more about this in my next post.

2 kommentarer:

Dorte sagde ...

wauv !! Sikke en udsigt på billedet fra nationalparken. Jeg er sikker på, at jeg med stor fryd kunne tilbringe en ferie dér !!

... du spurgte til min Mermaid ... ikke så meget at berette endnu - er kun lige akkurat kommet igang med kanten på forstykket.

Kærlig hilsen Dorte

zeusstrik sagde ...

var det ddig der lagde ferieruten??? jeg blir helt misundelig på alle de pushersteder du kommer:O)) jeg vil smutte ind i den nærmeste 7/11 og sende dig en tanke, når jeg spiser is her i den kølige danske efterårssommer