torsdag, juni 02, 2005

Bog Meme

Hanne har spurgt til min bogsamling. Jeg er og har altid været en læsehest... Desværre har 3 års danskundervisning i gymnasiet stort set ødelagt enhver intereses for dansk litteratur efter 1900, hvilket nedenstående bærer præg af. Hvorfor skal alting (mis og over)fortolkes?

Antal bøger i Huset:
Øøøøh, tæller fjernlagre med? Jeg har ikke styr på antallet, så den universielle måleenhed er IKEAs Billy reol. I USA 2 hylder med strikkebøger, rejseguides og skønlitteratur alt erhvervet indenfor de sidste 2 år. Derudover et par reoler med kærestens science fiction/fantasy samling. Min danske bogsamling er 1 reol med skønlitteratur og kogebøger og 2/3 reol med kemi, fysik og matematikbøger.

Sidste køb:
Nancy Bush, "Socks on the Road" og "Quebec" (Lonely Planet). Jeg rejser og strikker (for) meget :-) Sidste bog jeg har lånt er: "Dearest Friend, A life of Abigail Adams" af Lynne Whitney. Abigail Adams var hhv gift med og mor til tidlige amerikanske præsidenter. En meget spændende bog om Abigail, men også om hvilke ideer USA bygger på. Nu forstår jeg, hvorfor "moral values" betyder så meget herover.

5 til 6 bøger som du oftest læser eller har stor betydning for dig:

Jane Austen, "Pride and Prejudice./Stolthed og Fordom" Den er hylemorsom, satirisk og romantisk. "It is a truth, commonly believed that a single man in possesion of a fortune must be in want of a wife..." - simpelthen den bedste indledning.

M. M. Kaye, The Far Pavillions (De Fjerne Pavillioner) og Shadow of the Moon (I Månens Skygger, 100 sider er udeladt i den danske oversættelse). Kærlighedsroman, der foregår i Indien under det britiske Raj. Den ultimative sommerferielæsning.

Laura Ingalls Wilder: "Det lille hus på Prærien" serien, jeg lånte hele serien med hjem fra skolebiblioteket på en gang og returnerer dem læst ugen senere. Det var en årligt tilbagevendene begivenhed.

Strandgaard, Parbo m.fl. Kemi i Perspektiv 2 & 3. Meget inspirerence kemibøger, der sammen med en fantastisk kvindelig kemilærer på højnivea i gymnasiet afgjorde min skæbne.

Jan Guillou: Jeg læste de 11 bøger om Agent Hamilton i løbet af ca. 6 uger, en meget intens læseoplevelse, hvor personudviklingen virkelig træder i karakter. Et billed af 80ernes og halvfemsernes Skandinavien. Et sjældent eksempel på en forfatter, der ikke kan lide sin egen hovedperson. Bøgerne om Arn er også glimrende.

Peter F. Hamilton: Nights Dawn triologien, der består af "The Reality Dysfunction", "The Neutronium Alchemist", og "The Naked God", 3000+ sider, 5+ hovedpersoner, 100+ bipersoner, 1 hovedhistorie og 25+ sidehistorier. Moderne britisk science fiction i verdensklasse!

HA og M Rey:" Den Store Bog om Peter Pedal" - fordi min amerikanske kæreste og jeg læser den sammen!

Bolden sender jeg videre til Britt, fordi jeg er nysgerrig efter hvad en anden naturvidenskabelig strikker læser.

1 kommentar:

britt sagde ...

HOV - ta' den - Jamen, så må jeg jo hellere lægge hovedet i blød. Såååå meget får jeg jo heller ikke læst med småfolk i huset, men bøger - DE er fede! Så jeg ska' nok ;-) Osse med glæde *sss*
KH Britt
P.S. I øvrigt spændende at se din liste, Ulla!