onsdag, november 10, 2004

Vanishing Oatmeal Raisin Cookies

Advarsel!
Det følgende indeholder ingen strik, men en opskrift på vanedannede småkager. På opfordring fra Mette bringer jeg opskriften på husets yndlingssmåkager, havregryns-rosin kager. Den er sakset fra Quaker Oats, dem der har overtaget Solgryn. De fleste amerikanske opskrifter benytter coups som mål, så jeg har omregnet til dl.

Havregryn-rosin småkager

225 g smør
2,5 dl lys farin
1,25 dl stødt melis
2 æg
1 tsk vaniliesukker
1 tsk stdt kanel
3,75 dl mel
1 tsk bagepulver
(1/2 tsk salt, kan udelades)
7,25 dl havregryn
2,5 dl rosiner

Pisk smør og de sukker skummende. Tilsæt æg og pisk godt. Dernæst røres mel, vaniliesukker, kanel og bagepulver (der er blandet sammen først) i. Så vendes havregryn og rosinerne i. De bages ca. 10-12 min eller til de er gyldne ved 175 gr C. Afkøles 1-2 min på bagepladen førend de afkøles på en bagerist. Der bliver ca. 3-4 dusin.

Der er lige nu et hold i ovnen til torsdagens gruppemøde, hvor jeg er ansvarlig for det kulinariske indslag. Det bliver til Chili Con Carne, der indeholder guiness og chokolade, en vegetarchili og disse småkager til desert. Der er mange flere vegetarer og pseudo-vegetarer (a.k.a. pesci-vegetarians = spiser fisk) herover.


5 kommentarer:

Mette sagde ...

Yes, Ulla. Så skal der bages. I aften skal jeg på strikkecafé "desværre"......, så det bli'r ikke i dag. Det lyder lige som en opskrift for os her i huset - mums! Hvor er du sød!!!

Bettina sagde ...

Nu skriver du chili con carne med øl og chokolade...er den opskrift inspireret af danskeren Chili-John? Han har nemlig en ret berømt "Chili-Chokoladesovs", som mange danske musikere efterhånden har smagt...den smager ret specielt, nogle gange bedre end andre. :o)

strikkeforsker sagde ...

Til Bettina: Jeg har fået opskriften fra en af mine venner, der i margen har tilføjet chokolade med håndskrift. Grundopskriften er fra en ukendt dansk kogebog om mexicansk mad. Han er eksperimentel kemiker og legebarn... Så hvor han fik inspiration fra ved jeg ikke, men Chili-John vil være en mulighed. Min bror er chiliekspert, jeg er blot chilipusher :-))

Strik-InLise sagde ...

Hej Ulla
Fly mig din mail-adr. så sender jeg dig et word doc. med babysæt.
Lyder til at være nogle lækre småkager, så dem snupper jeg lige. Thi Hi!!
Hilsen Lise

Anonym sagde ...

Mange tak for den opskrift, har ikke kunnet finde andre med dl mål på nettet:-)
/sys