tirsdag, juni 14, 2005

Frieda

Jeg må hellere se at få præsenteret Jer for Frieda, forsidemodellen på Debbie Bliss Alpaca Silk. Det glatstrikkede rygstykke er næsten færdig, så nu venter det sjove, nemlig kabel/aran mønstret på forstykket og ærmerne. Jeg laver den lidt længere og ændre formentlig også på rullekraven, der er lidt for stor til det 21. århundrede :-) På 5 mm pinde går det temlig tjept.
Nu har jeg set så mange forskellige Debbie Bliss bluser på andre strikkeside, så hendes design må jeg da lige få afprøvet... Engang imellem skal man forkæle sig selv, så det blev originalgarnet, der er 80% alpakka og 20% silke, muuuuums. Farven er Indigo, den lyserøde var liiiige lidt for lyserød.
Garnet er købt hos Jimmy Beans og det var et skoleeksempel på hvordan service i internetbutikker burde være. Jeg fik først 17 (12 & 5) nøgler garn fra to forskellige farvepartier og bogen var i restordre, ØV! Et hurtigt svar på min email og de sendte mig 9 nøgler garn mere af et af farvepartierne samt en frankeret kuvert, så jeg kunne returnere mit garn. Men ak, det var en blanding af de samme to partier, og bogen var stadig i restordre, øv, øv, øv, øv (den kom 2 uger senere).... Der var altid et hurtigt svar via telefon eller email. Den lykkelige slutning er, at jeg som plaster på såret har fået bogen og 3 ekstranøgler Alpaca Silk gratis (næste 200 kr).

Samtidig kunne man da lige tjekke kvaliteten på opskrifterne får at se, om Debbie Bliss, The Club var et medlemsskab værd. Jeg har overvejet at droppe mit Rowan abonnement. Det er med vemod, for den første bluse jeg strikkede var en Rowan model, designet af Kim Hargreaves selvfølgelig. Men efter Kim Hargreaves har oprettet sin egen online strikkebutik synes jeg, at bladets kvalitet er dalet... Der er lidt lovligt meget "forstadskriger" og engelsk blomsterromatik i det senste nummer. Hvor er de klassiske, tidløse designs med et moderne tvist?
Hvad mener I?
Måske skulle man tjekke Rowans nye "klassiske" RYC... fortsættelse (også om Peacook Shawl, Britt) følger!

May I present, the latest WIP, Frieda by Debbie Bliss in alpaca silk. The back is almost complete and the parts with the fun knitting (cables) remain. Alpaca silk is sooo soft and shiny, yummy. Obtaining the pattern and yarn was quite an ordeal, yarn was shipped back and forth between LI and NV and the pattern was on back order. However, the service at Jimmy Beans Wool is fantastic, and they have become my favourite online yarn store.
I am contemplating ending my Rowan subscription, lately there has been too much "(Sub)Urban warriors" and English Floral patterns in my opinion... I miss Kim Hargreaves simple, but sophisticated designs.

4 kommentarer:

Mette sagde ...

Ulla, bedre sent end aldrig, tak for din hilsen! Du har nok set, hvad der er blevet af mine "top-drømme"...... Den bog ligner absolut en jeg kunne "trænge til". Har du valgt ferie-strikketøjer..?! k.h. Mette

Marie-Louise sagde ...

UUhhmm. Alpakka Silk. Er det ikke bare lækkert? Jeg er blevet så glad for min Lara (også selv om farven som du siger er for pink). Jeg kunne seriøst overveje om ikke jeg skulle flotte mig en anden gang og strikke en trøje i det garn. Måske paula, den er ret lækker synes jeg. I det hele taget er hende Debbie ret god til det med strik og garn. She rules. :-)
Kh.
Marie-Louise

Bettina Løhmann Lundgaard sagde ...

Jeg er ganske enig med dig om Rowan...de plejede at kunne byde på sande klassikere, men der er ved at være langt imellem. Det minder lidt om et H&M/Rowells-katalog med deres lidt mærkelige "street wear"-kollektion, Rocky.

britt sagde ...

Hej Ulla,
Dejlig trøje og garnet har M-L jo også skrevet henført om tidligere. Friste, friste. Men det er dælme dyrt - sådan 15-20 dyre nøgler til en trøje....Så SKAL den dælme osse være klassisk og tidløs med et twist (som du skriver).
Jeg har for nyligt bladret Rowan 37 og ja, jeg synes også der er for meget vintageromantik og H&M Rocky over modellerne. RYC kan måske afløse - jeg har seriøst forelsket mig i Plaza i Cashcotton - en rigtig business trøje med humor.....sådan en kan jeg godt bruge når jeg vender retur til jobbet "om snart".
Glæder mig til at høre mere om "påfugle-sjalet" - jeg googlede mig til at se et meget smukt et - spændt på om det er den.
KH Britt