onsdag, december 08, 2004

Hvor mange kopper er 500 gr havregryn?


Jeg har muntret mig med at konvereter danske vægtenheder til amerikanske rummål. Med andre ord, hvordan bager man julekager uden en vægt. Herover angives alt i kopper... Nå ja, og så en gang grader Celcius til Fahrenheit. De bedste omregninger har min mor dog fundet i hendes farmors kogebog. Hvor meget er 5 øre pomerans???
Hele hytten dufter af bagværk, mums. Vi har bagt pebernødder og lavet havregrynskonfekt. Lige nu er der majsbrød i ovnen. Der var også en halv rulle købt småkagedej, der skulle bages. Det var egt købt til at blande i is. Is med småkagedej (nærmere bestemt Ben & Jerry's Chocolat Chip Cookie Dough) er forrygende og stærkt vanedannende. Amerikanerne elsker at blande alt muligt i is, fra vingummibamer til rå småkagedej og den vogn er jeg hoppet med på. Resten af julebagningen må vente til forsyningerne med potaske, hjortetakssalt og vaniliestænger kommer frem til matriklen. Min søde mor har sendt opskriften på alle familien julesmåkager. Første forsøg på surdej til rugbrød startet og jeg har nu en uges tid til at finde et eller andet at erstatte rugkerne med. Rugmel havde det lokale økologiske supermarked, men ingen kerner.

På strikkefronten er rygstykket af dacapo blevet færdig, så nu vil jeg begynde et ærme, når det her er postet. Billedet viser mine beskedne indkøb fra Thanksgiving ferien. Et enkelt fed uld, nogle hæklenåle og så et sæt strømpepinde str 2 mm. Jeg glæder mig til at bruge dem. Ellers er jeg røget ud i en "træls" vane, jeg kan gå i garnbutikker uden at købe noget. Årsagen er, at jeg fået en ph.d. studerende over på "The Yarn Side...". Hun er modig pige og kastede sig direkte ud i at strikke sokker og har allerede halvandet par færdige. Vi besøger LYS i frokostpausen og har købt garn til hendes første sweater. Hun vil strikke Lottie fra Debbie Bliss' Cotton angora.

Nu er det tid til at smutte hen i lænestolen og gribe strikketøjet.

3 kommentarer:

Karin MALLE Jegsen Petersen sagde ...

ja, helt ærligt Ulla......du må se at gøre noget ved den der trælse vane......gå i garnbutik og ikke købe noget......hva' er nu det for noget?

KH Malle

PS...har du prøvet Starbucks isen Kona Coffee with chocolate covered almonds......mums siger jeg bare!

Mette sagde ...

Hej, Ulla, som mangeårig rugbrødsbager er jeg faktisk blevet mest glad for de rugbrød bagt uden kerner. Så hvis det er, har jeg en god opskrift!! Desværre kan jeg ikke forsyne dig med min surdej som ellers har "levet" længe!!
k.h. Mette

P.S. Måske jeg skulle prøve det med isen. Mine piger er vilde med is med smarties. Laver du isen selv, eller blander du bare "købeis" og småkager m.m.??

zeusstrik sagde ...

hvordan går man i en strikkebutik uden at købe noget ???